En kall natt *orolig*

Sv: En kall natt *orolig*

Min klanthäst ställer sig aldrig i vårt skydd heller när det regnar. Han står då mitt ute i hagen, kniper in hela svansen, skjuter rygg och skakar. Kan vara öm i ryggen dagen efter

Jag kan inte se att jag förmänskligar hästen när jag lägger täcke på honom för att han ska slippa frysa. Visst, han dör säkert inte av att gå utan, men det måste vara tusan så mycket bekvämare att ha täcke på och slippa stå och spänna sig och skaka en hel natt.

precis, målet får ju vara att hästen ska ha det så bra som möjligt, inte enbart att den ska överleva!!!

och en häst som står med svansen mellan benen och fryser så den skakar och får ont i rygg och kors, den har det verkligen inte bra.... :crazy:

så jäkla korkat argument tycker jag, "jamen hästen överlever ju, den dör inte av xx". vi överlever också en hel massa, det betyder inte att det är något man ska sträva efter att utsätta sig för.

och ang araber så visst, det räknar ju enormt mkt i öknen. är ju därför det är så fuktigt och blött där. :grin:

Kastar mig med fart in i denna tråd då jag oxå ofta kännt mig utskrattad av folk som tycker att min ponny bör klara sig utan täcke...
Jag har under de fyra år jag ägt ponnyn (fullblods korsn.) försökt använda så lite/tunna täcken som möjligt, men när hon uppenbarligen fryser i sitt 200g täcke så måste jag sätta på henne ett tjockare trots att alla andra hästar står nöjda i ett vanligt fleecefodrat regntäcke, eller hur? Eller som i juni då det var så regnigt och kring 10 grader, min pålle skakar i hela kroppen trots flerccefodrat regntäcke, de andra hästarna nöjda utan täcke...vad gör man? Man sätter på ett varmare täcke, och vill inte bli mobbad för de!
Är oxå mkt trött på folk som låter sina hästar stå inne på natten under hela sommaren och tycker de som sätter täcke på beteshästarna vid regn är larviga...De hästarna får ju iaf vara ute...

har samma problem har en ponny fulblod/welsh fryser för det minsta lilla. som nu går hon redan med 200 och då behöver det inte ens regna..

som i vinter släppte min stallkompis ut hästarna (skrev tydligt på lap vilka täcken) hon blev utsläppt med ett regntäcke utan foder kl 5.30-6 på morgonen:mad:.. (egentligen skulle hon ha 300-400 gr staltäcke+ 200 gr ute täcke med hals) kom till stallet vid 1-2 tiden det snöade rätt mkt och va ca -17 grader ute om jag inte minns fel:crazy:.. ja ni ka ju gissa hur min pålle mådde täcket va en stor isbit va helt stelt av is min häst va nerkyld så det bara går.... tog in henne ringde min kompis (inte sammasom tog ut) som kom med henes mama stog 4 pers o massera hene o gnugga henne gick med henne smatidigt som hon fick äta ja höll väll på med det till kl 10 på kvällen .. usha det va en hemsk dag, har aldrig sett en häst mått så dålig av kyla vet va där efter 2 timmar o hon sa samma sak... hon kunde inte ridas 4 mån pga ryggont blev många vet o massage o liknande besök..

pratde senare med "kompisen" hon sa att det va så fint väder ute så hon hadde ju bara ett täcke på hennes bruks nordis så hon tyckte det inte alls va konstigt o bara lägga på ett tunt täcke på min pålle heller :confused:
hon bad aldrig om ursäkt förövrigt.. men fick iaf stå för den första vetkostnad:devil:..

iaf mår pålle o jag bra nu :laugh:

oj sorry för lite trådkap :o :angel: men fick bara lov o berätta vad som kan hända om man har en känslig häst.. och att vissa inte vill inse det :crazy:

precis, målet får ju vara att hästen ska ha det så bra som möjligt, inte enbart att den ska överleva!!!

och en häst som står med svansen mellan benen och fryser så den skakar och får ont i rygg och kors, den har det verkligen inte bra.... :crazy:

så jäkla korkat argument tycker jag, "jamen hästen överlever ju, den dör inte av xx". vi överlever också en hel massa, det betyder inte att det är något man ska sträva efter att utsätta sig för.

och ang araber så visst, det räknar ju enormt mkt i öknen. är ju därför det är så fuktigt och blött där. :grin:

:bow::bow::bow: bra skrivet! :banana:

:oJag tycker bara att det är lite roligt med alla täcken som folk håller på med, sen tror dom att hästen ska dö för att den går utan en gång.

Men ok visst kan det finnas känsliga individer, även om jag varit lycklig att slippa dom.

Men tänk inte bara ur den synvinkeln.. En häst som går täckad varje vinter och helt plötsligt går utan täcken en ruskig och kall höstdag fryser betydligt enklare än pållen som aldrig sett ett täcke..

Snälla du? Jag tror knappast du behöver vara orolig. Problemet sitter i oss inte hos hästen. Om vi lät dem leva på ett mer naturligt sätt skulle hästarna förmodligen må så mycket bättre.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 294
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar