En månad efter foderbytet

mandalaki

Trådstartare
har det plötsligt börjat gå lite knackigt. Katterna har börjat strejka inför blötfodret. Matvraket äter inte alls som jag inte handmatar honom (så det gör jag naturligtvis) och Superkräsen, som först verkligen gillade blötmaten, äter halva portionen och vägrar äta mer.

Troligen beror det på två saker: när torrfodret var på väg att ta slut gjorde jag "misstaget" att byta till ett torrfoder som de verkligen gillar. Dessutom har de lärt sig dygnsrutinen, de vet att det kommer torrfoder till kvällen och natten - därför väntar de ut det.

Men jag måste bara lösa det här, för de positiva effekterna sen jag bytte ut hälften av torrfodret mot mjukmat är så många.

:) De kissar MYCKET mer - så mycket att det går åt mer sand i lådan. Jag tyckte att de drack bra tidigare, nu ser jag dem nästan aldrig vid vattenskålen, ändå får de i sig mycket mer vätska.

:) De bajsar inte stenhårda knorvlar längre. Bajset är lösare - men inte så löst att det är svårt att ta vara på det, och det luktar inte sämre än tidigare.

:) Pälsen är mjukare, blankare och finare på båda två. Matvraket har haft en mjällig, fet fläck av skivig päls på ryggen - den är nästan borta. Troligen beror det på att han varit så rund om magen att han inte kommit åt att tvätta sig ordentligt på ryggen - men nu kommer han åt för båda har redan blivit slankare, även om jag inte vägt dem.

:) Matvrakets ögon är bättre. I hela sitt liv innan har han haft brunt klägg i ögonvrårna som jag torkat varje dag, han har varit lite ljuskänslig och sett lite röd ut runt ögonen. När jag frågat veterinärer om det har de bara sagt att "blir det inte mer behöver du inte bekymra dig". Nu, med större vätskeintag, är det bruna borta och han är inte rödögd längre!

:) De är piggare än tidigare. Först trodde jag att det var för att värmeböljan var slut, men så insåg jag att de inte lekt elefanthjord så här ofta sen de var ungkatter.

:) Superkräsen kräks inte lika ofta. I början kräktes han en del - men bara då han ätit torrfoder. På en månad har han bara kräkts blötmat två gånger. Nu har rutinen stannat på att torrfodret kommer rätt nära inpå blötmaten, och då kräks han inte. Torrfodret landar bättre med blötmat i magen.

De positiva effekterna är alltså många. Därför måste jag lösa den här matstrejken. Jag har heller inte lyckats få dem att gilla Mjau med kött- eller fågelsmak, det får bara smaka fisk och bara vissa fisksorter. Det där är inte bra, för jag vill inte att de ska få enbart fisk. Min tanke var att smyga på dem köttsmakerna men hittills har det inte gått.

Sen är det ju möjligt att allt det positiva kommer sig av enbart det ökade vätskeintaget. Men då får det vara så, enda sättet att få i dem lika mycket vätska som i blötmaten skulle vara att spruta i dem vatten. Och då kämpar jag hellre med blötmaten.

Tar gärna emot tips på hur jag lösa matstrejken (tonfiskvatten har jag redan prövat, i början gick det bra, nu har de lärt sig att slicka av vattnet :smirk: )

Sv: En månad efter foderbytet

Tycker katterna om tonfisk? Om de gör det, häll tonfiskvatten över maten. Det räcker med vatten så att det luktar, tonfisken kan du äta upp själv om du vill ;)

Sedan skulle jag nog minska mängden torrfoder. Låter kanske grymt, men då kommer katterna att bli hungrigare och mer motiverade att äta av den mat som bjuds. Prova även att INTE ge torrfoder varje dag utan låt bli att ge torrfoder 2-3 dagar i veckan (oregelbundet). På det viset kan de inte förlita sig på att det kommer torrfoder varje kväll utan det blir lite mer osäkerhet och de kommer därför, antagligen, att ta tillfället i akt när mat bjuds, oavsett vilken mat.

Som sagt: (tonfiskvatten har jag redan prövat, i början gick det bra, nu har de lärt sig att slicka av vattnet ) ;). Jag har aldrig slängt så mycket tonfisk som den senaste månaden ;)

Jo, jag har funderat på att dra ner på torrfodret för att få dem hungrigare. Men det känns så brutalt :cry: . Dessutom blir det svårt rent praktiskt. Jag jobbar fyra dagar i veckan, är borta bortemot nio timmar - det skulle innebära att de inte får en gnutta på hela den tiden. Nu får de 50 g mjukmat var nån halvtimme/timme innan jag går - sen får de torrfoder precis när jag ska gå. Visserligen äter de upp nästan allt torrfodret direkt - men då håller de sig mättare längre. Gav jag dem bara blötmat skulle de bli vrålhungriga. Skulle du klara det? Dessutom är det svårt nog att få i dem 50 g blött åt gången, tror det blir nästan omöjligt att få i dem MER.

Ge katterna burkmaten alldeles innan du går hemifrån istället för torrfodret. De kommer säkert inte äta mer än 50 g de första dagarna, men när de väl insett att de inte får något torrfoder tror jag att de kommer äta mer, och då måste de givetvis få mer. En katt dör inte av att bli lite hungrig och 9 timmar klarar de sig om de fått mat på morgonen. En frisk katt klarar sig lätt 12 timmar utan mat.

Ibland skippar mina katter frukostmålet helt och är jag på föreläsning får de ingen mat förrän vid 14-tiden så de kan alltså gå utan mat från 21 kvällen innan! De verkar inte lida av det, men jag vet att man tror att katterna lider. Jag slet nog värre än min fd våtfodervägrerska när jag höll på att avvänja katterna från torrfoder.

Persilja säger en del får katter att äta mer så du kanske ska prova att blanda lite persilja i maten? B-vitamin kan jobba upp aptiten hos en del katter.

Ah, nu blev jag glad :) ! Det är inte så farligt som det låter med nio timmar, då.

Alltså, jag tror att jag förstört katternas naturliga aptit och ätande med den där fria tillgången på torrfoder :mad:. De är vana vid att gå och knapra jämt - i början med mjukfodret åt de några tuggor och sen gick de, som de var vana vid.

Sen jag började med blötmaten får jag för första gången sova på nätterna. Trots att både blötmat och torrfoder är uppätet när jag går och lägger mig får jag SOVA. Tidigare, när det låg torrfoder kvar i skålarna hela natten, kom Matvraket och väckte mig varje natt för han ville ha ätsällskap och helst påfyllning i skålarna :smirk:. Eftersom han kunde småäta hela tiden verkade han aldrig känna när han blev mätt.

Fast en katt i naturligt tillstånd skulle väl knappast småäta. Han skulle jaga, äta sitt byte, vila på maten - och sen jaga igen. Väl?

Det låter som att du går igenom exakt samma process som jag gjort och jag är sååå glad att min är över :smirk: En katt småäter inte i naturligt tillstånd. De fångar ca 5 mindre byten varje dag (vissa dagar fångar katten inga byten alls, men det dör den inte av, den blir inte ens sjuk av det). Desa byten äter de upp omgåendes och sedan vilar de på maten, precis som du säger. Har de tur lyckas de fånga en stor kanin och då kan de lämna en del och gå tillbaks och äta av de senare, men de äter inte av kaninen hur länge som helst, de föredrar ju färskt framför icke-färskt ;)

Att bryta kattens invanda ätbeteende är bland det svåraste man kan göra. Du har vunnit halva slaget redan så "now is not the time to give up"!

Fortsätt du och hör av dig när det blir motigt så får vi hjälpas åt att komma över trösklarna :bump:

Tack :D :bow: !

Nej, ge upp blir det sista jag gör. Jag ser ju sån stor skillnad på katterna :love:

Visserligen är det måttligt kul att ligga på knä och handmata Matvraket med stinkande geggamoja innan man själv ätit frukost :cool: . Men vill han ha det så, får det bli så.

mandalaki skrev:
Visserligen är det måttligt kul att ligga på knä och handmata Matvraket med stinkande geggamoja innan man själv ätit frukost :cool: . Men vill han ha det så, får det bli så.

Vad gör man inte för sina pälsklingar :D

mandalaki skrev:
De positiva effekterna är alltså många. Därför måste jag lösa den här matstrejken. Jag har heller inte lyckats få dem att gilla Mjau med kött- eller fågelsmak, det får bara smaka fisk och bara vissa fisksorter. Det där är inte bra, för jag vill inte att de ska få enbart fisk. Min tanke var att smyga på dem köttsmakerna men hittills har det inte gått.

Mjau strömming har både fisk och kött i sig, dessutom finns ICA's kattmat, burkarna med färs (de med gelé och sås innehåller socker) innehåller samma saker som maju, där har du laxfärs som inte bara innehåller fisk.

Hoppas att du hittar någon sort som passar missarna!

Hur gör ni när ni serverar kylskåpskall burkmat (dvs öppnad burk)?
Jag ger mina lite Mjau också, men en burk håller ganska många dagar så oftast är det ju kall mat...

Jag diskar blötmatsskålarna i skållhett vatten såpass länge att skålarna blir genomvarma. Sedan mosar jag med gaffel ner maten så att det ska bli lite mer ljummet, av värmen från skålarna.
vet inte hur stor effekt det har...
Man kan ju alltid ställa in det i micron, men då lär den bli äcklig på nolltid av uppskvätt mat... :p

NinaNina skrev:
Hur gör ni när ni serverar kylskåpskall burkmat (dvs öppnad burk)?
Jag ger mina lite Mjau också, men en burk håller ganska många dagar så oftast är det ju kall mat...

Jag diskar blötmatsskålarna i skållhett vatten såpass länge att skålarna blir genomvarma. Sedan mosar jag med gaffel ner maten så att det ska bli lite mer ljummet, av värmen från skålarna.
vet inte hur stor effekt det har...
Man kan ju alltid ställa in det i micron, men då lär den bli äcklig på nolltid av uppskvätt mat... :p

Jag häller över lite varmt vatten över maten för att få den lagom varm.

Ska titta på Icas också, tack! Just nu verkar de acceptera Mjau kyckling någorlunda, så då finns det en sort utan fisk som verkar gå.

NinaNina: Jag micrar. Men bara väldigt kort tid - annars blir maten ren gegga, katterna verkar hellre äta om där är lite tuggmotstånd. I och med att jag micrar så kort tid så skvätter det heller inte.

:rofl: MEN...va seriösa ni är då :rofl:
Här käkas det kall mat och fri tillgång på torrfoder :rofl: men mina gamla kattor skulle ALDRIG äta blötmat...No Way ......på sin höjd kan dom ta en färsk räka, eller nån ostbåge...annars är det katty ..nyttiga bitar och möss som gäller :bow:

Men jag har inhandlat mjau nu till lillvicken...det är mums sa han :D (men kall :angel: )

Sol skrev:
Jag häller över lite varmt vatten över maten för att få den lagom varm.

Vad smart! Själv har jag faktiskt gett maten kall, eftersom Chivas ännu inte äter så mkt åt gången, så det skulle bli så mkt att slänga om man skulle värma maten hela tiden. Dessutom är det så himla svårt att värma i micron, en sekund för mkt och det blir tillagat.
Jag råkade göra det en gång, för jag hade glömt lägga fram mat i kylen i tid, och hade bara en påse med halvtinad mat.

Hälften, det som redan var lite tinat, blev tillagad, däribland en leverbit. Chivas älskar ju lever, så han började slafsa i sig den först, men OJ vilken chock han fick när han kom till den tillagade delen av levern! :eek: :D Han kastade den ifrån sig som om den hade bitit honom! :D Efter lite övertalning så kom han till slut på att den faktiskt gick att äta i alla fall.. :p

Hrrm. Ska anmäla dig för vanvård :mad:. Här hemma väcker jag katterna försiktigt och snällt (väckarklocka har jag fått skippa, annars skulle de ju bli störda).

Sen bär jag dem ut till den varma nyupplagda maten och handmatar dem med lagom stora bitar. Efter det bär jag dem till lådan så att de får kissa, innan jag torkar dem i rumpan med extramjukt svindyrt toapapper.

Sen ägnar jag mig åt dem hela dagen. Fångar flugor åt dem på balkongen så att de får äta lite vilt. När de vill sova bäddar jag i mitt knä med mjuka täcken och sen sitter jag dyr still i flera timmar.

Så där går dagen. Jag har sagt upp mitt jobb för katterna behöver ju omsorg och sällskap. På nätterna sover de i min Hästenssäng medan jag ligger på en handduk i badrummet.

Så jag ska minsann anmäla dig för vanvård ;)

loveponies, är nyfiken på ditt foderbyte. Gillar han maten? Märker du några effekter av bytet? Och vad kommer det sig att det bara är han som gått över till hemlagat?

Ahaa :idea: Det är DÄRFÖR han vart lös i magen....för att han ätit KALL mat .....:D

mandalaki skrev:
loveponies, är nyfiken på ditt foderbyte. Gillar han maten? Märker du några effekter av bytet? Och vad kommer det sig att det bara är han som gått över till hemlagat?

Jadå, han gillar det. Speciellt lever! :p Ibland kan det vara lite kinkigt, men då är det bara att lägga en aning tonfisk överst, så brukar det funka! ;)
Jag kan väl inte säga att jag sett någon direkt skillnad på honom, men jag tror att det är betydligt lättare att hålla honom i bra hull på den här dieten. Han blev lätt fet på de lite mer energirika torrfodersorterna, och de magra fungerade inte för min hona, hon gick ner i vikt alldeles för mkt.

Jag försökte få Sammi att också äta den hemlagade maten, men eftersom hon aldrig gillat något som har med kött eller burkmat och likn att göra, så det gick inge vidare. Jag höll på i tre veckor, sen gav jag upp. Till saken hör att hon snart ska på parning (väntar bara på att hon ska börja löpa) och eftersom hon varit lite tunn på sista tiden pga jag hade de magra torrfodret ett tag så ville jag absolut inte att hon skulle gå ner ännu mer inför parningen. Därför får hon äta torrfoder tills vidare. Jag kanske försöker igen sen när hon är dräktig, för då brukar hon ha bättre aptit.

Kul att höra! Mina två har också vägrat burkmat tidigare, men med tonfisk som draghjälp när det behövs går det bra :D . De är kanske inte riktigt smarta, och då är väl inte Chivas det heller - kan tänka mig att Sammi tänker "Nädu, den lätta går jag inte på!" ;)

Liknande trådar

Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 157
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hur gör ni för att få det att gå ihop? Just nu äter mina katter Applaws torrfoder samt varsin påse Pussi blötmat. Katt1. Dricker...
Svar
9
· Visningar
2 381
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det... 2
Svar
24
· Visningar
6 661
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025