En kall natt *orolig*

Sv: En kall natt *orolig*

Eller också så har din holländare fått kronisk bronkit p g a att du inte har täckt den ordentligt vid dålig väderlek :grin:

Det hoppas du allt på va? Men nej, han hade bronkit när vi köpte honom.

:crazy:

Jag tycker inte man ska skriva med sådan säkerhet när det bara är dina erfarenheter.

Jag tar ett exempel.
En bekant som föder upp lite hästar, en del fullblod.
Hon har inget täcke om det inte behövs. Det finns flera som gått otäckade i flera år, de rids in osv. Men sedan en höst så står de där och fryser, trots att de ALDRIG haft täcke på?

Torr kyla är inte lika farligt som blöt kyla, givetvis. Men hästar kan ändå frysa.

Ja är man genomblöt så fryser ju de flesta hästar eftersom håren inte har luftisolation mellan hud och kyla, då är det klart att man fryser, men är det torr kyla(vilket jag syftade på med mitt inlägg) så bör en frisk häst klara kylan, tänk på att i sahara blir nätterna ibland så kalla att våra nordsvenskar skulle få sig en chock, plus att det oftast dessutom blåser vilket gör kylan ännu kyligare.

Jag har också haft en riktigt känslig häst, hon fick 1-2 veckors spänd rygg om hon gick utan täcke och det regnade, tex på hösten. Eller om hon hade för tunnt täcke på vintern (tex ofodrat regntäcke bara).
Hade hon fodrat täcke på vintern, eller regntäcke på hösten, så slapp hon ryggspänningarna/ont.

Naturligtvis så hoppades jag inte på det men du inbjöd faktiskt till den kommentaren som du säkert förstår.

Hej skönt det löste sig med hästen.
Se till att den hat täcket på när den är ute.
Och skulle du glömma det så torka av hästen ordentligt och håll den varm så som de andra sagt här och ge den mycket med mat och varme och om pyssling.
Glöm ej kolla temp om det händer fler gånger.
Krama hästen från mig.
:)

täcke på täcke av, hade folk aldrig börjat täcka så hade hästarna aldrig blivit så "frusna". Täcka ska man börja göra när de är nollgradit ute. ! Visst är hästen skit svett kan svett-täcke åka på tills den torkat

håller med! Människor förmänskligar hästarna numera.. en häst trivs bäst ute däremot kan de ju va bra med ett skydd hästen kan gå in i.. då klarar de sig allt så fint så!:)

Helt överens - förlåt att det blev lite obegripligt. Andra förtydligade så fint vad jag menade.

Just regn (väta) och blåst är ingen bra kombination. Där behövs en ligghall eller för vissa också täcken. Finns ligghallen kan de ju välja och tittar jag på våra egna (som repr tre olika raser bl a en 25 årig travare) så krävs flera dagar med ihållande regn för att de ska BÖRJA kännas blöta genom pälsen. Vad mera är - de har fri tillgång till ligghall men nej inte då. Den används mer på sommaren mot div flygfä. Sen är den väldigt populär varje dag när precis ny halm kommit in - kan ju finnas något smaskigt där då så då måste man "gå igenom" och undersöka. Sen går vi ut igen och ser ut att njuta av det väder som får mig att tycka att höst och blaskiga vinterdagar är "blä"

Senast ändrad:

ingen i tråden har pratat om torr kyla utan om ihållande regn.... *suck*

Dessutom undrar jag fortfarande hur det kommer sig att min förra treåring frös som ett asplöv när det var kallt o regnade eller snöade trots att han aldrig haft täcke innan och trots att han fick allt de foder o grejs han behövde...?

Så dra inte alla över samma kam. hästar är individer, lika som vi folk. en del är frusna, andra inte!

En treåring är ju förhoppningsvis inte i så mycket arbete vilket gör att de inte har konditin och muskelmassa på topp. Då blir de mera frusna. När denna treåring tränas och är i full kondition är den troligtvis inte alls frusen.
Friska hästar i god kondition och gott hull fryser mycket sällan.

Ja är man genomblöt så fryser ju de flesta hästar eftersom håren inte har luftisolation mellan hud och kyla, då är det klart att man fryser, men är det torr kyla(vilket jag syftade på med mitt inlägg) så bör en frisk häst klara kylan, tänk på att i sahara blir nätterna ibland så kalla att våra nordsvenskar skulle få sig en chock, plus att det oftast dessutom blåser vilket gör kylan ännu kyligare.

En aspekt till är ju att när man lägger på täcken som håller ner pälsen kan inte håren resa på sig oc isolera värmen. Hårremmen fungerar bra när vi inte lägger oss i så mycket.
Jag hade insektstäcke på min häst en period och hon blir i vanliga fall inte blöt in till skinnet även om det regnar rejält. Det blir bara blött på ytan. När insektstäcket låg och höll pälsen nere blev hon fuktig mot skinnet även när det bara var fuktigt i luften.
Vi ska låta hästens päls få fungera som den ska i möjligaste mån tycker jag.
Hästar är väldigt bra på att reglera sin egen värme när de får chansen.

Fast hästen jag hade som var så känslig, hade knappt haft täcke alls hos förra ägaren/ägarna. Köpte henne som 8-åring, med muskelproblem.

Eftersom jag nu ska försöka börja jobba med 3 åringen så verkar det som att vi måste åtminstone delklippa honom också så då blir det absolut täcken på.. Det går INTE att komma någon vart med träningen om han ska bli dyngsur i svett varenda pass..
TIPS: Spårklipp så slipper hästen både svett och täcke. jättebra tycker jag.

Jag tycker så här. Ha sunt förnuft när det gäller täcken. och utgå ifrån hästen och inte oss själva. hästar i regel äe mer tåliga än människor pga att de har värmereglage i pälsen, men som sagt finns det mer känsliga hästar och raser.

ha sunt förnuft och utgå ifrån hästen!

Jämför med dig själv. Om du blivit rejält kall är oftast det som behövs varma kläder, rörelse, lite mat eller något varmt att dricka. Jag tror inte det är någon fara med din häst, EN natt utan täcke finns det nog ingen häst som dör av. Vissa blir kalla och stela, visst, men ut och rör på den, kanske massera lite och ha täcke på den tills den fått upp värmen igen.

Lite hönsmamma är du nog, eller hur? ;)

håller med! Människor förmänskligar hästarna numera.. en häst trivs bäst ute däremot kan de ju va bra med ett skydd hästen kan gå in i.. då klarar de sig allt så fint så!:)

Visst finns det många som förmänskligar hästarna. Men att sätta täcke på en häst som står och skakar i spöregn är Knappast att förmänskliga. Det är att vara mån om sin häst. Det är inte så många som har möjligheten att bygga ett skydd i varje hage. De allra flesta hästar klarar sig utmärkt i regn.

Men om hästen står och skakar med svansen mellan benen och ryggen spänd i en båge och vägrar röra sig så klarar den det uppenbarligen INTE!

Det är inte så många som har möjligheten att bygga ett skydd i varje hage.

Man ska inte heller tro att hästarna använder dem :crazy:
Min quarter är lite frusen vid regn så då får jag springa ut med täcket.
De har både ligghall och skog i hagen men där går hon aldrig in, då står hon hellre kvar på det öppna fältet. :D

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 294
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar