En kall natt *orolig*

Sv: En kall natt *orolig*

Du behöver inte svära.

Fullblod (till exempel) är framavlade för sin oerhörda förmåga att svalka sig (löphästar). De har tunt skinn och tunn päls.

DE KLARAR INTE ATT STÅ UTE I ALLA VÄDER. Det finns individer som gör det, det finns folk som släpper på bete och tycker de får vänja sig vid blodiga sår och att vara uppätna av insekter, stela av att ha stått och frusit.

Men det är inte god hästhållning. Hästar behöver täcke utifrån sina behov, inte vad människor säger.

Jag täckar inte för att hästarna ska hålla sig rena, så du behöver inte svära åt mig.

Du har faktiskt en poäng.

Första gången jag skulle rida lektion på min häst så regnade det lite ute. LITE regn alltså, inget ösregn.
Kom ut utanför stalldörren och hästen sjunker ihop och kastar sig mot dörren. :crazy:
Har aldrig sett en häst reagera så för lite regn! Blev att hoppa med ländtäcke!
Står hon i hagen (eller rids) när det regnar så ska hon stå med rumpan mot regnet. Regnar det mkt vill hon itne röra på sig, inte ens tas in till stallet. :p

Många ggr är det ju faktiskt så att har hästarna väl blivit täckade så kräver de täcke även i fortsättningen. Det naturliga skyddet förstörs ju..

Men sen finns det ju överkänsliga individer som MÅSTE täckas redan som unghästar. Tyvärr.

Jag har då två shettisvallacker. Den ena född -06 och den andra -07.

Den äldre av gossarna står och trycker om det regnar mycket och det tolkar jag som att han har obehag av regnet. Den yngre han är totalt obrydd om vädret.

Eftersom jag nu ska försöka börja jobba med 3 åringen så verkar det som att vi måste åtminstone delklippa honom också så då blir det absolut täcken på.. Det går INTE att komma någon vart med träningen om han ska bli dyngsur i svett varenda pass..

Å jag kan erkänna att vid något enstaka tillfälle så HAR jag täckat för att inte hästen ska bli dunder smutsig. Dagen innan vi skulle tävla/träna eller åka på läger alltså.

Hästar är väl också individer? Somliga är mer fryssna än andra..
Anna-Carin

Jo, men nu var det ju så att TS häst har täcke för att den fryser, inte för att den ska hålla ren. vad dina stallkamrater gör har ingenting med saken att göra.

I november förra året fick jag sätta regntäcke på min lilla fölunge för att han stog och skakade med svansen mellan benen i regnet. Han hade aldrig haft täcke på sig och gått ute dygnet runt hela sommaren. Hade jag klemat bort honom då??

Hans mamma har aldrig täcke "i onödan" eller för att hon inte ska bli smutsig heller.

Ungen är halv- arab och har antagligen fått lite av den känsligheten. Araben är inte från Norden och inte byggd för att klara våra väderförhållanden.

Senast ändrad:

Mat är jätteviktigt men en häst som verkligen FRYSER bryr sig ofta inte om maten, tyvärr...

Jag har oxå en fullblodskorsning, förra sommaren stod hon och skakade vid grinden i början på augusti när det hade regnat halva natten+ förmiddagen. Jag gör garanterat inte om samma misstag igen, den här sommaren har hon varit täckad vid regn!

Klart hästarna ska ha täcke om de fryser! :( jag vet hur det är!

Jag kan gå med på att olika individer har olika krav/behov - mer så än att olika raser kräver si eller så. Det bästa sättet för en frisk häst att hålla värmen är att få mat - mycket mat och grovfoder. Sedan ska man inte blunda för att en blöt päls kan göra att hästen fryser men då ska den också vara blöt. I börja an mitt hästägande ojade jag mig för minsta regn men efter att ha gjort x antal utryckningar för att plocka in lyckliga hästar som var våta på ytan och torra längst in fick jag tänka till. Hästen är skapt för att klara regn (nu pratar jag om HÄST inte speciell ras och inte om sjuka djur eller djur med skador). Den har päls för det och normalt fungerar det bra.

Nu framgår det inte var du bor men än är ju nätterna ganska milda så någon större fara är det inte som jag ser det.

Jag bor i södra Sverige och min arab blir blöt in på bara kroppen av ett kraftigare ösregn. Här var det snarare tvärtom att jag inte insåg det förrän jag hade haft henne nåt år. Hon är inte nån lycklig häst när hon är blöt... Så länge hon inte blir blöt fryser hon inte, så att så länge det inte är minusgrader behöver hon inte täcke för den skull.

Senast ändrad:

Vad har du för täcke om det håller för en natts spöregn?

Ett täcke som inte håller en natt tycker inte jag är ett bra täcke, alla mina täcken har hållt jättebra trots ösregn hela natten och dagen. Som max regnat in lite lite vid bogen men det är ju svårt att undvika.

Jag använder bucas mest, sen har jag några billigare från hööks också som hållt minst likabra, synd bara sömmarna börjar ge sej..

"KL"
Vi har fyra hästar varav den ena blir riktigt dålig av regnväder. Räcker med en överraskande kraftigare skur så står hon som en sågbock och ser ut/ beter sig som hon fått kolik. När man kommer till stallet för att lägga på täcke när det nyss börjat regna så står hon alltid och kurar under nåt av taken vi gjort i hagen. Hon är både klok och kännslig :love:
Under vintern klarar hon sig med ett fleecefodrat regntäcke och de dagar med klart och sol går hon utan täcke mitt på dagen. Kyla (vid torrt väder) gör henne inte något, men regn.... Klart, blir det smällkallt med fuktig luft så får hon ett extra fleece under täcket, ev vinter täcke på.
De andra klarar sig utan täcke men får ändå vid ihållande, flera dagars regn täcke på om de inte klarar att torka under natten. Och så vill vi vara rädda om miljön i stallet med. Mycket fukt blir det som i längden nog inte är så spec hälsosamt.
Hoppas, hoppas det inte blir nån regnhöst!

Inte till mig men svarar på frågan ändå :p

24 timmars ösregn (då menar jag ÖS regn) är det bara mitt Himalaya (b*rjes billigaste) som håller. Läcker in lite vid halsöppningen men ryggen är alltid torr.

Verkan bucas, shires eller rambo har kunnat mäta sig med detta.

Själv tror jag inte att en häst "blir van" vid täcken o därför blir mer frusen. B-ponnyn jag har har varit täckad i 23 års tid. När han flyttade till mig o blev pensionär åkte täckena av o vips så hade han satt vinterpäls som ägarna aldrig sett maken till.
Inte ett dugg frusen av sig.

Fyraåringen däremot hade aldrig haft täcke, han är ändå blev han en fryslort och krävde täcke vid ihållande regn/snö annars stod han med öronen rakt ut, svansen mellan benen o musklerna vibrerande! Maten struntade han i när han frös.

Arben kommer från ett land med mycket stora temperaturskillnader mellan dag och natt. Araben anses vara en mycket tålig ras.

Men hur många fullblod har björnpäls där vattnet stannar på ytan i flera timmar?? Som kallblodsraser och ponnyer?? Jag har då inte sett en enda...

Araber är mycket tåliga i det mesta, men regn i kallt väder klarar de inte så bra. Långvarigt ösregn i juli är inga problem.

Verkan bucas, shires eller rambo har kunnat mäta sig med detta.

Är det olika kvaliteér vid olika bucas då tro? För jag har nästan bara bucas och dom har hållt tätt i flera dagar i ösregn utan att ha läckt nånting. Dom har fungerat hur bra som helst, har fö bucas fodrat regntäcke.

Arben kommer från ett land med mycket stora temperaturskillnader mellan dag och natt. Araben anses vara en mycket tålig ras.

Temperaturskillnader ja, men ösregn och vräkande blötsnö?
Är man blöt kyls man ned på ett helt annat sätt. En tunn arabpäls står oftast inte emot regn och snö som en nordsvensks monsterpäls till exempel.
Fullblod har tunnare hud och päls än andra raser, som någon annan skrev.

Jag kör Horseware täcken...Fullständigt nöjd! Läcker in lite vid bogen, annars inget! :)

täcke på täcke av, hade folk aldrig börjat täcka så hade hästarna aldrig blivit så "frusna". Täcka ska man börja göra när de är nollgradit ute. ! Visst är hästen skit svett kan svett-täcke åka på tills den torkat

Mycket bra skrivet! Man har bara sig själv att skylla, tyvärr, om hästen har blivit så förstörd av täcken att blodcirkulationen inte
når ända ut. Sätter man aldrig på täcke (förutsatt att hästen har grovfoder) så slipper hästen frysa. Har absolut inget med varken klimat eller ras att göra, har haft både engelska fullblod, araber, hannoveranare, Ukrainska Saddle Horses, Orlovare och Donnhästar otäckta under -40 graders kyla, inga problem alls så länge det är torr kyla :) Den enda häst som fått ha täcke är Holländaren, men han är nu också 17 år gammal och har kronisk hosta som kommer upp på ytan om han blir blöt och kall (det beror bla på att han i sina yngre år ej har fått alla viktiga vitaminer och näringsämnen som hans kropp behövt för ett bra imunförsvar) så det vill jag att han ska ha när det är riktigt dåligt väder och efter svettigt arbete, bad m.m. om det blåser.

Tråkigt att du blev orolig och hoppas hästen din blev bra :bump:

Senast ändrad av en moderator:

:crazy:

Jag tycker inte man ska skriva med sådan säkerhet när det bara är dina erfarenheter.

Jag tar ett exempel.
En bekant som föder upp lite hästar, en del fullblod.
Hon har inget täcke om det inte behövs. Det finns flera som gått otäckade i flera år, de rids in osv. Men sedan en höst så står de där och fryser, trots att de ALDRIG haft täcke på?

Torr kyla är inte lika farligt som blöt kyla, givetvis. Men hästar kan ändå frysa.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 294
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar