En liten fågel viskade...

"rörelserna skall vara lätta, vägvinnande, välbalanserade och gångarterna korrekta" /Regelboken

Jag tycker att det bara se knackigt och inte alls särskilt vägvinnande ut. -personlig åsikt-
Tråkigt.
Håller fast vid att jag tycker att det är onaturligt för hästen. De har fyra ben för att de ska använda dem :p -mohahaha, provocera-
Fast det ska tydligen bli ändring i pleasuren nu, har jag hört.

Beträffande vilken gren jag rider, så har jag provat på en del, men inte riktigt bestämt mig för vad jag ska satsa på. Antagligen western riding nåt mer och kanske tidsgrenar.
Dock ska häst ska aldrig trampa omkring på en pleasurepromenad, iaf inte med mig i sadeln, inte minst för de andra ekipagens skull. :smirk:

Och du, de flesta hästar kan ökad trav. :idea:

Nej men vilken fantastisk iaktagelse att alla hästar kan ökad trav.... :crazy:
Det jag menade var en nivå högre typ ÖKAD trav om du inte förstår skillnaden och fortfarande tycker att alla hästar o alla raser kan åstakomma det lika bra naturligt...så får det stå för dig .... :D
De som kan lite mer förstår precis vad jag pratar om, det kan jag garantera dig....

Dessutom så kan jag berätta för dig att det tillhör inte vanligheterna att en quarter kan göra en ökad trav som konkurerar tävlingsmässigt med halvbloden....( jag menar då på en högre nivå)

Det förstår de som har lite mer kunskap oxå.... :D

Kan det vara så att den pleasure du sett inte är på högsta nivån :idea:
Som att jämföra den bästa reiningen med den på en C eller D tävling det finns mycket att kommentera eller ?

Skall de ryttarna då sluta tävla o träna för att de sliter i munnen på sina hästar o inte förstår varför hästen inte klarar att stoppa på ett bra sätt ? Eller inte kommit längre i sin utbildning?

Vart har jag skrivit ngt som motsäger sig det du refererar från regelboken :confused:

Visst det kan absolut se knackigt ut men dra inte alla över en kam det visar bara på din okunskap....

Som ngn annan skrev det är lättast att vara med i o svårast att vinna undrar varför....

Jag gör en reflektion: Du tänker ev. satsa på tidsgrenarna... för mig talar det för sig själv om vad det kräver i form av ridning och skaderisker :rofl: och sedan kombinera det med ngt annat... försök med en precision o lydnadsgren som trail... Lycka till !!!

Men det är totalt upp till var o en och på vilken nivå man vill jobba emot, men jag förstår att kunskapen fattas här också.

Det farliga blir alltid när man tror att man kan o vet allt för då slutar man att tänka o fundera o att fortsätta att utvecklas....

När hästar är fria galloperar de fram i full fart då förutom när de flyr ?

Självklart så slipper du hasa dig runt i en pleasure klass du behöver inte heller tycka att det ser bra ut men inse att du kanske inte har full kunskap om grenen så fördöm inte utan lär dig mer istället eller strunta i grenen totalt.

Tina

Jag hoppas verkligen att ingen sitter o bara tar tillbaka sin häst, vare sig de skall rida pleasure eller ngt annat. Det var just det jag undrade om det finns tränare som har rekomenderat den typen av ridning ngn gång......

Muskelmässigt är det ju oxå så att quartern har bulligare explosiva muskler o inte längre långdistans muskler...

Det är bäst att förtydliga att jag inte förespråkar en rörelseinskränkande ridning utan vill ha hästar som sätter under sig och har stor bogfrihet.....

O som när de är färdiga för det... klarar av att jogga just så... :rofl:

Mvh
Tina

Ja det är kanon med Pleasure att alla kan vara med.

det finns tyvär många pleasure-hästar som inte går i form alls, utan bara har tränats till att gå så långsamt som möjligt, med knackiga och ibland även orena gångarter som följd. Tyvär har dessa ekipage många gånger placerats före mer korrekta, pga okunniga domare.

Likaväl som det finns många reininghästar som bara tränats till att spinna fort, oavsett om det runt pivotbenet eller magen, och glida långt pga inhuman skoning på bakhovarna.

Avarterna finns överallt, frågan är hur man kan gallra ut dem och lyfta fram bättre riktlinjer för alla grenarna.
Svaret borde förr eller senare landa i utbildning av domarna. Det är trots allt placeringarna som talar om för både publik och tävlande vad som är önskvärt.
I andra hand givetvis tränarna, men det kommer ofta som automatisk följd på vad domarna vill se.

Jag håller med till fullo om att dommarna har en otroligt stor påverkan... Bättre utbildning för dessa har jag efterlyst förr, bla i samband med det omtalade Wras SMet....nu senast....

Kommer du ihåg?

Men diskussionen nu handlade om att pleasure som tävlingsgren var onödig, onaturlig m.m....

Vad är då naturligt? med hur vi har våra hästar o rider dom?
Vilken gren är nödvändig o naturlig?

Håller vi inte på med det vi gör för att vi älskar våra djur o tycker att det är kul att träna o kanske tävla...

Vilken gren eller vad man vill hålla på med måste väl få vara upp till var o en... Det tycker iallafall jag.

Tycker man att det är så tråkigt o värdelöst är det ju bara att gå därifrån och låta oss stackare som har den "dåliga" smaken att gilla lusridning med glitter få hålla på med vårt.... :rofl:

Att utvecklas o göra framsteg tillsammans med mina hästar det är det som gör det ,de ggr man känner att allt flyter och samspelet fungerar till 100% är den stora glädjen.

Jag tror att westernridning i tävlingsform kommer att utvecklas mycket de närmaste åren....
Det kommer att bli högre krav på både sk tränare och dommare ... En naturlig följd av att kunskapen ökar...

Mvh
Tina

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 177
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
677
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka