En kall natt *orolig*

Laguna

Trådstartare
Snälla lugna ner min oro (eller bekräfta att jag ska vara orolig:devil:)

Pga missförstånd? (eller nåt) med den som hade kvällen gick min häst ute utan täcke inatt. Det var iofs inte så kallt men det SPÖ regnade!
I morse var hon jätte jätte frusen och stog med svansen mellan benen :cry: (jag visste givetvis inte om dethär förren på morgonen).

Hur illa var detta? Är rädd att hon ska bli sjuk :crazy:

(har givetvis tagit hand om henne ordentligt nu, torkat henne och masserat upp värmen, fått massa mat och varmt täcke)

Sv: En kall natt *orolig*

Stackars hästen:(

Mina hästar går iofs utan täcke ute även om det regnar, dock inte quartern just för att hon fryser då.

Viktigt är nog att hålla henne varm!
Har du tempat?

Tror det kommer gå bara bra! Håll henne bara varm och ge mat. Och håll koll på feber.

Ta det lugnt. En häst blir inte sjuk av kyla/blöta, om den inte hade infektion redan tidigare vill säga.

:rofl::rofl::rofl::rofl: Mina hästar har aldrig täcke någonsin, varken i regn eller snöstorm, och inte är dom sjuka för det.

Vad är det som är så roligt? Är hästen frusen (vilket ts häst uppenbarligen är om den står och spänner sig) är det klart olämpligt. Vårt fullblod är fullkomligen oridbar om han står och fryser och spänner ryggen. En veckas ryggont kommer som ett brev på posten.

TS: känn efter så ryggen är OK, täcka och värm upp musklerna. Ev. försiktig massage.

Vad är det som är så roligt? Är hästen frusen (vilket ts häst uppenbarligen är om den står och spänner sig) är det klart olämpligt. Vårt fullblod är fullkomligen oridbar om han står och fryser och spänner ryggen. En veckas ryggont kommer som ett brev på posten.

TS: känn efter så ryggen är OK, täcka och värm upp musklerna. Ev. försiktig massage.

:oJag tycker bara att det är lite roligt med alla täcken som folk håller på med, sen tror dom att hästen ska dö för att den går utan en gång.

Men ok visst kan det finnas känsliga individer, även om jag varit lycklig att slippa dom.

:oJag tycker bara att det är lite roligt med alla täcken som folk håller på med, sen tror dom att hästen ska dö för att den går utan en gång.

Men ok visst kan det finnas känsliga individer, även om jag varit lycklig att slippa dom.

Och fortfarande... Vad är det som är så kul med det????:confused:

Min arab står och fullkomligt skakar om hon blir blöt när det är för kallt ute (alltså även dagtid) d.v.s april-maj och september då jag vill ha henne otäckad så mycket som möjligt när det är fint väder. Alltså täcke på vid minsta lilla regnrisk.

Jag förstår bara inte att hästfolk med tåligare hästraser inte fattar att det faktiskt är stor skillnad på vad olika hästtyper tål.... Bara för att stallkompisarnas NF tål det mesta i regnväg så tycker de att vi med fullblod är fjolliga när våra hästar fullkomligt fryser till is efter en halv dag i ösregn utan täcke...:cool:

Till alla:

Tack för allas era svar!

Som tur är verkar ingen större skada skedd, hon har haft normal temp och känns bra i musklerna. Var även ute på en lugn skogstur på eftermiddagen och hon kändes som vanligt :) *puh*

Kommer vara väldigt noga med att detta inte händer igen dock (såklart).

Och hon BEHÖVER täcke när det regnar ja...

vad skönt att höra att det gick bra iaf =)

jag tycker även det var elakt att ni skrattade, även om NI tycker det är löjligt.... TS skrev ju för att hon var orolig och ville ha lite stöd inte höra att vissa tycker täcken är löjligt...

Kan svara på vad jar har som håller. Nyligen regnade det 12-18, ösregn eller normalt regn dvs inget duggregn utan det kom rejält med vatten. Hästen hade Börjes regntäcke och var snustorr under. 6 timmar är väl ungefär som en natt?

Det finns många känsliga individer, enligt min uppfattning. Vissa är känsliga redan från början (kanske främst tunnhudade fullblod och liknande) men jag tror vi skapar känsliga hästar också. Jag kan svara för mig själv och mina hästar. Min travare helklipps och hålls täckad hela vintrarna, ute som inne såfort det inte är väldig bra väder. Det medför säkert en vana för kroppn att vara täckt. En dag ute i regnet utan täcke gör genast att han står och skakar i hagen och får ont i ryggen ett par dagar efter om jag har otur.
Men för mig är det inget alternativ att ta av täckena och "härda" honom, eftersom jag vill hålla honom så kortpälsad som möjligt för att undvika svetteksem, lång torktid etc.
Det är inte konstigt att dina hästar klarar sig utan, om du aldrig använder täcken på dom. jag tror min skulle vänja sig rätt fort om han fick sätta vinterpäls och gå utan täcke. Men det är inte riktigt lämpligt på helklippt känslig häst.

Visst att många täcker sina hästar FÖR mycket, men att skratta ut folk för att de använder täcken i spöregn är lite fånigt tycker jag.

Är det tyfon täcket du har? Det täcket från börjes är helt oslagbart! Min tant gick i ihållande regn i 3 dagar och täcket läckte inte en endaste gång!

Min tant måste också ha täcken vid kallare regn då hon är rätt stel över ryggen pgr av hennes uppbyggnad i kroppen. Till och med vet sa att hon var stel så. Hellre täcke och en friskare häst en utan täcke och en häst som stått och spänt sig och blir jättestel.

vad olyckligt att det blev så. Ska hästen fortsatt gå ute så kan du ju kolla vädret och täcka utifall det är risk för regn
Se bara till att pålle blir varm så tror jag inte att det är någon större fara med henne. Att hästar fryser någon gång iband dör de inte av, även om man känner sig usel som hästägare när något sådant sker.
Den enda av våra hästar som går täckad varje natt är fullblodet (men hon kom till oss om vanvårdad och är bara skin och ben). Annars har vi alla olika typer av häst ute nattetid utan täcke, men är de frusna så är de.

Jag kan gå med på att olika individer har olika krav/behov - mer så än att olika raser kräver si eller så. Det bästa sättet för en frisk häst att hålla värmen är att få mat - mycket mat och grovfoder. Sedan ska man inte blunda för att en blöt päls kan göra att hästen fryser men då ska den också vara blöt. I börja an mitt hästägande ojade jag mig för minsta regn men efter att ha gjort x antal utryckningar för att plocka in lyckliga hästar som var våta på ytan och torra längst in fick jag tänka till. Hästen är skapt för att klara regn (nu pratar jag om HÄST inte speciell ras och inte om sjuka djur eller djur med skador). Den har päls för det och normalt fungerar det bra.

Nu framgår det inte var du bor men än är ju nätterna ganska milda så någon större fara är det inte som jag ser det.

täcke på täcke av, hade folk aldrig börjat täcka så hade hästarna aldrig blivit så "frusna". Täcka ska man börja göra när de är nollgradit ute. ! Visst är hästen skit svett kan svett-täcke åka på tills den torkat

Kastar mig med fart in i denna tråd då jag oxå ofta kännt mig utskrattad av folk som tycker att min ponny bör klara sig utan täcke...
Jag har under de fyra år jag ägt ponnyn (fullblods korsn.) försökt använda så lite/tunna täcken som möjligt, men när hon uppenbarligen fryser i sitt 200g täcke så måste jag sätta på henne ett tjockare trots att alla andra hästar står nöjda i ett vanligt fleecefodrat regntäcke, eller hur? Eller som i juni då det var så regnigt och kring 10 grader, min pålle skakar i hela kroppen trots flerccefodrat regntäcke, de andra hästarna nöjda utan täcke...vad gör man? Man sätter på ett varmare täcke, och vill inte bli mobbad för de!
Är oxå mkt trött på folk som låter sina hästar stå inne på natten under hela sommaren och tycker de som sätter täcke på beteshästarna vid regn är larviga...De hästarna får ju iaf vara ute...

Täcka ska man börja göra när de är nollgradit ute. !

Du tycker alltså att det är helt OK att en häst som står ute och skakar ska få stå ute och skaka och spänna sig och vara oridbar två årstider/år, för att man SKA täcka först när det blir nollgradigt?

Våra hästar har fri tillgång på grovfoder ute, när fullblodet fryser äter han inte. Han står och skakar. Han vill inte ha kraftfoder, han vill inte ha grovfoder. Han vill inte röra sig. Han bara står, apatisk. Han blir genom detta helt oridbar eftersom ryggen blir öm och han dessutom rasar i vikt.

Men det är alltså helt OK - för någon på ett forum har sagt att det är bara när det är under nollgradigt som det är OK att täcka?!

skrev ja att hästar ska skaka?, nää inte vad ja kan se. Jag MENADE::!!! hade folk aldrig börjat täcka vid denna tiden, hade hästarna aldrig blivit så känsliga! Där ja står nu har hästar på sig täcke dynget runt även när de är sol. De är helt sjukt. Frågade varför fick svar, dom blir så SKETna annars. Jävla dumheter. !

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 294
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar