En katt i två hus?

C

Cyberrobban

Hjälp! Vi kommer att bli med katt någon av de närmaste dagarna. Vår bostadssituation är dock lite annorlunda och vi skulle gärna vilja ha råd om hur vi ska göra den första tiden med katten.

Situationen: Vi bor i ett boningshus (Hus A) med ett ytterligare hus med 4-5 rum (hus B) strax intill. För att ta sig från hus A till hus B går man 10 m över en gräsbevuxen trädgård.

I hus A finns oftast en hemmavarande vuxen även dagtid. I hus B finns ungdomar i gymnasieåldern vilka är de som varit mest pådrivande när det gäller anskaffandet av katten. Dessa är dock frånvarande på normal skoltid, dvs 07-18 på vardagar.

Katten är ca 15 veckor. Den har växt upp på en bondgård som en inne/ute katt vad nu det exakt betyder.

På sikt vill att katten ska tycka att den bor på en gård med 2 hus och vi vill att den själv ska kunna röra sig mellan husen. För att detta ska fungera kommer det att krävas minst en kattlåda och matskål i varje hus.

Men hur ska vi göra till en början? Man kan förmoda att katten skulle ha det bäst i hus A på dagtid vardagar och bäst i hus B kvällstid och helger. Bäst på så sätt att den har människor runt omkring sig.

Men kan man göra så? Eller blir katten förvirrad av de bägge miljöerna? Ett alternativ är att katten bor i hus B hela dagarna till en början och att personen i hus A kommer över en timme mitt på dagen (och kanske någon gång då och då ytterligare) med mat och som sällskap men att katten stora delar av dagtid på vardagar vistas i hus B ensam. Är det bättre?

Vi vore som sagt väldigt tacksamma för synpunkter på vad som kan vara bäst.

Möjligen finns det redan en tråd som tar upp liknande situationer. Skicka gärna en länk i så fall, för jag har inte kunnat hitta någon.
 
Sv: En katt i två hus?

Prova att ha mat och kattlåda i båda husen. Katten kommer troligtvis välja själv vart den trivs bäst och kommer hålla sig där mest. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 924
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 510
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 293
Senast: Petruska
·
Övr. Katt Vår katt har gått bort av ålderdom, så nu är vi kattlösa. Ny kissemiss ska bli familjemedlem till sommaren, och jag trodde valet var...
2
Svar
35
· Visningar
5 293
Senast: fluffig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp