En liten fråga?

Luxi

Trådstartare
Jag har en liten katttjej på 14 veckor, hon är rumsren, snäll och go och allt är jättebra, det jag undrar över nu är ibland kan hon stå i kattlådan och skrapa så att sanden far ut på golvet, har låda med lucka så hon står med baken utanför... likadant är det med torrfodret, hon står ibland och skrapar med tassen i skålen, så nu har vi bytt till en med lite högre kant? Är det nån annan som har en kisse som gör så och kanske rent av vet varför hon har detta beteende?
Tack på förhand! :bow: :banana:

Sv: En liten fråga?

Två av mina katter är totala grävgalningar när dom är klara i lådan så är den mesta sanden spridd över hela badrumet och halva hallen den tredje gräver inte alls.

dragonlady skrev:
Två av mina katter är totala grävgalningar när dom är klara i lådan så är den mesta sanden spridd över hela badrumet och halva hallen den tredje gräver inte alls.

Ja jag håller med på att bli tokig på min kisse, får sopa hela tiden! :)

Kattlådan gräver hon förmodligen i för att gräva ner "det hon gjort". Kanske är lådan inte tömd riktigt? Mat brukar katter krafsa på/i för att "gräva ner den" till senare. En kvarleva från den tiden då katter var vilda och grävde ner det de inte skulle äta direkt.

slice skrev:
Kattlådan gräver hon förmodligen i för att gräva ner "det hon gjort". Kanske är lådan inte tömd riktigt? Mat brukar katter krafsa på/i för att "gräva ner den" till senare. En kvarleva från den tiden då katter var vilda och grävde ner det de inte skulle äta direkt.

Jag har oxå hört det där om "kvarlevor" från vildkatter, fast visste inte riktigt... sen krafsade hon i kattlådan precis när jag bytt ut all sand och städat den, utan att ha "gjort nåt", men det kanske är lek? jag lider inte så mycket av det, bara lite undrande av beteendet! :banana:

Det kan ju vara doftmarkering eller bara allmänt omkringstökande, lådan såg kanske FÖR ren ut. ;) Det första min katt gör när man fyllt på/bytt sand är att sätta sig och göra något, mest bara för att markera att det är hans låda, göra så att den inte är sådär klinisk utan luktar lite katt. ;)

Vet inte men du kanske har för lite sand i lådan? Jag provade att fylla på mer sand nu, för jag tycker det är alldeles för lite och nu känns det som de skrapar mindre både före och efter de gkort sina behov. Kan vara värt att pröva! :idea:

Lilja_89 skrev:
Vet inte men du kanske har för lite sand i lådan? Jag provade att fylla på mer sand nu, för jag tycker det är alldeles för lite och nu känns det som de skrapar mindre både före och efter de gkort sina behov. Kan vara värt att pröva! :idea:

Tack så mycket! skall gå och fylla på lite till på en gång!! :banana: :banana: :banana:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 975
Senast: Zpunk
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 565
Senast: AlmostEasy
·
Katthälsa min 2åriga katt kissar utanför kattlådan gång på gång, och det är alltid precis utanför lådan eller så att hälften träffar och hälften...
Svar
16
· Visningar
3 669
Senast: Buck
·
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 293
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar