En kort fråga om hö

_moa_

Trådstartare
15 kg hö till 5 hästar om dagen, är det katastrofalt lite?
Hästarna i hagen är två shettisar på 2 år, en shettis på 4 år, ett föl på 8 månader och en liten c ponny på 5 år. Dom går på lösdrift.
 
Sv: En kort fråga om hö

Såhär års när det börjar komma gräs låter det OK, kanske lite lite beroende på vad det är för ras på fölet. När det inte finns ngt gräs alls låter det för lite, ffa om de går på lösdrift då de behöver mat för att hålla värmen.
 
Sv: En kort fråga om hö

Är det allt de får? Får de inget kraftfoder? Tänk på att det är växande hästar alla fem. Det måste ju vara soprent i hagen bara en liten stund efter fodring?! Kan du inte ställa ut en storbal i en foderhäck med tak över så att det inte regnar på det, hästarna blir inte feta av hö och dessutom är det extra viktigt att de får gott om mat när de går ute dygnet runt. MATA!!!
 
Sv: En kort fråga om hö

Håller med. JAg tykcer det är lite...min pålle som är en d-ponny visserligen nordis käkar 11kg enasm om dagen...å än är det ju kallt på nättern så de behöver mer för att om inte annat ha nåt att göra... de käkar ju bara 3kg hö var om man delar rakt av men så äter de olika fort...nu när jag räknar så kommer jag fram till att ajg tycker det är alldeles för lite. MATA MER
 
Sv: En kort fråga om hö

Kan svara er båda.

Jag äger en av dessa hästar. Såg idag att det var ändrat på tavlan, jag har alltså inte vetat om ändringen. När jag gör mat för dagen får dom betydligt mer än så:angel:
Hela hagen är en stor lervälling.
Min häst som går där är absolut inte för tjock och inte för smal, jag tror han är ganska lagom. Dock är det lite svårt att se det under all päls (shettis:crazy: ). Om man vill komplitera upp med lite kraftfoder, vad är bra att ge honom?
 
Sv: En kort fråga om hö

Ge honom ett komplett foder i pelletsform så slipper du hålla på att pytsa omkring i tiotalet säckar, ge mustang original eller liknande som inte är alltför kraftigt, det kan även vara bra med linfröpellets (blötlagd) om han går i lervälling. De har tendens att stoppa i sig en del jord och grus, Linfrö blir som balsam för tarmarna och tar med sig grus och jord ut. Men se i första hand till att de får mer grovfoder, vad är det för en snåljåp du har din häst hos? Om de inte går med på mera hö så se till att det finns fin havrehalm så att han kan pilla i det.
 
Sv: En kort fråga om hö

Okej, ska kolla upp det med mustang fodret.
Halm finns det i lösdriften (eller ja, den håller på att ta slut nu) så där pillar han endel. Sen har dom ju sly också att äta på.
Linfrö var en bra idé:) Det har jag ju en hel säck med!
 
Sv: En kort fråga om hö

jag har 2 shettisar och ett halvblod på lösdrift, dom äter ca. 280 kg hösilage/vecka. det är ca. 40 kg/dagen, mitt halvblod äter nog 20 kg själv. så då blir det ca.10 kg/shettis, ingen av dom är fet/tjock. så det låter väldigt lite.....
går det inte att öka stråfodret?
 
Sv: En kort fråga om hö

hillevie skrev:
går det inte att öka stråfodret?

Jag tror det är ganska omöjligt faktiskt. Just nu funderar jag lite på att ta in honom nån timme om dagen så han kan äta extra då.
Men snart är det sommar och bete! *lite possitivt tänkande*
 
Sv: En kort fråga om hö

Finns det inget alls att plocka med i hagen är det definitivt för lite, även om deras näringsbehov täcks så får inte magen det den behöver att jobba med.
 
Sv: En kort fråga om hö

Om det är omöjligt att ge mer än 3 kg/häst och dag så är nog ett telefonsamtal till miljö och hälsa på sin plats! Växande hästar som går i lervälling, och i en lösdrift där halmen håller på att ta slut, de kan omöjligt få i sig det de behöver, varken näringsmässigt eller för att hålla igång magen. Tycker att argumentet att det inte går att ge mer mat är dumheter, det går visst! Har man inte råd, då ska man inte ha häst. (Talar nu främst om stallägaren då, inte dig.)
 
Sv: En kort fråga om hö

Jo, jag håller med dig. Jag har råd att ge mer mat till min häst, skulle kunna betala en högre stallhyra, men då kommer jag betela mat för hennes hästar också.
Har en idé om att släppa dom i sommarhagen så har dom i alla fall lite mer att gnaga på, halvgammalt gräs och så:angel:
Nu har dom som sagt rötter och sly att tugga på. Dessutom finns det nertrampat hö i leran. Misstänker att det är därför höt har blivit sänkt:(
 
Sv: En kort fråga om hö

Hö nedtrampat i lera är ju inte direkt lämpligt som hästfoder... Och får de för lite hö är det ju stor risk att de pillar i sig det nedtrampade, vilket ger ökad risk för sandkolik och andra magproblem. Det kan du ju använda som argument för att få stallägaren att förstå.
Förstår att du inte vill bekosta andras hästars mat, men i detta fall hade jag nog gjort det ändå. Alternativt köpt halm och ge dem, så de åtminstone har nåt att tugga på.
 
Sv: En kort fråga om hö

_moa_ skrev:
15 kg hö till 5 hästar om dagen, är det katastrofalt lite?
Hästarna i hagen är två shettisar på 2 år, en shettis på 4 år, ett föl på 8 månader och en liten c ponny på 5 år. Dom går på lösdrift.

Om höet har höga proteinvärden och hästarna normalt hull tycker inte jag det låter katastrofalt litet. Gissar att hästarna tillsammans väger högst 1000 kg. Det blir 1,5 kg per 100 kg häst vilket klarar rek minimängd. Troligen väger de mindre.

Har höet låga värden på smältbart råprotein kan särskilt de växande få ett underskott. Fölets behov bör ses över i så fall och kanske kompletteras med lusern el soja. Att sätta till halm är inte alltid så lyckat för föl, om de förbrukar en del av sin matlust på halm som är proteinfattigt. HH
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
979
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
626
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
402
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp