En liten fråga om mätintyg

Silas

Trådstartare
Har precis köpt en c-ponny, hon är född 2006 blev mätt den 25 maj 2011 till 133 cm, på mätintyget står det att det är giltigt till 2013 så till frågan om hon skall tävlas måste jag då mäta om henne när hon är 7 år(2013) och sen slutmäta henne 2014?

Sv: En liten fråga om mätintyg

Nu är jag inte alls insatt i ponnyvärlden men har för mig att slutmätning inte finns längre?!
Om jag har rätt så antar jag att du ska mäta hästen när den är sju år och sen behöver den bara mätas om vid ev kontroll.
Förhoppningsvis så kommer här snart någon insatt som kan ge ett defenitivt svar.

Slutmätning heter numera sista obligatoriska mätning och skall fortfarande ske vid 8 års ålder. En ponny som vid tidigast 4 år mäter mer än 5 cm under högsta gränsen i sin kategori behöver inte mätas om förrän sista obligatoriska mätning vid 8 år. Så egentligen borde du slippa mäta om förrän 2014. Reglerna kom nu 2012. Kontakta en mätman och fråga om ditt befintliga intyg kan förlängas enligt nya reglerna

Slutmätning heter numera sista obligatoriska mätning och skall fortfarande ske vid 8 års ålder. En ponny som vid tidigast 4 år mäter mer än 5 cm under högsta gränsen i sin kategori behöver inte mätas om förrän sista obligatoriska mätning vid 8 år. Så egentligen borde du slippa mäta om förrän 2014. Reglerna kom nu 2012. Kontakta en mätman och fråga om ditt befintliga intyg kan förlängas enligt nya reglerna
Den regel du syftar till (minst 5 cm från maxhöjden i aktuell kategori = slippa mäta igen förrän åtta års ålder) har funnits längre än så. En av mina ponnyer mättes som 4-åring 2009 och gick in på 143 cm. Hon behöver inte mätas igen förrän nästa år, då åtta år gammal.

Ok, på den 5 cm regeln. Kontentan e detsamma... TS ska inte behöva mäta om förrän sista vid 8 år. Dock undrar jag varför de inte förlänger intyget till att gälla längre? I princip står man utan giltigt mätintyg då... Vad händer vid tävling... Räknar man med att de som sitter i sekretariatet skall känna till reglerna? Visst borde man skriva intyget så det räcker till slutmätningen i så fall?

På min ponnys intyg står det giltigt till 2013. Alltså krävs ommätning 2013 för den ponnyn. Det borde det stå även på TS ponnys mätintyg, alltså i det fallet 2014. (Kan det kanske på den ponnyns mätintyg stå "giltigt till och med 2013"?)

Så klart att det står till och med på mätintyget du har så rätt:bow:

Liknande trådar

Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 370
Senast: fio
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 697
Senast: Habina
·
Tävling Jag har en sexårig new forest som jag tävlar dressyr med mot stora hästar (jag är 26). Hästen ifråga ligger precis på gränsen mellan c-...
Svar
8
· Visningar
3 576
Senast: Miljon
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 822
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka