En kick i höstmörkret

M

Madde71

När mörkret kryper på och det är lååångt till vårens tävlingar är det lätt att tappa suget... Jag lände mig riktigt oinspirerad att rida men kämpade på. Men nu har jag fått ny energi! dels har jag kommit igång med att rida för instruktören igen. 2 ggr per vecka (en gång per häst) samt att jag fått låna en pulsmätare. Wow! Skall snart inhandla en egen för det var precis vad som behövdes för att få en nytändning i träningen!!!! Kan verkligen rekommendera er som inte använt pulsmätare att göra det. Nu är min man väldigt intresserad av värdena jag skriver ned. Han jämför hästarna med varandra för att hitta styrkor och svagheter, vilken häst som gör av med minst energi i en viss terräng osv. Kul att ha funnit ett sätt att få honom lite mer intresserad... Ett tips alltså: Köp en pulsmätare om du känner att du "står och stampar" och vill utveckla träningen mer!

Sv: En kick i höstmörkret

Håller med dig! Jag använder också pulsmätaren mycket, och jämför mina olika hästar i olika tempon osv, mycket intressant!
Verkligen lätt att tappa sugen lite nu när det regnar hela tiden.
Jag tränar också för instruktör i både hoppning och dressyr, men rider "vanlig" ridning (ingen distansträning) nu utan 1 timme ungefär 3-4 dagar i veckan och mycket skritt, det här är både min och hästarnas halvfartsperiod fram till jul!!
Det är snart vår igen och vi sitter där på startlinjen!! :banana:

puh....jag vore motiverad om jag inte jobbade varje dag, från arla morgon till sena kvällar. Medryttare som vill hjälpa till att träna verkar smått omöjligt att hitta också...

Fast visst blir man mer sugen när man är inne på bukefalos och läser alla inlägg ;)

vad kostar en pulsmätare? Vart kan man få tag på en? Skiljer sig en man har när ma rider från en man har då man kör?

Det finns ju olika märken, men de som Polar har kan du köpa genom www.distansritt.nu och de kostar ca 1700:- för ett helt kit med klocka och bluegel.
Elektroderna, sändare och klocka är samma som vid trav, det som skiljer är en sulkykabel som du fäster.

Jag tror de flesta av oss jobbar..... jag gör det iallafall och det är ju just därför det blir så tungt emellanåt och man behöver hitta ngt som "lyfter" träningen! Det är ju alltid en prioriteringsfråga. Själv väljer jag bort en hel del socialt umgänge för att hinna med att träna hästarna under vinterhalvåret. det är bitvis tufft att vara själv att träna två distanshästar men jag tycker det är värt det. Har provat med medryttare korta perioder men det tar kraft och tid att visa vägar lära dem hur hästarna fungerar osv och när det är regn och blåst osv är det inget kul att rida......och då faller min planering de dagar jag räknat med att få hjälp och då när man måste göra akututryckningar och planera om sin kväll så blir det jobbigare än att inte ha ngn hjälp alls är vad jag kommit fram till.

Nu är det snart för bedrövligt när man ändrar klockan. Nästa vecka kommer det ju att redan vara mörkt när man kommer från jobbet, usch och elände. Ja, det gäller att skaffa inspiration. Inte långt kvar till jul, sedan vänder det, och tills dess får man väl se till att rida för att upprätthålla mest och rida för instruktör givetvis. Det är ju faktiskt riktigt roligt det med.
Snart kommer jag att ha två hästar att hålla igång, men jag tror faktiskt att jag har hittat en medryttare som kan hjälpa till. Så lite lyxig känner jag mig - stackars dig Neywaz - hur många hästar skall du hålla igång? Två eller håller du igång stona med?
Hälsning Maja

Sedan är det kul att hålla igång tankarna inför nästa års tävlande genom att planera inför arrangerande av tävlingar nästa år. Så det rekommenderar jag. I vinter skall vi göra en helt ny ritt och allt det innebär, så det är kul. Då får man ju träffa trevligt distansfolk med. :)
Hälsning Maja

Jag är nog undantaget. Så här års är mina ridvägar perfekta, mjuka efter allt regn, men inte så läskigt som på våren, då det är tjällossning.
Så jag ser till att rida på ganska tufft med både snabbare och långsammare ridturer.
Sen har man ju sett till att valt ett yrke då man är ledig 4-5 timmar mitt på dagen, så man kan rida när det är ljust. :)

Hej Maja! :)

Alla hästar är igång, plus att det ju kommer föl i januari, men det ser jag bara fram emot - ska bli SÅ skoj!!! :bump:

Jag håller ju på med stallbygge också, samt en hel massa andra projekt, så det är inte bara ett heltidsjobb med lön - det är ett heltidjobb hemma också som inte ger mig nån lön...suck! Det skulle underlätta väldans om man hade ridsällskap åtminstone nån gång, men närmast runt mig finns bara elitsatsande dressyr och islandsryttare som håller sig i ridhuset eller på ovalbanan.

Till madde71 - jag har haft tur som har haft bra medryttare, de har fungerat bra ihop med hästarna direkt och vi har haft väldigt kul tillsammans. Men just nu finns inga medryttare i min närhet som vill träna distans med mig, inte ens när man erbjuder dem att tävla också, det är helt enkelt ingen här som är distansintresserad... Trist :( Jag beundrar dig, du är riktigt tuff du som tränar två hästar helt själv. Prioritera bort mitt sociala umgänge skulle inte riktigt funka - jag har knappt nåt ändå pga allt jobb... :crazy: ;)

*är det nån som vet om nån som vill rida distanshästar norr om sthlm så hojta till* (fy på mig - det här var nästan *harkel* reklam)

Camilla :)

Jag antar att det är för långt från Uppsala eller så måste man ha egen bil. :cry:

Nåja, krama om hästarna från mig!

mvh Ellinor E. Karlström :bump:

Hojt!
jag skulle vilja komma upp och rida med min, bor själv norr om stockholm och rider alltid ut själv :( ...

hej där, vart bor du? Vet du var närtuna ligger? Ridsällskap - det låter kalas!!! :)

Camilla

Dit kan jag rida :eek: Jag finns mellan frösunda (närmare) och gottröra :)

Kanske har vi stöts på ute i skogarna :confused:

I helgen var en distanskompis från min klubb och hälsade på mig utan sin häst, vi passade då på att rida ut på mina hästar, vilket var jätteskoj tyckte alla 4 inblandade :)
På söndagen åkte jag iväg för att träna på en privat galoppbana (som jag får lov att använda mot en mindre slant). Både transportövning samt kul intervallträning på säkert underlag.

Små insatser som höjer glädjen i mörkare tider!

VAAA var det DIG jag träffade????? :)

Vad skoj!!! Kopplade inte alls det, och såg inte ditt svar här förräns nu! :)

Vi ses imorgon!!! :bump:

Liknande trådar

G
Träning Jag börjar få nog nu, faktiskt. Donnan har börjat med en massa "sattyg", även om hon gör det för att hon är glad och pigg. Det börjar...
Svar
8
· Visningar
2 342
Senast: Gisburne
·
H
Foder & Strö Har börjat fundera på att öka kraftfodret på mitt sto! Hon går c:a 3 träningar per vecka, varav en är hoppning! Känns ibland som att...
Svar
6
· Visningar
1 050
Senast: Donadoni
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar