En lång natt framför mig....

Berin

Trådstartare
Distriktveterinären har precis lämnat stallet och jag har tagit min första kvällspromenad med pållen. Min häst har fått förstoppning och jag bara undrar varför? Hon har fri tillgång på vatten dygnet runt. Äter blött kraftfoder och hö. Hon tränas regelbundet och går i hage från morgon till kväll.

Jag har i alla fall hela natten uppbokad med promenader efter det att hon har behandlats med paraffin, vatten och kramplösande. Så om det finns några (nattugglor) här med erfarenhet av förstoppning på häst ;) kan ni väl lägga in era kunskaper och erfarenheter!

Är redan trött och trodde jag skulle få sovmorgon i morgon bitti :(

Sv: En lång natt framför mig....

Usch, det är hemskt. Läs alla de andra trådarna om troliga orsaker till kolik under den här rubriken. Hoppas allt går bra!

Usch, det är hemskt. Läs alla de andra trådarna om troliga orsaker till kolik under den här rubriken. Hoppas allt går bra!

Ja, blodigt var det i a f! Stallgången var som ett mindre slakteri efter sondningen. Får gå ner och tvätta innan de andra kommer till stallet imorgon för det kanske är någon som inte tål att se det.

hur gammal är hästen?
hur stor är hagen?
vad är det för typ av underlag är det i hagen?

usch inge roligt alls =(

hur gammal är hästen?
hur stor är hagen?
vad är det för typ av underlag är det i hagen?

usch inge roligt alls =(

Hon är 4 år och aktiv travhäst. Hagen hon går i är kanske 3000 kvm. Hon har en kopmis i hagen som hon busar med och underlaget är lite skogsmark och hård lera.

Nu ska jag gå ner till stallet för en nattvandring med pållen...

Nu har jag varit ute på 15-minutersvandringen på ridvolten (det är så mörkt att gå någon annanstans). Sällan jag blivit så glad för att hästen bajsade. Kommer gladeligen att skotta bort högarna på volten senare idag. Och blankt var det också. Hoppas att paraffinoljan börjar hitta ut nu tillsammans med det ihoppackade. Funderar på att ta bort vattenkopparna och ersätta dem med hinkar så att man har koll på hur mycket de dricker. Vad tycker ni; för- och nackdelar? Flödet i vattenkopparna är det inte fel på och ingen annan häst har haft förstoppning tidigare, jag undrar varför den här fick det?

Kanske är lite natt-trög, men vad var det som gav upphov till en massa blod? :confused: Har aldrig varit med om det vid sondning, men jag kanske missförstod eller missade nått.

Skönt att pållen har skitit iallafall, man blir ju så glad. ;)

Lycka till inatt.

Låter som en bra idé att ha hinkar i boxen.
Det brukar vara mer inbjudande att dricka och på så sätt får pållen i sig mer vätska. I alla fall i natt

AM

Blodet vid sondningen berodde nog på att hästen var lite motvillig till behandlingen och slangen stack hål på ett kärl. När sedan slangen drogs ut blödde det.

Inatt har hon hink med melassvatten så att hon ska få i sig vätska trots att hon inte är törstig. Melassvatten ÄR gott! :d

Har nu varit ute på ridvolten igen och den här gången släppte jag henne lös så hon travade runt själv i en kvart. Inget bajsande men en hel syndaflod kiss och en riktigt pigg häst. Vilket matte inte är!

Ja, blodigt var det i a f! Stallgången var som ett mindre slakteri efter sondningen. Får gå ner och tvätta innan de andra kommer till stallet imorgon för det kanske är någon som inte tål att se det.

vad är det ni har gjort ?? :confused:
Fattar inte riktigt blödde den eller har ni avlivat ngn ?

usch va jobbigt, men det verkar ju gå riktigt bra, så du får slöa i solen idag istället :D

jag har haft både vattenkopp å hink till mig... ok hink är jobbigt, men som "alla" säger, man har bättre koll...
min dricker dock dåligt inne, men de har stor tunna ute som hon alltid kastar sig på, så jag vet ju ATT hon dricker...

tips är att ha två hinkar, en bredvid krubban å en i något annat hörn, min dricker inte efter att ha sölat ner krubb-vattenhinken med krafftfoder...

Distriktveterinären har precis lämnat stallet och jag har tagit min första kvällspromenad med pållen. Min häst har fått förstoppning och jag bara undrar varför? Hon har fri tillgång på vatten dygnet runt. Äter blött kraftfoder och hö. Hon tränas regelbundet och går i hage från morgon till kväll.

Jag har i alla fall hela natten uppbokad med promenader efter det att hon har behandlats med paraffin, vatten och kramplösande. Så om det finns några (nattugglor) här med erfarenhet av förstoppning på häst ;) kan ni väl lägga in era kunskaper och erfarenheter!

Är redan trött och trodde jag skulle få sovmorgon i morgon bitti :(

Nä nu knyter jag igen C:s olyckspåse och kastar bort den!!!
Det här hade jag inte väntat mig, trodde hon var hänging av andra skäl!
Stackars dig! Från en som ovetande nannade gott i natt!

Tack för alla tips! Det verkar som om det ska gå bra, värsta faran är över men som veterinären sa nu på morgonen när jag pratade med henne; man ska inte ropa hej ännu... Hästen går i en s k round pen just nu och ser ut att må ganska bra. Hon har inte bajsat på 4 timmar och jag hoppas att det kommer en hög som är alldeles oljig snart för då vet man att parafinet har passerat hela tarmen.

Svar ang blodiga gången: När slangen (som är ganska grov) fördes ner i magen var hästen ganska motvillig och hjälpte inte till ett dugg. Hon svalde inte för att hjälpa till och då gick ett blodkärl sönder i halsen och det blödde rejält. Ungefär som en cementhink i diameter och 2-3 cm tjockt. Det levrade sig så det inte flöt ut på golvet vilket det gjorde när jag hällde vatten och började sopa. Såg äckligt ut men nu är det värsta borta. Så inget djur är avlivat, tack och lov. Tur att jag tål att se blod.

Ska nog byta ut vattenkopparna mot hinkar på mina två träningshästar i a f. Eller finns det någon sorts mätare man kan koppla på vatten röret till koppen för att se hur mycket som dricks. Typ en sådan man har i hus i kommunala nätet, fast mindre i storlek. Nån som vet?

Eller finns det någon sorts mätare man kan koppla på vatten röret till koppen för att se hur mycket som dricks. Typ en sådan man har i hus i kommunala nätet, fast mindre i storlek. Nån som vet?

ursmart ju!!!! om det inte finns så får du uppfinna ;)

Sätt in hink men behåll vattenkoppen. Då finns det vatten även om det skulle vara slut i hinken. Det stora flertalet hästar jag träffat (alla hittills) väljer hinken först.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 049
Senast: MaRomer
·
Hästvård Det här blir långt, men jag måste ju ge all bakgrundsinfo. Hästen är 4 år, fullblod i full tävlingskondition, aldrig varit sjuk...
Svar
16
· Visningar
1 692
Senast: BitterAss
·
Hästvård Fbl har ju som det verkar fått magsår pga buttabehandling. Diagnosen är inte bekräftad med gastroskopi då man inte vill svälta honom i...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 615
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka