En liten förklaring tack!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Amber_89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 949
A

Amber_89

Vet inte vart jag ska ställa frågan här.. Rätt så ny och förstår inte riktigt hur det fungerar:crazy:

Skulle bara vilja ha en förklaring av vad "Fläkt sig" Och "Går igenom" menas med ..

Hoppas på svar =)

Sv: En liten förklaring tack!

Jag vet inte om jag har 100% koll på detta men försöker mig på ett par förklaringar:

1. Fläkt sig - hästens bogar sitter inte fast i skelettet så som tex låren gör utan de hänger i en muskelgördel vilket gör att hästens bog är rörlig men också att den kan fläka sig om den t.ex. glider isär på isigt underlag. Dvs fläkning är en våldsammare muskelsträckning, oftast menar man i bogen.

2. Går igenom.. Menar du "trampa igenom"? Detta brukar man använda om kotorna då hästar som är överansträngda eller hästar som har alldeles för långa tår efter bristande verkning inte längre kan "strama upp" kotan utan den rör sig för långt ner mot marken i förhållande till hoven. Svårt att förklara, men det kanske inte var det du menade?

/Camilla

Fläkt sig.. Tänk dig att du tar tag i ett kycklinglår som sitter fast på en tillagad kyckling och drar till så det knäcker. :crazy:
Typ så kan det bli om en häst halkar i hagen/under ritt utan brodd+snösulor på vinterväglag med is och snö.

Fläkt sig hAr du fått bra svar på. Går igenom kan även vara att den går igenom tråden eller en veterinärbesiktning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
389
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 438
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka