En liten fågel viskade...

Fast vad jag hörde var det inte ryttaren som begärde ombesiktning utan hästägaren.
Det här med veterinärbesiktningar och westernfolk är ju också lite mysko. Veterinärbesiktningar är vardag för halvblodsmänniskorna, medans vi är betydligt mer tagna på sängen av sådant... det är självklart att en häst som tävlas på hög nivå måste klara en veterinärbesiktning.
C

Det är sant!!!
Folk som inte rider ko och timed events grenar tycker inte att dom skall veterinär besikta sina hästar....
Jag vet hur det var för Hjo Ko och West Star(2002)!!
Lite tråkigt man vill väl inte rida sin häst om den inte är fräcsh eller??? :confused:

Håller oxå med dig!! Tycker att veterinärbesiktning borde va obligatorisk även på western-tävlingar!! :)

det är det vad jag vet.
Visst vi kan ha "flygande besiktning" vilket betyder att vetrinären kan blåsa av ekipaget ifall han tycker hästen ser skadad ut när de rider.

Men annars är det obligatoriskt
Vet att det fanns undantag vid mindre tävlingar om det bara var "rid"grenar men vet inte ifall det är så fortfarande

Jo vad jag vet så krävs det ingen veterinär besiktning vid ridgrenar..
Tycker att det är en självklarhet att det ska vara veterinärbesiktning vid större tävlingar!! Och att inte bara ko- & fartgrenarna ska få"ta" den kostnaden som det är idag!!
Jag hade ute min veterinär för att ge mitt sto abortvirus vaccination och hon berättade att hon nyligen gått på kurs på Flyinge för att bli tävlingsveterinär.
Hon kunde berätta att de numera har med videoband på hur en pleasure-häst går för att de inte ska tycka att en sådan ser halt ut.... :crazy:
Hon sade också det att hade de inte visat det så hade hon absolut bedömt det som om hästen var ofräsch.... :angel:

Hihi.. det där med veterinären å pleasurehästen va ganska kul... :D

Men på högre tävlingar är det obligatoriskt även i ridgrenar.

enligt jordbruksverket är det endast obligatoriskt vid time events och koklasser och då oavsett vilken nivå det är på

Malin

okej...du måste jag nog ta och kolla mina källor lite *ler*...

Stämmer bra.....
Men helt ärligt borde det var vet besiktning på alla western tävling från C och uppåt vare sig det är ridgrenar eller ko & Timed events grenar!
Man har ju tyvärr sett på vanliga rid grenar där hästarna inte är fräsha och i det fallet så skall ju domaren döma ut ekipagen men inte gjort det TYVÄRR....
Ryttarna borde väl bry sig mer om sina hästar än så!!!

Det är ju synd å skam att en veterinär inte kan se skillnaden mellan en pleasurehäst o en ofräsch häst, speciellt om denne har inriktat sig på häst sport..... :mad:

Med tanke på att pleasure är en RELATIVT ny gren i Sverige tycker inte jag att det är så konstigt ändå... :o

Jag är visserligen allt annat än veterinärutbildad, men har ett flertal gånger tyckt att Pleasurehästar ser halta ut, eftersom deras rörelser är så annorlunda mot de inom engelsk ridning. :o

För att ytterligare belysa min okunskap kan jag ju erkänna att jag ofta tyckt islänningar se halta ut också - så det är inte bara "era" hästar min hjärna sjukförklarar. :D

Jag håller med dig, de ser ofta ofräscha ut.
Jag tycker att pleasure är helt onaturligt och onödigt. :devil:

Kan inte förstå vad som ska vara bra med en tävlingsgren där hästarna ska gå så sakta som möjligt (alltså ärligt, kolla bara "joggen" hos vissa hästar, när min häst står stilla så går den fortare än dem...)och vara så glittriga de bara kan. :smirk:

Jag tycker att pleasure är en väldigt trevlig gren! Inte alls onaturlig.... :)

Hmm för många som inte rider Western så kan många westernridna hästar ha ett lite konstigt rörelseschema.Speciellt QH/Paint som kan sätta sådan enorma muskelmassor :d. Men många av våra tränare predikar numera på att man måste trava/rida lätt för att hästarna inte skall få dessa korta muskler vilket medför ett annorlunda rörelsemönster. Själv vill jag ha en häst som tar för sig i sina rörelser :). Men att se ett snyggt Pleasure ekipage är en fröjd för ögat.

//Elisabeth

Skönt att tycke o smak är olika eller hur, det kan inte vara så att din kunskap inom området brister???
Pleasure går inte bara ut på att hästarna skall gå så "sakta" som möjligt o defenitivt inte så orytmiskt att de ser halta ut.
Var har du fått det ifrån?
Det är en massa andra saker som oxå styr tex.jämn steglängd, inga höga knälyft utan flyt= inte så energikrävande.
Dessutom så skall de naturligtvis sätta under sig!!!
Annars kan de inte bära sig när det går sakta o det är då allt rasar!!
Problemet är väl att kunskapen inom området imånga fall lyser med sin totala frånvaro :D
Men sätt på dig ett par solglasögon så slipper du bli bländad av glittret :D
Känner du dig för illamående av farten så tänk på att de som utövar den i dina ögon så värdelösa sport har kul och gör ngt som dom gillar med paljetter o allt.
Då kanske du kan uthärda,för ngn annans skull :D

Kom gärna fram till mig nästa tävling så skall jag med glädje visa upp en "pleusrehäst" som har både jog (som föv inte är trav)& en ÖKAD trav ( värd att nämnas i halvblodssammanhang) :rofl:
Mvh
Tina
En liten undran vilken icke onödig gren rider du själv

Hej Quarter är en ras framavlad för att ha en massa muskelmassa naturligt... självklart så utvecklas dessa när man tränar men mina quarter har som knappt ridna treåringar mer muskelmassa än ett halvblod som varit ridet i flera år.
Kan du inte försöka förklara en gång till vad du menade med att tränarna hade ändrat sig och att man nu skulle rida framåt ?? Menar dom att "westernridning" skulle göra så att hästen får korta muskler ??? att just det förut varit önskvärt ???
Vem vill sitta på en häst oavsett diciplin som går med låsta bogar och inte rör sig framåt ???
Mvh
Tina

Jag tror att det hon menar är att man inte bara skall sitta och jogga sin häst för att den får fötkorta muskler...
Och självklart är det så att man kan inte jämföra Quarter och Paint med andra raser vad det gäller muskelmassa!!!

En Not till:

Pleasure är den lättaste gren att ställa upp i men bland den svåraste att vinna!!!!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 177
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
677
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Julklappar 2024!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar