En liten fundering om krubbitning/vävning

L

Lotusojag

Obs! Detta är inget påstående jag har, utan bara en sak jag funderat över om det möjligtvis KAN vara så, och är därför nyfiken på att höra vad ni tycker/tror;)

KAN det vara så att hästar som har dessa ovanor, kan vara (ofta) känsligare/intelligentare än genomsnittet och därför har svårare att anpassa sig till livet som "burdjur"? Jag har bara varit i närmare kontakt med en enda krubbitare nånsin, och den hästen var helt klart väldigt smart och rätt så känslig - stängde lätt av om han blev dåligt behandlad osv.

Det sägs ju att det t ex är lätt att förstöra en pudel pga av dess intelligens, och intelligenta hästar kräver ju mer stimulans i ridningen för att inte bli uttråkade (enligt min erfarenhet iaf), mindre intelligenta (obs! inte korkade, bara inte smarta utöver det vanliga) hästar nöjer sig med mindre på ett annat sätt.

Som sagt - jag är bara nyfiken;)
 
Sv: En liten fundering om krubbitning/vävning

Hade en häst som började krubbita efter en hovskada. Det tror jag berodde på understimulans i sjukhagen men kanske inte för att hon var inteligentare så. Hon lärde ju sig att när hon krubbet så kunde hon skärma av smärtan hon kännde o fortsatte sedan med det.
Därför tror jag att de som börjar med krubbitning gör det inte p g a bara att de är inteligenta o vill göra så utan att de har ont o på det lite intelligenta o lär sig att de kan skärma av den smärtan de känner. Smärtan kanske går över sedan men då fortsätter det med beteendet p g a att det är en inlärd vana. Har nämligen bara träffat krubbitarhästar som har ont.

Intelligenta hästar tror jag lär in andra beteenden än just krubbitning.
 
Sv: En liten fundering om krubbitning/vävning

Det var en intressant aspekt, som jag faktiskt inte tänkt på! Nyfiken på att höra om andra också har den erfarenheten.

Vill dock bara förtydliga mig själv, att jag menar inte att hästen lär in krubbitning som vilket beteende som helst, utan att den inte har något att göra, står instängd i en box utan möjlighet till att ströva omkring och beta, eller umgås socialt med andra hästar på ett naturligt sätt, så den får hitta på nåt för att roa sig själv. Och att en intelligent häst lättare blir uttråkad än en normalbegåvad.

Jag hade en mycket intelligent häst på foder förut, och han var väldigt krävande, både i ridningen och annat, eftersom han behövde så mycket mental stimulans för att inte lägga sig till med diverse ovanor. Han stod inte i stall speciellt mycket, så jag vet inte om t ex 12 timmars boxvistelse/dygn skulle ha gjort honom till krubbitare.
 
Sv: En liten fundering om krubbitning/vävning

Det tror jag inte. Dom hästar jag känd som haft dom olaterna har väl snarare varit mindre intelligenta än genomsnittet. Trevliga hästar men inte så klipska.

Min ena häst är ovanligt klok, och han skulle aldrig få för sig att vare sig krubba, väva eller vandra.
 
Sv: En liten fundering om krubbitning/vävning

Intressant fundering som sagt. Det finns många teorier omkring vad som utlöser det här beteendet. Understimulering är en, en annan är att man skiljer fölet för tidigt från modern så att inte fölet fått sitt sugbehov tillfredsställt.

Som de andra är jag inte säker på att det i allmänhet är intelligentare djur än genomsnittet som krubbiter, väver etc. Kanske rastlösare.
 
Sv: En liten fundering om krubbitning/vävning

den jag lånade var krubbitare och han var långt ifrån smart :D

kan bero på magproblem har jag hört.
 
Sv: En liten fundering om krubbitning/vävning

Hihi, ok tack för era svar, då slipper jag bry min hjärna mer med detta:rofl:
 
Sv: En liten fundering om krubbitning/vävning

Ja den jag hade som krubbet hade magproblem o diverse andra skador. Även alla andra krubbitare jag stått i samma stall som har visat sig haft någt som utlöser smärta. När de krubbiter/ luftsnappar är det ju någt hormon (morfin? glömmt bort vad) som tydligen aktiveras o det blir ju bedövande/ smärtstillande.
Vad jag menar att dessa hästar är intelligenta är för att de är smarta o kommer på att de kan dra in luft på detta sätt.

Det ex som lotusojag gav att om en häst står inne hela dagarna o blir understimulerade så kommer hästarna tillslut bli psykiskt dåliga o att de inte får sitt rörelsebehov tillfredsställt. Då tänker jag mig att det kan vara en stor risk att hästarna börjar boxvandra lr på annat sätt ta sig ut ur boxen. Om de står stilla kan de ju även få kolikkänningar o då få ont- kanske då provar krubbitning (vet inte om det hinner gå så fort men...). En virrig hypotes som jag har iaf...
 
Sv: En liten fundering om krubbitning/vävning

Jag hade en häst som var luftsnappare. han utövade detta betende mer än de flesta stereotyper. Praktiskt taget jämnt! Han hade detta redan när han kom, iaf tendenser. Och jag hade honom på lösdrift större delen av året, ÄNDÅ höll han på. Han kunde till och med gå bort från maten endast för att utöva detta beteende.
Han var heller inte speciellt smart, nästan tvärtom,lite trög och "dum", men väldigt snäll. En väääldigt speciell nordis. Han "stängde av" ibland även till den grad att han blev farlig. (sprang över folk, stack mm)
Han hade dock ont märkte vi senare, men jag tror inte han haft det i alla år, och vad som utlöste allt vet jag än idag inte.....men det var en osäker och "barnslig" häst, med mkt speciella korkade saker för sig. Men ack vad vi älskade honom ändå...:love: :love: :love:
 
Sv: En liten fundering om krubbitning/vävning

Jag har varit med om att en häst slog pannan blodig då han vävde. Fick sys en gång:eek: Ägaren ville ju så klart ta bort han men det blev ju svårt att få ut på försäkringen. Som "tur" var blev han halt och veterinären dömde ut han fortare än kvickt (pga vävandet). Anser inte att denna häst var mer intelligent än andra, snarare tvärtom:crazy:
 
Sv: En liten fundering om krubbitning/vävning

Jag tror väl inte att det ligger något i det men min ponny var krubbitare och han var mycket intelligent, alldeles för smart. Men som sagt, jag tror inte att det är någon regel.
 
Sv: En liten fundering om krubbitning/vävning

Zandrah skrev:
Jag hade en häst som var luftsnappare. han utövade detta betende mer än de flesta stereotyper. Praktiskt taget jämnt! Han hade detta redan när han kom, iaf tendenser. Och jag hade honom på lösdrift större delen av året, ÄNDÅ höll han på. Han kunde till och med gå bort från maten endast för att utöva detta beteende.
Han var heller inte speciellt smart, nästan tvärtom,lite trög och "dum", men väldigt snäll. En väääldigt speciell nordis. Han "stängde av" ibland även till den grad att han blev farlig. (sprang över folk, stack mm)
Han hade dock ont märkte vi senare, men jag tror inte han haft det i alla år, och vad som utlöste allt vet jag än idag inte.....men det var en osäker och "barnslig" häst, med mkt speciella korkade saker för sig. Men ack vad vi älskade honom ändå...:love: :love: :love:

Ja den jag hade som var krubbitare tog till luftsnappandet då det inte fanns någt stöd. Denna var också en väldigt tuff häst som trodde att hon var ledre över människor (dock lägst i rang i hagen). Inte så tuff på ytan med då man höll på m NH accepterade hon alldrig ledaren (människan). Men jag tror det var så med denna häst att hon hade så hög smärtgräns o brydde sig ej p g a hennes skador. Jga tror inte hon är det ända fallet bland hästar som blir aggressiva (näst intill) p g a smärta o det tror jag vi människor måste vara mer uppmärksamma på...

En till virrig fundering av inspir:smirk: ...
 
Sv: En liten fundering om krubbitning/vävning

Håller helt med dig, och nog finns det många hästar som blivit aggressiva pga att de har ont. Det är jättevanligt tror jag. Den här hästen dock, var uppkollad ffrån topp till tå och var fräsch. Däremot hade han blivit väldigt illa beh. under sin uppväxt, så jag kan tänka mig att det satt i.....han var som sagt väldigt speciell.....går inte att beskriva knappt...
Ska även tillägga att i hans fall tror jag generna även spelade in, många med samma gener har haft liknande symptomer av de jag känner. Nervöst lagda, och många en direkt fara för människor. Det slutade en gång så tragiskt som ett dödsfall t.o.m....(detta gäller SJÄLVKLART inte för alla, men MÅNGA av den härstamningen)
 
Senast ändrad:
Sv: En liten fundering om krubbitning/vävning

Zandrah skrev:
Håller helt med dig, och nog finns det många hästar som blivit aggressiva pga att de har ont. Det är jättevanligt tror jag. Den här hästen dock, var uppkollad ffrån topp till tå och var fräsch. Däremot hade han blivit väldigt illa beh. under sin uppväxt, så jag kan tänka mig att det satt i.....han var som sagt väldigt speciell.....går inte att beskriva knappt...
Ska även tillägga att i hans fall tror jag generna även spelade in, många med samma gener har haft liknande symptomer av de jag känner. Nervöst lagda, och många en direkt fara för människor. Det slutade en gång så tragiskt som ett dödsfall t.o.m....(detta gäller SJÄLVKLART inte för alla, men MÅNGA av den härstamningen)

Nä, det är klart, man kan aldrig dra ngt generellt ang detta. Man känner ju sin häst bäst själv! Men jag tror större delen av hästar som har ngn form av "olat" mår dåligt- fysiskt lr psykiskt.
Jag vet själv då jag hade min ena häst på boxvila som hon inte trivdes med. Hon började ju då att boxvandra lite lätt, guppa m huvudet o provsmaka:p lite på boxväggen. Det gör hon inte normalt o då mådde hon inte bra psykiskt, märkte man.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp