En liten fundering!!!

S

Snagget

Kan någon förklara en liten sak som jag undrar över!
Jag köpte min islandshäst för snart 5 år sedan och på köpekontraktet står det att han heter Ymnir från Västerby men när jag fick reg. beviset från SIF så står det att han heter Imner från Västerby!!!! Hur kan det komma sig?? Ymnir är det "för svenskat?"

Sv: En liten fundering!!!

Ring o prata med dom på SIF och du kan ju kolla i Hestur eller Worldfengur och kanske söka på mamman och se avkommor eller pappan.
Lycka till.

HERRE GUD VILKEN RESPONS.............. :crazy:
ÄR DET INGEN SOM VET VAD DET KAN BERO PÅ?? :bow: :bow:

Slarvig stavning vid registrering? Jag håller med tidigare skribent: KOlla med SIFs avelskansli och på WF.

/Malin

Tänkte jag skulle ringa dit idag och höra....... :bow:

Få höra vad dom säder.... :p

Jag skulle nog säga att det är Imner, som är försvenskning...

På WF finns en Imner (den från Västerby, född 1991). Det finns en Ýmnir född på Island, nuförtiden i Sverige. (Ingen Ymnir (utan accent över y-et).)

Så den är troligen registrerad som Imner (och därmed är det dess officiella namn, om det nu sen är rätt eller fel ;) ...).

(Jag har den uppfattningen att Imner uttalad av en svensk låter ungefär som Ýmnir uttalad av en islänning, stämmer det?)

Kontakta SIF så du får rätsida på det där. Hade en isl på 80-talet som kallades Sota, var reggad som Silva och på ett tidigare reg stod det Silua. Inte så stor felskrivning, men visst finns det...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 846
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar