En konstig fråga... kanske..

Seabaz

Trådstartare
Nu är det ju regler på att upp till 18 år ska du ha säkerhetsväst som är CE-märkt, nivå 3 och även "eu-märkt" EN13158

MEN! ;)

Om jag då som är 23 år och vill tävla hoppning på häst och ha väst på mig...
Måste västen vara godkänd då?

Sv: En konstig fråga... kanske..

Går det fortfarande att köpa icke godkända västar?

det går att köpa västar utan "EN13158"-märkning. Men den märkningen är väl obligatorisk på tävling from 2009 nu (om du är under 18 då det är obligatoriskt med väst)

eller? :o

Är du över 18 så får du rida i en icke godkännd väst.

Det kvittar väl om man kan köpa en icke godkännd eller inte, det är väl mer frågan om att slippa köpa en ny om den gamla inte är godkännd?

Okej tack, det var det jag trodde men ville fråga ändå :D

Det handlar om att jag var nyfiken bara. Jag tävlar inte i hoppning ;)

Är du över 18 så får du rida i en icke godkännd väst.

Det kvittar väl om man kan köpa en icke godkännd eller inte, det är väl mer frågan om att slippa köpa en ny om den gamla inte är godkännd?

Kapade tråden lite o ställde en fråga. Visste faktiskt inte att det fanns icke godkända västar att köpa.

de är godkända i olika nivåer, för att få tävla som minderårig måste västen ha en viss märkning.

de är godkända i olika nivåer, för att få tävla som minderårig måste västen ha en viss märkning.

Aha! Nu förstår jag. Det va ett tag sen jag va junior så därför tog det ett tag innan poletten ramla ner :grin:

Jag tolkade visst din fråga lite annorlunda. Det var inte meningen att verka nosig :)

*kl*

Puttar upp en gammal tråd. Är det nån som nu vet säkert hur det är med säkerhetsvästar och vuxna ryttare? Måste västen vara godkänd även om man är vuxen? På Ridsports hemsida står: "Västen måste, för att användas på tävling från och med 2009, vara Level 3, CE-märkt och ha beteckningen EN 13158. " Där står inte att det inte gäller vuxna ryttare, utan att det gäller alla västar. Enligt min tränare innebär det att det (tragiskt nog) är bättre att rida utan väst än med en som inte är godkänd.

Dock så sa hon också att det som händer om jag startar är att om något händer, så kan de neka mig att använda mig av licensens försäkring utan måste ha en egen olycksfallsförsäkring, inte att jag inte får starta.

Mina säkerhetsvästar är godkända enligt BETA och CE-märkta men, är gamla och har inte rätt beteckning. De passar mig till skillnad från mängder med nya västar jag provat, och jag hoppar och tävlar så lite att jag just nu varken vill eller kan köpa ny.

Ni som är vuxna och tävlar med väst, har ni alla godkända västar? Om inte, har någon sagt något och i så fall vad? Kan man bli nekad start eller bara nekad försäkringsskydd?

Vad du som vuxen rider med för väst kan ju inte spela någon roll! Då är det ju frivilligt. Jag kan tänka mig att texten du citerat står efter en mening i stil med "Alla ryttare under 18 år måste bära väst" och att västen DÅ måste uppfylla de kraven du skriver.

Jag tror absolut att du som vuxen får rida med vilken väst du vill!

Hela stycket från Ridsport.se -> tävling -> säkerhetsväst ser ut så här

Sedan 1 januari 2009 gäller nya regler angående användandet av säkerhetsvästar i hoppning och fälttävlans terrängprov.

•Säkerhetsväst av godkänd typ ska bäras vid all ridning på tävlingsområdet, av alla ryttare fram till och med det år ryttaren fyller 18 år.
•Västen måste, för att användas på tävling från och med 2009, vara Level 3, CE-märkt och ha beteckningen EN 13158.
•Överdomare på tävling har rätt att kontrollera att en ryttare använder en godkänd väst.
•I fälttävlans terrängprov måste alla ryttare ha godkänd väst.

Det är ungefär lika luddigt som TR i stort, och den ÖD jag pratade med på tävling idag var inte alls säker på hur det skulle tolkas. Det lutar åt att jag försöker låna en väst (om jag lyckas hitta någon som passar någerlunda) och inte chansar till första tävlingen, och hoppas på att hitta en godkänd att köpa så småningom om jag fortsätter hoppa.
Dock så skulle domaren försöka kolla upp saken så jag hoppas att vi kan bringa klarhet.

Fast jag tror inte att de någonsin skulle kontrollera vad du som vuxen rider med för väst. Du har ju den för att du vill, inte för att du måste. Alla vettiga människor (och det är de flesta domare) borde ju tycka att vílken väst som helst är bättre än ingen väst alls! Jag hade inte varit rädd för att rida med din egen väst, om jag var du. Framförallt inte eftersom reglerna är så luddigt skrivna i TR.

Rent allmänt så är det inte ofta kontroller av utrustning sker öht på tävling, det enda jag fått tillsägelse om var då jag en gång red fram med för långt spö och då har jag ändå tävlat mycket.

Fast i det där stycket tycker jag det är ganska tydligt att alla västar ska ha godkänd beteckning. Det står ju som en punkt för sig under "nya regler för säkerhetsvästar" och inte som en underrubrik för vad som gäller för ryttare under 18.

Ja, o det är det jag tycker är helvrickat eftersom det därmed innebär att det är bättre att jag rider utan väst än med en utan rätt beteckning, eftersom ingen kan tvinga mig att ha väst, och det tycker jag är konstigt.

Som vanligt när jag frågar domaren den typen av frågor så brukar hon inte ha fått dem förut, så nåt svar från högre makter har vi inte fått än. Till nästa helgs tävling har jag dock lyckats låna in en hyfsad väst som är godkänd.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
527
Senast: Mli
·
Utrustning Jag behöver tips på bra säkerhetsvästar, vill gärna ha en bekväm väst men jag vet inte riktigt vilka västar som ändå är någorlunda...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat