Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker inte man ska skriva med sådan säkerhet när det bara är dina erfarenheter.
Jag tar ett exempel.
En bekant som föder upp lite hästar, en del fullblod.
Hon har inget täcke om det inte behövs. Det finns flera som gått otäckade i flera år, de rids in osv. Men sedan en höst så står de där och fryser, trots att de ALDRIG haft täcke på?
Torr kyla är inte lika farligt som blöt kyla, givetvis. Men hästar kan ändå frysa.
täcke på täcke av, hade folk aldrig börjat täcka så hade hästarna aldrig blivit så "frusna". Täcka ska man börja göra när de är nollgradit ute. ! Visst är hästen skit svett kan svett-täcke åka på tills den torkat
Mina hästar har aldrig täcke någonsin, varken i regn eller snöstorm, och inte är dom sjuka för det.
Ja är man genomblöt så fryser ju de flesta hästar eftersom håren inte har luftisolation mellan hud och kyla, då är det klart att man fryser, men är det torr kyla(vilket jag syftade på med mitt inlägg) så bör en frisk häst klara kylan, tänk på att i sahara blir nätterna ibland så kalla att våra nordsvenskar skulle få sig en chock, plus att det oftast dessutom blåser vilket gör kylan ännu kyligare.
Eller också så har din holländare fått kronisk bronkit p g a att du inte har täckt den ordentligt vid dålig väderlek
TIPS: Spårklipp så slipper hästen både svett och täcke. jättebra tycker jag.Eftersom jag nu ska försöka börja jobba med 3 åringen så verkar det som att vi måste åtminstone delklippa honom också så då blir det absolut täcken på.. Det går INTE att komma någon vart med träningen om han ska bli dyngsur i svett varenda pass..
håller med! Människor förmänskligar hästarna numera.. en häst trivs bäst ute däremot kan de ju va bra med ett skydd hästen kan gå in i.. då klarar de sig allt så fint så!
Det är inte så många som har möjligheten att bygga ett skydd i varje hage.