En katt eller två (att vara ensam på dagarna)

Singoalla

Trådstartare
Jag och min sambo har börjat kika på sphynxar och varit i kontakt med en uppfödare som har en superfin liten kille :love: som blir leveransklar i november. Nu har vi inte hunnit prata så ingående ännu, men jag har uppfattat det som att han är väldigt kelsjuk och sällskaplig av sig. Så jag har börjat fundera på det här med att han ska vara ensam på dagarna. Min sambo jobbar heltid och är hemma ca 16.30 på dagarna, nu studerar jag fram till jul och är hemma hela dagarna (skriver uppsats) men efter det kommer det nog bli liknande tider för mig.

Vad anser ni, är det en dålig idé att lämna killen ensam hela (8-16.30) dagarna? Eller bör man i så fall skaffa sällskap till honom? Nu är ju inte sphynxen en billig ras, så det skulle få dröja något halvår av sparande i så fall.

Helst skulle jag vilja ha enbart en katt, men vad som är bäst för katten kommer givetvis i första hand.

Hur gör ni när ni arbetar?
 
Sv: En katt eller två (att vara ensam på dagarna)

Kul med en Sphynx!!
Jag säger tveklöst 2. Så länge det inte handlar om katter man vet vill vara själva, så absolut 2. Dom har så mycket nytta av varandra i lekar och annat, framförallt när det gäller lite mer aktiva katter. Du behöver ju inte ha en till Sphynx (om n inte valt den av speciell anledning) utan kan ta nån liknande såsom nån av rex-raserna, Burma, Siames osv. Kanske en vuxen omplacering, dom kostar mindre.

Beroende på hur ni bor och klarar av, så kanske en foderkatt?
 
Sv: En katt eller två (att vara ensam på dagarna)

Du behöver ju inte ha en till raskatt, finns tusentals jättefina och trevliga huskatter som du får gratis...

Om man inte är hemma hela tiden så bör man ha minst två. Särskilt om det rör sig om en innekatt!
 
Sv: En katt eller två (att vara ensam på dagarna)

Tack för era svar! Det finns ingen egentlig anledning till att vi valt just sphynx förutom att vi fastnat väldigt mycket för rasen! :) Så oerhört charmig. Vi har även haft kontakt med en tjej som har två vuxna hankatter som växt upp tillsammans, så förhoppningsvis kan vi hälsa på både ungen och hankatterna inom en snar framtid!

Vad bör man mer tänka på när det kommer till att lämna katten/katterna ensamma? Vet att klättermöjligheter och leksaker mm. stimulerar mycket. Vi har även två akvarium så förhoppningsvis kanske kan vara lite spännande.
 
Sv: En katt eller två (att vara ensam på dagarna)

När man lämnar kattern ensamma hemma får man förutom det elementära med att ha mat, fräscha vattenskålar och ett par rena sandlådor tänka på alla faror som finns i hemmet. Det kan vara persiennsnören och sladdar de kan trassla in sig i eller gnaga på, vanliga snören och små saker de kan svälja, smala mellanrum mellan möbler de kan falla ner i och fastna med huvudet, tunga saker de kan knuffa ner eller välta på varandra o s v. Allt det jag räknat upp har orsakat dödsolyckor, så med lite fantasi kan man undvika de flesta olyckor innan de händer.
 
Sv: En katt eller två (att vara ensam på dagarna)

Jag har två bengaler, skulle aldrig vilja ha bara en innekatt. Mina två leker massor, tvättar varandra, sover ihop och håller varandra allmänt sällskap när vi inte är hemma.

De har ett superstort klätterträd (2x2,5 m) och en lång hylla i takhöjd runt halva vardagsrummet (8 m ungefär, från lekträdet till andra hyllor där de kan ta sig ner).

De klarar sig bra två dagar själva så länge de har tillräckligt med mat, bra med vatten och fräscha lådor.

Katter kostar ju inte så mycket och jag märker inte av att det skulle vara speciellt mycket dyrare med två än en. Skaffa två, men tänk på att de ska vara av samma typ - inte en väldigt lugn katt och en väldigt aktiv katt! :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Vår ena katt har tyvärr gått bort och tänker nu på den katt vi har kvar och hur vi kan göra det så bra som möjligt för honom och...
Svar
15
· Visningar
2 464
Senast: KNUTEN
·
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
2 032
Senast: MissFideli
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 341
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 941
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp