mandalaki
Trådstartare
har det plötsligt börjat gå lite knackigt. Katterna har börjat strejka inför blötfodret. Matvraket äter inte alls som jag inte handmatar honom (så det gör jag naturligtvis) och Superkräsen, som först verkligen gillade blötmaten, äter halva portionen och vägrar äta mer.
Troligen beror det på två saker: när torrfodret var på väg att ta slut gjorde jag "misstaget" att byta till ett torrfoder som de verkligen gillar. Dessutom har de lärt sig dygnsrutinen, de vet att det kommer torrfoder till kvällen och natten - därför väntar de ut det.
Men jag måste bara lösa det här, för de positiva effekterna sen jag bytte ut hälften av torrfodret mot mjukmat är så många.
De kissar MYCKET mer - så mycket att det går åt mer sand i lådan. Jag tyckte att de drack bra tidigare, nu ser jag dem nästan aldrig vid vattenskålen, ändå får de i sig mycket mer vätska.
De bajsar inte stenhårda knorvlar längre. Bajset är lösare - men inte så löst att det är svårt att ta vara på det, och det luktar inte sämre än tidigare.
Pälsen är mjukare, blankare och finare på båda två. Matvraket har haft en mjällig, fet fläck av skivig päls på ryggen - den är nästan borta. Troligen beror det på att han varit så rund om magen att han inte kommit åt att tvätta sig ordentligt på ryggen - men nu kommer han åt för båda har redan blivit slankare, även om jag inte vägt dem.
Matvrakets ögon är bättre. I hela sitt liv innan har han haft brunt klägg i ögonvrårna som jag torkat varje dag, han har varit lite ljuskänslig och sett lite röd ut runt ögonen. När jag frågat veterinärer om det har de bara sagt att "blir det inte mer behöver du inte bekymra dig". Nu, med större vätskeintag, är det bruna borta och han är inte rödögd längre!
De är piggare än tidigare. Först trodde jag att det var för att värmeböljan var slut, men så insåg jag att de inte lekt elefanthjord så här ofta sen de var ungkatter.
Superkräsen kräks inte lika ofta. I början kräktes han en del - men bara då han ätit torrfoder. På en månad har han bara kräkts blötmat två gånger. Nu har rutinen stannat på att torrfodret kommer rätt nära inpå blötmaten, och då kräks han inte. Torrfodret landar bättre med blötmat i magen.
De positiva effekterna är alltså många. Därför måste jag lösa den här matstrejken. Jag har heller inte lyckats få dem att gilla Mjau med kött- eller fågelsmak, det får bara smaka fisk och bara vissa fisksorter. Det där är inte bra, för jag vill inte att de ska få enbart fisk. Min tanke var att smyga på dem köttsmakerna men hittills har det inte gått.
Sen är det ju möjligt att allt det positiva kommer sig av enbart det ökade vätskeintaget. Men då får det vara så, enda sättet att få i dem lika mycket vätska som i blötmaten skulle vara att spruta i dem vatten. Och då kämpar jag hellre med blötmaten.
Tar gärna emot tips på hur jag lösa matstrejken (tonfiskvatten har jag redan prövat, i början gick det bra, nu har de lärt sig att slicka av vattnet :smirk: )
Troligen beror det på två saker: när torrfodret var på väg att ta slut gjorde jag "misstaget" att byta till ett torrfoder som de verkligen gillar. Dessutom har de lärt sig dygnsrutinen, de vet att det kommer torrfoder till kvällen och natten - därför väntar de ut det.
Men jag måste bara lösa det här, för de positiva effekterna sen jag bytte ut hälften av torrfodret mot mjukmat är så många.
De positiva effekterna är alltså många. Därför måste jag lösa den här matstrejken. Jag har heller inte lyckats få dem att gilla Mjau med kött- eller fågelsmak, det får bara smaka fisk och bara vissa fisksorter. Det där är inte bra, för jag vill inte att de ska få enbart fisk. Min tanke var att smyga på dem köttsmakerna men hittills har det inte gått.
Sen är det ju möjligt att allt det positiva kommer sig av enbart det ökade vätskeintaget. Men då får det vara så, enda sättet att få i dem lika mycket vätska som i blötmaten skulle vara att spruta i dem vatten. Och då kämpar jag hellre med blötmaten.
Tar gärna emot tips på hur jag lösa matstrejken (tonfiskvatten har jag redan prövat, i början gick det bra, nu har de lärt sig att slicka av vattnet :smirk: )