En liten kissfråga

mysko

Trådstartare
Blir urinen rödaktig av att de äter hösilage?
Ser kisset rödare ut på vintern?

Jag har aldrig märkt det eller kanske tänkt på det eftersom jag inte haft någon sjuk häst förut

:bow:

Sv: En liten kissfråga

mysko skrev:
Blir urinen rödaktig av att de äter hösilage?
Ser kisset rödare ut på vintern?

Jag har aldrig märkt det eller kanske tänkt på det eftersom jag inte haft någon sjuk häst förut

jag har ju aldrig fodrat med hösilage innan så därav vet jag inte om det ger färgning av kisset
:bow:

12345678910

Jag tror inte det beror på varken, vinter eller hösilaget... känner igen att hästar får rött kiss, men jag vet inte varför...

Ja det är inte rött som i rött utan rödfärgat lite svårt att förklara emndet är rödfärgat :confused:

Ok :bow: för ditt svar & hoppas fler flikar in om kissfärgen :D

Jag har fått för mig att det är betfor som ger rödbrunt kiss?
GRS

kan det inte bero på halten vätska hästen har i kroppen också?
lite vatten= koncentrerad urin, som är mörkare i färgen
mycket vatten= utspädd urin, som är ljusare

sen har jag för mig att jag läst i nån tråd här angående mökare rödaktiga skvättar i slutet men kommer tyvärr inte ihåg vart

Tror oxå det har lite att göra med hur mycket de har druckit....
Många hästar får lite rödaktigt kiss på vintern, vissa mer än andra...

Jag tycker också urinen blir lite röddare på vintern. Speciellt när det gäller stona, så kan det lukta lite mera också. Men det kan någ ha och göra med hur mycket vätska de får i sig. Vet inte om det har och göra med maten, kanske vissa tillskotter kan göra urinen rödaktig, men att hö eller höensilage gör det tror jag inte.......

Ok :bow: till er alla för svaren :D
Mitt sto dricker litervis och igår kissade hon 3ggr syndafloder i boxen på 45 min :eek: hon kissar även ute.

Här har jag fotat 2 kissfläckar i hagen och ser en markant skillnad :eek:
testmapp001.jpg

testmapp004.jpg

Så såg det ut i min hage oxå...Men har hört att det inte är farligt....Men man blir ju tossig och undrar...

vet du vilka hästar det är som har kissat vilken "pöl"??
gaah blir ju tokig på mig själv har hört å läst om detta och vad det beror på men kan inte plocka fram det i min lilla hjärna nu när det behövs... :( :)

MercedesBenz skrev:
Så såg det ut i min hage oxå...Men har hört att det inte är farligt....Men man blir ju tossig och undrar...
Var det sååå rödfärgat oxå??

Betfor får hon endast 4dl torr/dag
havrecross
krafft
hösilage
linfrö 3dl/dag
Hon dricker vääldigt mycket kan bero på att hon har behandlats för Erlichios i 10 dagar med preparat

LillaMy84 skrev:
vet du vilka hästar det är som har kissat vilken "pöl"??
gaah blir ju tokig på mig själv har hört å läst om detta och vad det beror på men kan inte plocka fram det i min lilla hjärna nu när det behövs... :( :)

Täääänk så det knakar :bow:
Min den röda & valacken den ljusa

morötter vet jag är en bidragande orsak till mörkt kiss... frågan är ju om linfrön eller nåt också är det..... om inte annat så är väl linfrö väl typ vätskedrivande (eller mins jag fel?) och ju fortare det passerar igenom kroppen desto "tjockare" blir kisset... iaf är det väl så på människor? typ om man fått i sig mkt koffein eller så... ;)
kompisen vet jag skickade in prover på sin valack för det kom röda skvättar i slutet, men det var inget konstigt med det... eller vänta :idea: protein hade han mycket av men ändå inte farligt mycket kan ju va nåt sånt??

Pröva ge äppelcidervinäger, ca 1 dl om dan så brukar problemen försvinna. Rött kiss är ofta tecken på urinvägsinfektion.

Jo jag vet att det kunde varit uvi men blodprov har tagits och hon visar ingea tecken på infektioner utan proverna var bättre än vanligt på gammal häst..
:bow: för ditt tips :bow:

Jo iofs kan det vara proteinöverskott eftersom hösilaget har ett perfekt värde och jag håller på att vänja in dom på det och minskar på foder för att det inte ska bli ö-skott
Tål att tänka på när det gäller foderstaten får nog gå ner mer i fodret

Kan detta kissproblem vara så enkelt?? :D

Min häst har likadant kiss....börjar bli orolig nu! Han äter torrt hösilage krafft groov och vitlök och dricker lagom mycket!

Tiggertjejen skrev:
Min häst har likadant kiss....börjar bli orolig nu! Han äter torrt hösilage krafft groov och vitlök och dricker lagom mycket!

Ja man får lätt panik när man ser det :eek: men det tycks vara vanligt om man ska tolka svaren här :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 158
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
698
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 186
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
990
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka