Såg en minimal Peugot idag, det var kärlek. Inte för att jag inte hatar franska bilar, för det gör jag. Men modellen var underbar. Fast jag håller fortfarande på Toyota Aygo för den som vill ha en liten, smidig bil.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ska kolla mer på Toyota Yaris och småbils Opel och Nissan också. Aygo går nog tyvärr bort, 30 tusen och uppåt tar för lång tid att spara till nu när jag är student (skulle behöva en bil innan vintern/när jag inte kan cykla ut till stallet längre ).
En Yaris hade min farsa förut och den framstod som jättebra på alla tänkbara sätt och vis (fast jag hade inte körkort då, så hur den är att köra kan jag inte uttala mig om mer än att han var nöjd). Han var så nöjd med sin Yaris att han sedan, när han behövde en bil med möjlighet till mer lastutrymme valde en Yaris Verso, för att få en så lik som Yarisen som möjligt. En av mina bästa vänner har dessutom en Toyota Corolla och hon har tydligen hyrt en Yaris på en resa och är allmänt förtjust i just Toyotas bilar. Själv vill jag inte ha en Toyota, men det är bara för att de känns lite tråkiga. Å andra sidan sitter jag och drömmer om att ha en Porsche eller Lamborghini. Tänka på att bilen ska vara praktisk, kosta rimligt mycket pengar och vara bensinsnål, det är väl onödigt när man dagdrömmer om fina bilar?
(Delvis knapplån) Vi valde faktiskt i början av sommaren att testa drömmen och köpa en begagnad Porsche 911 C4S från -03. Lyckades få sålt en av våra bilar som bara gått 370mil senaste året och tänkte att vi skulle pröva något roligare. Fantastisk liten smidig bil som faktiskt är snålare än den sålda Audi Allroaden (1l/mil jmfrt 1,4l/mil) så allt är ju relativt =).
Barnstolen får t.o.m. plats där bak. Tittar däremot på att komplettera med en mindre bil för kortare sträckor.
Men tyst med dig, det där lät ju bra! (bortsett från att jag helst vill ha en mer bensinsnål bil. Runt en halvliter per mil känns lagom). Just den Porsche du köpt är ju löjligt trevlig att titta på också. Fy vad avundsjuk jag blir Vågar man fråga vad den kostade?
Den bekvämaste bil jag kört hittills är en Audi A6 som min morsas sambo äger, han får dock kämpa för att få ner den till 0,9liter/milen, å andra sidan är den bilen så otroligt bekväm att köra jämfört med Yaris Verson att jag gärna betalat mer bensinpengar för att få köra Audin längre sträckor... Att köra 50-80 mil i Yarisen är inte(!) roligt och hjälp vad ont jag hade i axlar och nacke efter senaste gången. Kände mig halvdöd i ett dygn efteråt. Så ja, något som är lika bekvämt som Audi A6, fast roligare att köra, mer bensinsnål och lite finare att titta på, hade jag kunnat få något sådant så skulle livet varit underbart
Rolig bil att köra är Alfa Romeo 147 men går väl sönder likt fransoserna.
Mvh Thomas
Ja, det vill jag ha nu när jag har körkort! Det får nog bli en lite äldre bil, eftersom min gräns i dagsläget går vid ca 20 k.
Jag kommer mest köra ut till stallet, ca 3-4 dagar i veckan (kanske blir mer när jag upptäcker hur mycket enklare det är när man inte måste traggla sig ut med buss och cykel ), vilket är en sträcka på ca 2 mil enkel väg längs E6:an. Ibland kommer den också få hämta upp mängder med kattsand och stora säckar torrfoder.
Det jag kollat på hittills är VW polo och golf (lutar med åt polo där), Kia och Peugot 207 eller 307, men eftersom jag är ganska novis så vill jag gärna att ni delar med er av input och tankar likaväl som erfarenheter!
Alforna håller bra, men blir dyrt när de väl går sönder Dessutom tas alla reservdelar från Italien med häst och vagn (aka, det tar tid att få tag på dem ibland) men det är bra bilar att köpa begagnade!
Vår 166 från 00 går fortfarande igenom besiktningen med bara nerslag på slitagesaker. (Drar förövrigt bara 0,7-0,8 landsväg trots 225 hästar V6a).