Sv: En lös häst: Trafikfara!
En häst jag hade på prov en sväng i somras rymde...
Han stod i en hage som jag tyckte såg bra och välbyggd ut, höga rejäla stolp, 3 trådar, lite eftersatt bara. Jag spände trådar, sparkade ner brännässlorna under och kände mig nöjd. Vad visste jag som total nybörjare på hästägande? Även om man ridit länge så kan man ofta ingenting om saker som elstängselunderhåll.
Hästj-vln klev h elt enkelt ut mellan trådarna en dag. Han gick tack och lov ingenstans utan stod utanför och betade. Grannarna ringde, vi körde i vrålfart till stallet mitt i natten, fångade in hästen och började felsöka hagen tillsammans med min sambo. Han kan lite mer om el än vad jag kan, men inget om just elstängsel egentligen.
Till sist så hittar vi felet. Det kommer ju ingen el till hagen! Fast den är inkopplad! Efter mycket funderande och sedan googlande på hur elstängsel egentligen fungerar, så ser vi att någon har dragit en jordkabel från aggregatet, bredvid strömkabeln, ca 50 meter, fram till en punkt där de två kablarna är nakna och ihoptvinnade. Inget jag reagerade på från början, som sagt, vad visste jag om el? Men nu vet jag ju att det är ju helt åt skogen korkat, för där försvann strömmen.
Blev ett litet projekt att dra om sladdar, leta reda på jordankare att koppla in jordkabeln på istället, testköra, försöka eliminera några av dom tusen knutarna på tråden...
Nu vet jag mer. Men då visste jag inget. Och det visste tydligen inte dom som byggt hagen heller, eller de som använt den, eller hen som äger stallet... Crazy! Det borde ges ut en bok med Grundkurs i Hästägande.
Den här sidan blev jag typ tårögd av lycka när jag hittade, den förklarar ALLT:
http://www.bmsab.se/subdet209.htm