En liten och behändig bil...

Solvira

Trådstartare
Ja, det vill jag ha nu när jag har körkort! Det får nog bli en lite äldre bil, eftersom min gräns i dagsläget går vid ca 20 k.
Jag kommer mest köra ut till stallet, ca 3-4 dagar i veckan (kanske blir mer när jag upptäcker hur mycket enklare det är när man inte måste traggla sig ut med buss och cykel :angel:), vilket är en sträcka på ca 2 mil enkel väg längs E6:an. Ibland kommer den också få hämta upp mängder med kattsand och stora säckar torrfoder. :D

Det jag kollat på hittills är VW polo och golf (lutar med åt polo där), Kia och Peugot 207 eller 307, men eftersom jag är ganska novis så vill jag gärna att ni delar med er av input och tankar likaväl som erfarenheter! :bow:

Jag kör golf, kanske inte den roligaste bilen att köra. Men den är billig att köra, vilket var ett av mina krav. Sen är den även rätt liten. Skulle inte vilja ha mindre bil, om jag skulle krocka. Man vet ju inte vilka idioter som finns ute på vägarna.

Men tänk på att det är rätt dyrt att försäkra när man är ung. :rage:

Lupo, C1, Aygo är några av mina förslag, utan att ha kollat priset. Särskilt Aygo tycker jag är urfin!

Såg nu en Lupo Diesel, automat. Går 90 mil på 35 liter. Snacka om billig i drift!

Sambon har en Golf 4 halvkombi. Billig i drift, slukar en del packning och delarna är relativt billiga om något går sönder

C1 äldre modell har min sambo. Drar lite och är behändig att köra. Sugen på en sån när mitt körkort är klart! Han har en 00 elr 01 köpt för 20 :banana: Hade knappt gått nått. Hsn behövde en billig pendlar bil plus att de går att pacja
packa bra i den!

C1 äldre modell har min sambo. Drar lite och är behändig att köra. Sugen på en sån när mitt körkort är klart! Han har en 00 elr 01 köpt för 20 :banana: Hade knappt gått nått. Hsn behövde en billig pendlar bil plus att de går att pacja
packa bra i den!
En sån skulle inte jag vilja krocka med, eller den kanske har bättre krocksäkerhet än vad man tror?

Vilken modell VILL man krocka i? Själv kör jag Volvo, Mitsu L200 och RR. Ingen av dem vill jag krocka i, men minst av alla min Miata. Och ändå har jag valt den och kör den rätt mycket nu sommartid, det är min leksak.

Ja, det vill jag ha nu när jag har körkort! Det får nog bli en lite äldre bil, eftersom min gräns i dagsläget går vid ca 20 k.
Jag kommer mest köra ut till stallet, ca 3-4 dagar i veckan (kanske blir mer när jag upptäcker hur mycket enklare det är när man inte måste traggla sig ut med buss och cykel :angel:), vilket är en sträcka på ca 2 mil enkel väg längs E6:an. Ibland kommer den också få hämta upp mängder med kattsand och stora säckar torrfoder. :D

Det jag kollat på hittills är VW polo och golf (lutar med åt polo där), Kia och Peugot 207 eller 307, men eftersom jag är ganska novis så vill jag gärna att ni delar med er av input och tankar likaväl som erfarenheter! :bow:

Jag har en Nissan Almera -04 som jag är löjligt nöjd med. Smidig men ändå rymlig. Betalade 15000kr (blocket från privatperson) och den går som en klocka :love:

Som första bil skulle jag satsa på en Volvo 245, 745 eller 945 med tanke på billiga delar och bra krocksäkerhet. Är även lastslukare och bra dragbilar om man transporterar häst.

Du får mycket bil för 20000.

@Solvira, först och främst: Grattis till körkortet :D
Hade jag varit du så skulle jag kollat på mindre bilar på tex blocket, gärna köpt från en bilhandlare istället för privatperson (om du inte har någon väldigt kunnig person som kan hjälpa dig med bilköpet) samt kollat upp hur bra potentiella bilar klarat sig i krocktester. Det brukar gå relativt lätt att få fram om man googlar lite. Jag har sett stora bilar som ser säkra ut, men som har usla resultat på krocktester samt småbilar med förvånansvärt bra resultat i samma tester.

När du har några alternativ, åk och titta på dem, provkör och känn så att du sitter bekvämt och bra, kolla så att de inte drar överdrivet mycket bensin också samt kolla upp hur mycket det kostar med försäkring. Köp sedan den som är säkrast, är mest ekonomisk och trevlig att köra.

Nu vet jag inte vad som räknas som riktigt bensinsnål bil, men senast jag körde min farsas Toyota Yaris Verso från norra Sthlm till Katrineholm så drog den i snitt strax under 0,6 liter per mil. Dock är jag jäkligt bra på att köra så att bilen drar så lite som möjligt ;) Med farsan drar den ofta något mer. Hade jag själv köpt bil hade jag inte velat ha en som drog mer än ca en halvliter per mil.

Jag kör VW Polo, trivs väldigt bra med min lilla bil. Liten men ändå ganska stor, får plats med mycket i bagageutrymmet, (med lätthet in 3-4 25kg säckar med foder). Bensinsnål.

Jag skrev fel han har en c3:a, hade lite annat i tankarna när jag skrev. Men den är iaf väldigt lättkörd och går bensinsnålt och vi får in mycket i den.

Vi läste på rätt mkt om just bilen innan han skaffade den, och en så länge är han nöjd den går som en klocka och startar i alla väder. Han kör ungefär 70-80 mil på fulltank, tror tanken rymmer ca 40 liter.

Systerbilarna Aygo , C1 & peugeot 107 har fått väldigt dåliga betyg i krocksäkerhet. Vi kollade på C1:an och 107 före C3:an men som sagt valet föll på C3:an! Mkt trevlig liten bil :)

Jag ääääälskar min VW Jetta. Det verkar inte vara en vanlig modell i Europa (kanske heter den något annat?) men om den finns är den absolut värd att kika på. Min dricker ingenting, är rolig som fanken att köra, är stor på insidan men inte på utsidan. Underbar bil!

Jag har en Opel Corsa 5D fårn -99 (som mamma hade innan mig) och har haft den sedan jag tog mitt körkort. Den är billig att äga och billig att köra (drar precis över 0,5 liter milen). Jag kör 75 mil på en tank och då är tanken inte helt tom. Har aldrig behövt byta kamrem, för den har kedja i stället.

Det var mammas kille (fd bilhandlare) som letade upp den, men det ska tydligen vara "rätt" motor i den. Min sambo säger att jag inte får sälja den eftersom att den är billig och bra.

Däremot skulle jag inte vilja krocka med den eftersom att den är så liten och lätt. Sen är det ingen AC i den, så det är varmt att köra på sommaren.

Polo är dåliga! Rostar massor och mkt fel vid bilprovning! Mvh varv man är bilbesiktare:)

Franska bilar är värdelösa dvs Renault, Peugeot och Citroën. Köp inte en sån :) golf är bättre och billiga som ngt äldre! Aygo är dyrare, har själv en sån bland annat. Ford fokus ska vara bra men rostar!

Jag har en Opel Corsa 5D fårn -99 (som mamma hade innan mig) och har haft den sedan jag tog mitt körkort. Den är billig att äga och billig att köra (drar precis över 0,5 liter milen). Jag kör 75 mil på en tank och då är tanken inte helt tom. Har aldrig behövt byta kamrem, för den har kedja i stället.

Det var mammas kille (fd bilhandlare) som letade upp den, men det ska tydligen vara "rätt" motor i den. Min sambo säger att jag inte får sälja den eftersom att den är billig och bra.

Däremot skulle jag inte vilja krocka med den eftersom att den är så liten och lätt. Sen är det ingen AC i den, så det är varmt att köra på sommaren.
Jag hade en corsa förut :) gick bra! Och mkt billiga i inköp!

Håll dig ifrån de äldre modellerna av Kia. Jag har en 2012:a och den är precis i de skedet där alla problem börjar lösa sig, typ. Kia har mycket problem med svaga drivlinor och rost. Min är inne nu för att den ska lackas om på bakluckan då lacken redan släppt. Ska tydligen vara vanligt. Men, nybilsgaranti och rostskyddsgaranti gör att jag slipper betala för skiten.

Däremot, om man hittar ett riktigt höjdarexemplar av äldre modell, så är dom billiga i drift. Min drar snitt 0,57 l/mil stadskörning och då är jag inte direkt en förare som är skicklig på ecodriving. Billig skatt om de är en miljömotor.

Tack för alla tips! Jag har varit på landet med kass täckning så inte kunnat svara, men har nu kollat igenom tråden och kommit lite längre i klurandet på vad jag kanske vill ha. Ska dra med mig sambon och provköra lite begagnade bilar som kan tänkas vara intressanta, så att jag är säker på vad jag vill ha. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka