En kluring på rörelsemönster

nowa

Trådstartare
( Vet inte om den här tråden ska ligga under ridning eller här)

Har precis satt igång min häst efter 4 mån vila. Behandlad för inflammation i hasleder (ej sammanväxningar än). Även behandlad i SI-led och ländrygg.
Är nu igångsatt. Har ifs gått 4-5 ggr i veckan med honom under dom 4 mån men har ju tappat otroligt mkt muskler som alla förstår..

Har en nöt som jag inte kan knäcka själv, inte får ihop. Tänkte höra med kära Bukefans om ni har en bra förklaring

Ni har bakgrunden beskriven där uppe och här kommer problemet.

Hästen är något stram i sin högra sida från sadelläge till ländrygg. Kan vara ganska taktren (islandshäst) i början men efterhand som minuterna går, stelnar han till mer och mer på höger sidan och blir oren i takt (passaktig skritt)

Ber jag han flytta sig, markövning, för sidan går det bra att trampa inunder sig med vänster bak men höger går inte, han ökar farten, trillar fram istället. Stannar jag upp ber han flytta steg för steg lungt o sansat blir han irriterad och slår gärna med svansen som protest.
Det är vänster bak han är halt på fortfarande, och även vänster som han gärna asar i marken, sällan höger. Men höger är den som han inte vill bära sig på..

Ber jag honom trava, jag springer brevid bara en kort sträcka, lägger han häcken åt höger, flyttar bakbenen ett snepp till höger så vänster bakben går mellan frambenen och höger bakben placeras utanför höger framben.

Vad är detta tecken på? Hur kan jag hjälpa honom att arbeta mer med sin höger sida?
Enl veterinär ska jag inte titta på att han ser halt ut, tappar tån etc etc hästen måste igång och börja röra sig mer. Har fått lite övningar som ska göras men känner att jag vill få ordning på vad som stör och hur jag på bästa sätt ska tolka hans "gång".

Har också förstått att han, för att kompensera smärtan som han gjort x länge, kommer att ha samma rörelsemönster här vid igångsättning (för att skydda sig själv alt vana). Hur bryter jag det mönstret? alltså hur ber jag han arbeta lika med båda sidor?

Några frågor, om jag glömt något, svarar jag gärna

Sv: En kluring på rörelsemönster

Jag skulle se till att få en annan vetrinär att kolla upp hästen innan jag pressade den mer, bara för att vara på den säkra sidan...
Sedan skulle jag gå promenader i oländig mark, över stockar, runt träd osv. Inte på stig utan rätt ut i naturen! och detta i grimma och grimskaft och helt utan krav! Då lurar man hästen att använda kroppen korrekt utan krav...

Lycka till!

Ja, lycka till med att hitta ett svar på det där på buke! Det måste du ha en praktiker ute för att ta reda på.
Väl beskrivna symtom kanske, men man måste se och känna själv för att våga gissa något på det där. Ev. gå vidare med undersökningar.

Varför var hästen behandlad från början? Vilka symtom hade han då? Förklarades han problemfri eller varför började igångsättningen?

Ja du, ska försöka sumera en ett år lång historia lite kort.

Började med vad vi trodde bara lite spänningar i rygg vid köp för 1 år sen. Utvecklades till att prova en hel uppsjö med sadlar (nu i efterhand förstår man att det inte orimligt kan vara fel på så många sadlar, ja efterklok som så många andra)
Åkte till djursjukhus mitten på förra sommaren. Svaret blev, orolig ägare inget fel på hästen. Hade haft hästen knappt ett halvår så jag kände honom inte direkt.
Oktober, var förbannad åkte till ny klinik, slog näven i bordet, fick röntgen som visade inflammation i haslederna båda bak, ingen sammanväxning.
Skulle vila liten hage o sprutades. Gå promenader ok

Återbesök nov, ua. Glad i hågen! Ordination skrittas 20 min. Började med 10 min men efter 3 dagar var hästen lika kass som i början på sommaren.
Åkte in igen, sprutades igen, vila 3 veckor (gå promenader) återbesök. Efter 2 mån var hästen fortfarande dålig, valde att ta ut veterinären som besiktigat honom vid köp. Behandlades med kiropraktik pga spänningar i SI-leden och i ländrygg (som ej upptäckts av anna vet).

Efter 10 dgr var hästen ngt bättre och graderades till halv grads hälta och enl denna veterinär är det helt förkastligt att låta hästar bara stå still med den diagnosen. Tjena mittbena vad man nu kände sig snäll och rättvis mot sin häst:(
Under dessa 10 dgr har vi gått i rask takt.
Nu ansåg denna veterinär att han skulle igång och att hälta kan uppkomma av spänningar, stela muskler och behöver nödvändigtvis inte vara pga haslederna. Röntgades dock ej om (vilket jag föredragit) med anl av att vissa hasleder kan se sämre ut men hästen upplevs som bättre (ref till veterinär, har ej själv erfarenhet)

Så, där är vi nu. Det känns avigt men faktum är att hästen trots allt ändå rör sig bättre än för tex 2 mån sen, och definitivt bättre än i somras, men om det ska hålla, hur länge... suck .. ja..

Går vid hand idag, skrittar uppsutten någon dag i veckan alt växlar uppsutten/går bredvid, får göra lite benövn där han ska lyfta benen själv och gå över kavaletti, vid hand

Hästen är lyhörd och känslig men dock en vallack. Att äta går före allt annat, och det vi inte kan göra idag det gör i vi morgon. Svår att motivera och hitta vad han känner kan vara kul eller uppleva som intressant. ständig hjärngympa för mig att inte tråka ut han, åka till nya platser mm mm..

2 veterinärer och fysioterapeut tittade först
Sen 1 duktig veterinär med uppbackning från sin kollega
Sen 1 veterinär till
Och nu 1 veterinär till
Haft ET till hästen ett år, som var den som stod på min sida, som inte kunde riktigt förklara varför spänningarna uppstod, hon är tyvärr sjuk och kan inte fortsätta behandla.

Jag känner mig urkorkad att ifrågasätta alla dessa som tittat på hästen. Jag måste iaf försöka följa råden men så klart till lämplig grad.

Är bakknäna röntgade ? Pratar av egen erfarenhet av spatt båda bakhaser som efter ett år som gav pålagringar båda bakknäna. Pålagringarna vad det som ställde till det för min häst.

:confused::confused: ingen som har en fundering?

Om vet säger att han ska röra på sig trots detta så skulle jag tömköra. (Vet inte så mycket om islandshästridning, brukar man tömköra dem?:confused:)Iaf, så har jag för ca ett halvår sedan satt igång ett litet halvblod som oxå var stel i ena sidan, sned över rumpan etc. Han hade en klar rörelsestörning i början av igångsättningen. Skulle enl. vet rida honom, vilket jag gjorde, men jag föredrog helt klart tömkörningen där han kunde arbeta fritt och där jag hade lättare att se och korrigera. Idag är han helt ren i sina gångarter och snedheten är nästan helt borta. (Kan se en liten skillnad i muskulaturen, men det blir bättre för varje vecka). Annars fick jag rådet (när det gällde den här hästen) att skippa traven och skritta länge för att sedan gå direkt på galoppen. Man galopperar en viss tid, sedan skritt igen osv. Men det vet nog din vet bättre. Hoppas att det löser sig med din häst!!/arrak

Tömkörning finns i Islandshäst världen med :rofl:
Men iaf det gör vi några dagar i veckan. Känner precis som du att ridning inte är första val. Men det som är lite klurigt, vet inte om det är speciellt för isisar eller det har med hans sätt att röra sig, men han stelnar gärna till i sin högersida. Det kan börja med att jag tar en förhållning på höger sidan, han svarar inte, så tar jag igen då flyttar han huvudet och låster höger sida istället för att flytta hela kroppen. Detta händer även när man går i grimskaft eller sitter på. Han har inte gjort så innan, alltså i våras om vi tänker till sjukdomsförloppet...
Om det är en spänning som kommer, lättare att plocka fram sitt laterala rörelsemönster=vana eller om det beror på smärta ngn stans= oroar mig mest..

Det du skriver om skritt-galopp, han valde för ngn dag sen att hellre just galoppera (blev bara några sekunder) istället för traven där han spänner sig. Det var när jag var uppsutten. Mn tanke gick till att bättre rulla i galopp några steg avslappnat än att tvinga honom att trava i spänt tillstånd. Den dagen var faktiskt båda sidorna av länden avslappnade och hästen var vid gott mod. Då behöver jag kanske inte vara nervös för att låta han rulla i galopp om han själv väljer bort traven här i början...

Ketch: Tack för tips. Nej bakknä är ej röntgat.
När jag frågade nuvarande vet hur man kunnat missa SI-leden när han röntgades och varför man inte ens tittade där, blev svaret att har man hittat, som i detta fallet en inflammation i hasleder letar man helt enkelt inte vidare. Har man bedövat lederna och hästen ser ut att gå tex 80% bättre än innan "förmodar" man att man hittat boven, man fortsätter inte titta vidare...
Ett rimligt senarium fast det inte känns rätt som hästägare..
Ska ha din beskrivning i minnet om det inte blir bättre...

Hur lång tid tog det för dig innan du såg en förändring på din häst?

Ungefär hur la du upp schemat/tiden för träning?

Vad var tecken på din häst när du kände dig trygg med att gå vidare sas i träningsstegen?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 390
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka