En liten och behändig bil...

Såg en minimal Peugot idag, det var kärlek. Inte för att jag inte hatar franska bilar, för det gör jag. Men modellen var underbar. Fast jag håller fortfarande på Toyota Aygo för den som vill ha en liten, smidig bil.

@grodan21 Jag är inte så ung, jag har bara glömt bort att flytta ifrån Ungdom. :angel:

@Pegasus63 Just Volvo är faktiskt ett av dem märkena som går bort för mig som första bil, av den enkla anledningen att de (framförallt som lite äldre) ofta är mycket större än vad jag behöver. Har bara B-körkort så får ändå inte dra mitt boggi, så en dragbil behövs inte för mig. När jag väl vill ha en dragbil så kommer det troligtvis bli en Volvo dock (vi har alltid haft Volvo i min familj). :D

Röstar också på en golf eller någon liten Opel. Jag har haft två Opel och bägge har varit billiga att repa och drar väldigt lite trots några år på nacken.

Golf körde jag på halkan, så den vet jag att jag gillar också! Verkar som att man kan göra klipp där också, om man håller ögonen öppna.

Ska kolla mer på Toyota Yaris och småbils Opel och Nissan också. Aygo går nog tyvärr bort, 30 tusen och uppåt tar för lång tid att spara till nu när jag är student (skulle behöva en bil innan vintern/när jag inte kan cykla ut till stallet längre :p).

jag har en Citroen C2 som jag är nöjd med. Det är ju en billig bil att äga och den drar inte mkt bensin.
Jag köpte min 2010, det är en 05:a, för 55'. den hade bara gått ca 3000 mil då på två ägare och med komplett servicebok.
nu har jag haft den i fyra år och den har gått igenom varenda en utav besiktningarna utan anmärkning. Har nu gått ca 5800 mil idag snart 10 år gammal.
Tror du i dagsläget kan hitta en sådan för runt 20' på blocket som är runt 10 år gammal och med inte alls för mkt mil.
Tror min drar ca 0,7 i stadskörning och har en skatt på ca 800 kr/år.

Ska kolla mer på Toyota Yaris och småbils Opel och Nissan också. Aygo går nog tyvärr bort, 30 tusen och uppåt tar för lång tid att spara till nu när jag är student (skulle behöva en bil innan vintern/när jag inte kan cykla ut till stallet längre :p).

En Yaris hade min farsa förut och den framstod som jättebra på alla tänkbara sätt och vis (fast jag hade inte körkort då, så hur den är att köra kan jag inte uttala mig om mer än att han var nöjd). Han var så nöjd med sin Yaris att han sedan, när han behövde en bil med möjlighet till mer lastutrymme valde en Yaris Verso, för att få en så lik som Yarisen som möjligt. En av mina bästa vänner har dessutom en Toyota Corolla och hon har tydligen hyrt en Yaris på en resa och är allmänt förtjust i just Toyotas bilar. Själv vill jag inte ha en Toyota, men det är bara för att de känns lite tråkiga. Å andra sidan sitter jag och drömmer om att ha en Porsche eller Lamborghini. Tänka på att bilen ska vara praktisk, kosta rimligt mycket pengar och vara bensinsnål, det är väl onödigt när man dagdrömmer om fina bilar? ;)

En Yaris hade min farsa förut och den framstod som jättebra på alla tänkbara sätt och vis (fast jag hade inte körkort då, så hur den är att köra kan jag inte uttala mig om mer än att han var nöjd). Han var så nöjd med sin Yaris att han sedan, när han behövde en bil med möjlighet till mer lastutrymme valde en Yaris Verso, för att få en så lik som Yarisen som möjligt. En av mina bästa vänner har dessutom en Toyota Corolla och hon har tydligen hyrt en Yaris på en resa och är allmänt förtjust i just Toyotas bilar. Själv vill jag inte ha en Toyota, men det är bara för att de känns lite tråkiga. Å andra sidan sitter jag och drömmer om att ha en Porsche eller Lamborghini. Tänka på att bilen ska vara praktisk, kosta rimligt mycket pengar och vara bensinsnål, det är väl onödigt när man dagdrömmer om fina bilar? ;)

(Delvis knapplån) Vi valde faktiskt i början av sommaren att testa drömmen och köpa en begagnad Porsche 911 C4S från -03. Lyckades få sålt en av våra bilar som bara gått 370mil senaste året och tänkte att vi skulle pröva något roligare. Fantastisk liten smidig bil som faktiskt är snålare än den sålda Audi Allroaden (1l/mil jmfrt 1,4l/mil) så allt är ju relativt =).
Barnstolen får t.o.m. plats där bak. Tittar däremot på att komplettera med en mindre bil för kortare sträckor.

@Solvira ska du köra mestadels motorväg så undvik de minsta bilarna om du vill ha någon komfort. Finns några fåtal Audi A3 som inte gått så långt men kostar <20000:-. Golf (och Polo) är bra bilar men delar mkt teknik med samtida Audi (kring -00) men kostar rätt lika i reservdelar och saknar komforten. Mitt val annars för pengarna hade varit en Polo från -00 och framåt då den faceliftades och fick en roligare inredning! Rolig bil att köra är Alfa Romeo 147 men går väl sönder likt fransoserna.

Mvh Thomas

(Delvis knapplån) Vi valde faktiskt i början av sommaren att testa drömmen och köpa en begagnad Porsche 911 C4S från -03. Lyckades få sålt en av våra bilar som bara gått 370mil senaste året och tänkte att vi skulle pröva något roligare. Fantastisk liten smidig bil som faktiskt är snålare än den sålda Audi Allroaden (1l/mil jmfrt 1,4l/mil) så allt är ju relativt =).
Barnstolen får t.o.m. plats där bak. Tittar däremot på att komplettera med en mindre bil för kortare sträckor.

Men tyst med dig, det där lät ju bra! (bortsett från att jag helst vill ha en mer bensinsnål bil. Runt en halvliter per mil känns lagom). Just den Porsche du köpt är ju löjligt trevlig att titta på också. Fy vad avundsjuk jag blir :p Vågar man fråga vad den kostade?

Den bekvämaste bil jag kört hittills är en Audi A6 som min morsas sambo äger, han får dock kämpa för att få ner den till 0,9liter/milen, å andra sidan är den bilen så otroligt bekväm att köra jämfört med Yaris Verson att jag gärna betalat mer bensinpengar för att få köra Audin längre sträckor... Att köra 50-80 mil i Yarisen är inte(!) roligt och hjälp vad ont jag hade i axlar och nacke efter senaste gången. Kände mig halvdöd i ett dygn efteråt. Så ja, något som är lika bekvämt som Audi A6, fast roligare att köra, mer bensinsnål och lite finare att titta på, hade jag kunnat få något sådant så skulle livet varit underbart :p

Jag slår ett slag för Ford Focus. Älskar min! Billig att äga, billig att köra och billig att laga:). Får tom dra släp med den på b-kort. Man ska dock vara aktsam för rosten på dom, men det finns väldigt fina exemplar att hitta beg. Min är en 01 som gått 21.000 mil och jag betalade 9.500:- nybes och nyskattad. Efter att ha kört Volvo 850/940 ett par år tycker jag nu att det är roligt att tanka:D.

@Solvira Hur har det gått i småbilsdjungeln?

Men tyst med dig, det där lät ju bra! (bortsett från att jag helst vill ha en mer bensinsnål bil. Runt en halvliter per mil känns lagom). Just den Porsche du köpt är ju löjligt trevlig att titta på också. Fy vad avundsjuk jag blir :p Vågar man fråga vad den kostade?

Den bekvämaste bil jag kört hittills är en Audi A6 som min morsas sambo äger, han får dock kämpa för att få ner den till 0,9liter/milen, å andra sidan är den bilen så otroligt bekväm att köra jämfört med Yaris Verson att jag gärna betalat mer bensinpengar för att få köra Audin längre sträckor... Att köra 50-80 mil i Yarisen är inte(!) roligt och hjälp vad ont jag hade i axlar och nacke efter senaste gången. Kände mig halvdöd i ett dygn efteråt. Så ja, något som är lika bekvämt som Audi A6, fast roligare att köra, mer bensinsnål och lite finare att titta på, hade jag kunnat få något sådant så skulle livet varit underbart :p

Förlåt att svaret dröjt men "kom på" nyss när min fru tittade i kalkylen och tjoade att våra bilkostnader överstiger hästkostnaderna...så;
Bakgrund: Vi letade efter en fyrhjulsdriven 911 i 200000:- klassen årsmodell 98-01.
C4S:en (en -03) vi till slut hittade hade gått lite längre och hade ett tickande ljud från en ventil vilket gjorde att priset bara blev 150000:-. Då var vi tvungna att byta koppling, ett viktigt lager samt serva den.
Utan dessa "defekter" ligger de ute för mellan 250-300k så än så länge känns det som en riktigt bra affär! Märk väl att en ny motor inkl byte skulle kosta ca 150-200k så man lever lite på chans, som med så mycket annat såklart (motorgarantin sträcker sig till 10000mil och det har vår passerat). Väl värt att testa och för den som söker en 911 har jag lärt mig en massor i vårt sökande så hör av er om ni behöver tips!
Lamborghini Gallardo är ju också fyrhjulsdriven tänker ni, men det är ytterligare pengar bort och enbart tvåsitsig så kanske först någon gång i framtiden när dottern blivit stor och om ekonomin håller.

Fortsatt trevlig kväll!
/Thomas

Rolig bil att köra är Alfa Romeo 147 men går väl sönder likt fransoserna.

Mvh Thomas

Alforna håller bra, men blir dyrt när de väl går sönder ;) Dessutom tas alla reservdelar från Italien med häst och vagn :angel::(:D (aka, det tar tid att få tag på dem ibland) men det är bra bilar att köpa begagnade!
Vår 166 från 00 går fortfarande igenom besiktningen med bara nerslag på slitagesaker. (Drar förövrigt bara 0,7-0,8 landsväg trots 225 hästar V6a). :love:

Ja, det vill jag ha nu när jag har körkort! Det får nog bli en lite äldre bil, eftersom min gräns i dagsläget går vid ca 20 k.
Jag kommer mest köra ut till stallet, ca 3-4 dagar i veckan (kanske blir mer när jag upptäcker hur mycket enklare det är när man inte måste traggla sig ut med buss och cykel :angel:), vilket är en sträcka på ca 2 mil enkel väg längs E6:an. Ibland kommer den också få hämta upp mängder med kattsand och stora säckar torrfoder. :D

Det jag kollat på hittills är VW polo och golf (lutar med åt polo där), Kia och Peugot 207 eller 307, men eftersom jag är ganska novis så vill jag gärna att ni delar med er av input och tankar likaväl som erfarenheter! :bow:

Jag har en Honda Civic som reserv/pendlarbil, och det är nog den mest pålitliga lilla bil jag har haft. Den startar alltid oavsett temperatur, går fint och drar lite. Och med tanke på hur liten den är så är den förvånansvärt rymlig, det är t.ex. mycket bättre plats för passagerare i den än i min Saab 900. Och så är i alla fall mitt exemplar sjukt tåligt, den är inte precis välskött vad gäller service och så men den rullar på snällt ändå. Och för 20' så får du nog en som rör på sig lite också :D

Satt i samma sits som dig för ca ett år sedan. Nu vet jag inte riktigt hur marknaden ser ut i Sverige då jag bor i Danmark. Men jag kollade på Skoda Citigo, Kia Picanto, Toyota Aygo, Citroen C1 och Suzuki Alto. Provkörde Aygon och Alton (båda från -10). Aygon var det värsta jag någonsin har kört, kändes som en leksaksbil. Ingen bilkänsla alls. Alton blev jag kär i och köpte :) Den var som sagt från 2010 och hade gått 2000 mil. Den är helt perfekt för mig som mest kör stadskörning och landsväg. Men inga som helst problem att gasa hem till Sverige på motorvägen heller. Ligger helt stabilt på vägen även i 140 km/h.

Så jag slår ett slag för Suzuki Alto. Men tycker Kia Picanto verkar väldigt bra också, kanske värd att kika på?

Alforna håller bra, men blir dyrt när de väl går sönder ;) Dessutom tas alla reservdelar från Italien med häst och vagn :angel::(:D (aka, det tar tid att få tag på dem ibland) men det är bra bilar att köpa begagnade!
Vår 166 från 00 går fortfarande igenom besiktningen med bara nerslag på slitagesaker. (Drar förövrigt bara 0,7-0,8 landsväg trots 225 hästar V6a). :love:

Äppäppäpp! Från en Alfisti till en annan: Ja de är de roligaste bilarna som finns, men de har en del egenheter som kräver nån sorts kunskap och passion för att klara av (om man inte har mycket pengar). Hur mycket jag än älskar Alfa hade jag aldrig rekommenderat den till en "vanlig" människa.

Delarna är nästan gratis i UK/tyskland/italien och alla kan använda Ebay.

Men gud vad de är roliga! Och snygga! Spyr på alla plastbilars fula inredning.
/em-pirre, som har haft... snart 20 Alfan :o

(bla 147 2,0 ts sele, 147 1,6 ts, 166 V6, 156 2,0, 156 2,0 Sportwagon, 155 2,0 ts x2, 164, 75 V6, gtv v6, GT 2,0 :up:)

Min mamma har en Ford Focus -99 som hon haft i rätt många år nu. Den går som en klocka och är himla trevlig att köra, liten och lättmanövrerad och ganska "pigg". Förutom årlig service med det vanliga underhållet har den bara behövt in på verkstad en enda gång, nåt med kopplingen. Den är lite plastig i inredningen men jag gillar den. Den är klart trevligare än min mans Audi A3, samma årsmodell och samma typ av bil, som vi tack och lov sålde i våras.

Slår ett slag för Saab 900. En sjukt rolig bil att köra. Tydligen lätt att fixa med också. Ligger på allt från 1,1 l/mil ner till 0,7 l, beroende på modell och körstil.
Saab 9000 är ännu trevligare, fast inte så liten. Ligger strax under litern/mil lite beroende på modell. Vi hade en 2.0 turbo som drog ca 0,8 l/mil vid blandad körning. Stor fördel att man kan dra släp med den!
Rekommenderar turbo-modellerna, de drar mindre än sugmotorerna. Och vem säger nej till turbo? :p
Båda modellerna ligger rätt lågt i pris, håll dock koll på rost. Framförallt i lackskarvar kan det bli problem. Fast å andra sidan, vilken äldre bil har inte det?

Om det inte märks så gillar jag Saab :D

@ThomasM Det har stått still, det drog igång för fullt här när jag fick praktik i sista minuten, och sen tänkte jag att det är bäst att avvakta tills jag fått besked om csn (vilket jag fått nu). Sen verkar det som att jag bör vänta på att jag antingen har 20 papp i handen, eller tills jag fått pappa och leva upp till sitt löfte om att köpa en liten bil till mig (han skrotade sin gamla lilla bil, som han lovat bort till mig, i vintras av den enkla anledningen att han tyckte att han kunde köpa en åt mig istället när det var dags). :angel: För helst vill jag inte köpa en bil tills jag har just 15-20 till inköpet, och så 5-10 till start på en buffert. Och så känner jag väl att jag inte vill kliva i fällan med målvaktsbil om jag skulle köpa en privat, så det blir det till att köpa av bilhandlare och då blir det ju lite mer pengar ut.

Tills vidare är jag glad för alla tips som ploppar in här, och håller utkik på begagnatmarknaden. :) Ska försöka få med min sambo och provköra bilar också, så att vi iaf vet vad vi skulle trivas i när det väl dyker upp en till ett pris jag kan klara.

Golf!
Farsan gick från volvo till golf för många år sedan och är nu inne på sin tredje.
Jag körde golf både hemma och på trafikskolan, och det första jag gjorde när jag tog kortet i våras var att åka till bilhandlaren och köpa på mig en golf 4... :), så jag kanske är lite partisk.
Överlag små pigga bilar som också är bensinsnåla, min tar 0,7 när jag inte kör snålt.
Däremot var kopplingen både på pappas golf 4 och min golf 4 helt värdelösa, men man vänjer sig ju vid en sådan sak.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka