En häst duger inte

Sv: En häst duger inte

Måste det vara en häst som sällskap, har hört att det kan räcka med ex får som sällskap. Någon som vet?

Hästar och får komuniserar inte på samma vis, inte vad jag vet iallafall. Så det tror jag inte är en bra ide.

Men jag har ingen aning om hur reglerna ser ut.

Håller med om att hästar inte skall vara ensamma,de är flockdjur. Personligen tycker jag att hästar skall vara med andra hästar men enligt utdrag från jordbruksverket torde det räcka med ett får eller liknande.

"Du ska se till att din häst får social kontakt. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra."

Jag Lästa att denna hästägare hade olika anmälningar
av missskötsel på hästen sedan 2009??
Jag tycker inte HAN ska HA DJUR..

Tack då vet jag..även om jag håller med dig om att hästar borde få sällskap av andra hästar.

Är det lag på att man inte får ha hästen ensam eller är det en rekomendation? Jag tycker ju att hästar ska ha sällskap men minns en tidigare diskussion om någon som hade en häst som hatade andra hästar.

Jag Lästa att denna hästägare hade olika anmälningar
av missskötsel på hästen sedan 2009??
Jag tycker inte HAN ska HA DJUR..

Du, det är skillnad på att bli anmäld och på att bli fälld.

Anmäld kan man bli femtioelva gånger bara för att någon tycker något.

Om du ser inlägg ovan så är det väl egentligen inte lag på att du måste ha sällskap till hästen, dock måste hänsyn tas till hästens sociala behov.

Jag tolkar det som att det är en rekommendation att hästen har sällskap, detta kan exempelvis innebära att hästen träffar andra hästar på daglig basis, inte nödvändigtvis att de är i samma hage eller stall.

Sedan så behöver det inte heller vara en annan häst som tillgodoser hästens sociala kontakt, även andra djur går bra.

(Så har jag tolkat utdrag från jordbruksverket iaf)

Jag förstår inte :(
Visserligen vill jag poängtera att jag tycker att hästar ska ha sällskap eftersom de är flockdjur, men han bryter ju inte mot lagen!
Så här står det i föreskrifterna:
"1 §4 Hästars behov av social kontakt ska tillgodoses.
Allmänna råd till 2 kap. 1 §
Hästar bör hållas tillsammans med artfränder." (min fetstil)

När blev bör tvingande? Ska vi tolka alla bör som skall?
Hur ska man veta om man gör rätt, när man tydligen gör fel trots att man följer föreskrifter ordagrant?
I föreskriftsmotiven står det att hästars sociala behov KAN tillfredsställas i vissa fall av mänsklig kontakt.

Hur kan man bli hotad med djurförbud om man inte bryter mot lagen?

Får faktiskt hålla med, förstår inte heller riktigt vad han har gjort för olagligt?

Rättar mig själv för resten:

Han hade väl inget sällskap alls till hästen, därav så har hästens sociala behov ej tillgodosetts?

Rekommendationen är väl att sällskapet skall bestå av en annan häst, i andrahand andra typer av djur?

Jag förstår inte :(
"1 §4 Hästars behov av social kontakt ska tillgodoses.

I föreskriftsmotiven står det att hästars sociala behov KAN tillfredsställas i vissa fall av mänsklig kontakt.

Bara för att behovet i vissa fall kan tillfredställas av mänsklig kontakt så betyder det väl inte att det är så i det här fallet? Det lär ju bero på hästens ålder och personlighet och på hur mycket tid ägaren tillbringar tillsammans med hästen.

Bara för att behovet i vissa fall kan tillfredställas av mänsklig kontakt så betyder det väl inte att det är så i det här fallet? Det lär ju bero på hästens ålder och personlighet och på hur mycket tid ägaren tillbringar tillsammans med hästen.

Jamen då blir det ju godtyckligt! Det är dessutom bara i motiven, inte i själva föreskriften, som är SJV:s detaljer om hur Djurskyddslagen ska följas.

Vem bestämmer i så fall exakt hur mycket tid som krävs? Det finns det ingen regel om. Det står heller inget om ålder eller personlighet.

Mumbo-jumbo.

Finns det lagar och föreskrifter ska de naturligtvis följas, men det måste ju gälla från båda håll? Då krävs också att reglerna är tydliga och inte utlämnade till godtycke.

Diskussionen om "Bör" och "skall" har varit uppe mkt på Buke.
Speciellt i tolkningen om lösdrift och hur de ska se ut. För ngt år sedan stod det att en lösdrift Bör ha 3 väggar och ett tak, vilket innebar att en lösdrift Kunde vara en enda vägg inget mer... Detta har de nu ändrat på i lagtexten.
Just därför så har jag för mig att det rä så att "Bör" är inget tvång (ur lagen sett).

Däremot kan jag tycka att ja hästen ska ha sällskap, men det är ju inte så svårt, köp en shettis!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna i Kungsbacka kommun har åtalats misstänkt för djurplågeri sedan hon låtit bli att sköta om en häst.
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Polisen kallades till Kungsbacka kommun under tisdagen efter att en man misstänks ha begått ett övergrepp mot en häst. Vittnen ska ha...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Marita73
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var för en vecka sedan som en jakthund attackerade och bet en häst i hasorna. Händelsen gjorde att ryttaren ramlade av, hästen...
2
Svar
25
· Visningar
2 594
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varför vill (kvinnliga) experter inom ridsporten alltid ha med en häst på bild, när de ska porträtteras i tidningen? Ridsports Hege...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama