En kompletteringstråd till lucerntråden

P

Piavik

:d hur mkt ger ni av lucern och hur delar ni upp det på dagen vid vilken fodring ger ni det???

Sv: En kompletteringstråd till lucerntråden

Olika beroende på hur mycket grovfodret behöver kompletteras. Just nu ger vi Hippo Alfa, som också innehåller bra med protein (och som hästen tycker bättre om), så just nu ger vi inte mycket lucern.

Jag delar alltid upp allt foder på lika stora givor, särskilt kraftfoder försöker jag fördela så jämt som möjligt över dagen. Grovfoder är det fri tillgång på inne, ute finns det fortfarande gräs, så bukfylla är alltid tillgänglig.

Just nu... 0,5 kg vid morgonfodringen och lika mycket vid kvällsfodringen. Så totalt 1 kg/dag.

men om man ger pelletsen så blir det ju en väldig massa mat där då???Lr är ja ute o cyklar nu..Om dom äter mkt kraft o ska ha uppblött lusern på det???

Då mina går ute en stor del av dygnet så ger jag lucernpellets till natten. Har jag hackat strå så kan det hända att matglada hästar får det varje gång de får kraftfoder, för att minska hastigheten på ätandet.

I vintras/våras hade vi hö och hösilage med ganska taskiga proteinvärden så då gick min häst på såpass som 4 kg lusern hackad strå. Det blir ju rätt stora mängder så jag hängde in en stor hink i hennes box vid insläppet, sen hade hon att mumsa på hela natten förutom hösilage då:d .

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö SAMMANSÄTTNING Kornflingor, snittad lucern, snittat varmluftstorkat alphö, äppelmäsk, majsflingor, äppelsirap, vetekli, majsgroddar...
Svar
16
· Visningar
1 161
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 907
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka