En hållbar häst? (långt)

F

fuxsto

Efter att i sex år ha ägt ett måndagsexemplar med flera sidor lång skadelista, så börjar jag nu fundera över vad jag ska köpa för häst i framtiden. Det viktigaste kriteriet på min önskelista kommer som rubriken antyder att vara hållbarheten. Problemet är ju bara att det inte är så lätt att veta i förväg vilken häst som kommer att hålla! Vilka faktorer tror ni spelar in? (I mitt fall skulle hästen användas till lättare dressyr samt skogsridning.) Jag förstår naturligtvis att man aldrig kan få några garantier, men man kan kanske öka sina chanser.

Spelar rasen någon roll och vilka raser tror ni i så fall är att föredra? Jag har en idé om att kallblod inte skadas lika ofta. Är de mer tåliga eller har jag förutfattade idéer eftersom de flesta jag känner inte rider kallblod (och jag därför sällan hör om skador på dem)?

Hur stor roll spelar exteriören? Vad är viktigt?

Hur stor vikt ska man lägga vid tidigare ridning? Är en häst som är "sparsamt riden" ett osäkert kort eller är det bra att man inte har slitit så mycket på hästen tidigare? Är det störst risk att köpa en häst som gått mycket och har hållt för det (men kanske har förslitningsskador på gång)? Eller är det störst risk att köpa en häst som mest skrotat i en hage (och kanske inte håller för en igångsättning)?
Hur viktigt är det att hästen har ridits på ett sätt som liknar ens eget? Det måste väl vara en påfrestning för hästen att skolas om annars? Eller kan man tänka att en häst som gått "fel" tidigare och hållt för det, borde hålla för att ridas "rätt"?

Skulle ni helst köpa en ung oförstörd häst eller en äldre häst som bevisat sin hållbarhet?

Hur stor vikt skulle ni lägga vid hästens eventuella tidigare skador? Akuta skador känns väl mer som oförutsägbar otur än förslitningsskador?

Vilka faktorer tror ni spelar in och på vilket sätt?

Sv: En hållbar häst? (långt)

på sätt och vis kan det ju vara bra att köpa en häst som är mycket riden, men å andra sidan kan ju förslitningskadorna öka hos en sådan. Men hur den blivit riden är nog viktigt.
benställningar och vinklar är nog rätt så viktiga för hållbarheten. Kallbloden kan nog upplevas som starkare. Har själv haft en nordsvensk halvblodskorsning och han var stark och otroligt tålig, inte en galla på nåt ben.
Men skada sig det kan ju vilken häst som helst göra.

Tack för ditt svar!

Ja, det är klart att alla hästar kan skada sig, men kanske blir vissa av skadorna mindre allvarliga på till exempel ett kallblod? Min häst, som förövrigt är halvblod/fullblod, blev biten av en annan häst på sidan av halsen, hon kunde inte räta ut halsen på flera dagar. (Detta är bara ett av alla exempel på hur känslig hon är.)

Finns det verkligen inte någon mer som har lite tankar kring ämnet?

Läste inte igenom allt. Men det första jag tänkte på var att rasen spelar ganska stor roll .Fast det beror ju på vad man jämför med. wx, så tror jag att lettiska halvblod håller lite sämre än ett holländskt, fast det kanske bara beror på mina erfarenheter ;) Exteriör kan spela in med. Om den ex. har en snedhet nånstans kan det leda till hälter av alla möjliga slag i framtiden.

Men viktigast av allt är nog korrekt uppbyggnad av muskler och rätt träning, ridning. En häst som går i små boxhagar ute, rids på bara plant underlag osv kan omöjligt hålla bättre än en häst som går i varierande terräng och som rids i skog och mark, klättrar, pulsar i snö mm. Det är vad jag tror :)

Du har nog rätt i att varierad träning är viktigt för hållbarheten. Framför allt blir det kanske problem om man skulle köpa en häst som tränats ensidigt och sedan kräva mer av den, till exempel genom att rida mer i terräng, djup snö och så vidare. Kanske blir det samma typ av problem om man köper en skogsmulle som man tror ska hålla för dressyrpass på bana efter ett halvt liv på rak väg?

jo, fast o andra sidan kan man göra rätt mycket ute i skogen. Men om den bara har lullat rakt fram så skulle den nog inte direkt hålla för den typen av ridning. Den som gått på banan först har ju ändå en del muskler som gör att den lättare klarar av att gå i annan terräng. (hänger du med? ;) )

Men jag har inte svaret på din fråga men det är rätt intessant om vad man kan göra fär att hästen ska hålla längre. Vissa hästar blir 30+ och har mer eller mindre varit skadefria hela livet. Medans andra hästar har hältor hit och skador dit som gör att man förr eller senare tvingas avliva dom.

Det känns även som att smäckra ridponnyer och fina halvblod är de som råkar mest illa ut i den kategorin. Medans jag uppplever att kallblod, russ och rejälare ponnyer håller sej på benen oavsett om dom fått en släng kolik eller ett stort sår.

Om hästen var sparsamt riden får man titta på anledningen till att den är det. Det kan vara för att ägarna har tidsbrist, minskat intresse, hästen svår att rida eller att den inte höll för det dom krävde. Det senare bör man nog tänka efter ordentligt innan man bestämmer sej. Det kanske kan vara så att den håller för den typ av ridning man vill hålla på med. Men det kan även vara så att den inte gör det.

Jag tycker det är viktigt att hästen rör på sej mycket i stora hagar även när jag inte rider den. Även om den har varit installad i många hundra år så tror jag ändå att behovet av att få röra sej och ha en viss dygsrymt som den mer eller mindre bestämmer över själv, är väldigt viktig och finns kvar till viss del hos hästarna.

Jag är av den åsikten att ju mindre man klemar bort hästen (benskydd, lindor, täcken [okej på vintern om den svettas mycket]) destå bättre mår den och lever förhoppningsvis längre.

Har själv ett 6årigt korsningssto (russ, nf/arab) som går på lösdrift numera. Men när hon stod installad och kom ut på bete brukade hon alltid skada sej. Dock har hon inte skadat sen på väldigt länge utan trivs bra med livet och är dessutom otroligt glansig i pälsen utan några tillskott. :bump:

Ja, visst är det konstigt att vissa hästar aldrig tycks skada sig medan vissa konstant har problem!

Jag håller med om att det är viktigt att fråga sig varför en häst har stått mycket, men oavsett orsak så tycker jag att det skulle kännas bättre med en häst som har varit igång utan längre viloperioder. Även om en häst har vilat på grund av tappat intresse från ryttarens sida, så verkar det som en större påfrestning på hästen att sätta igång efter en viloperiod än om den hade varit igång hela tiden.

Jag är inte helt främmande för din tanke om att en "bortklemad" häst blir en ömtålig häst. Däremot är det svårt att göra sin häst mindre bortklemad när den redan är ömtålig. Det kanske är viktigt att en häst redan från början vänjer sig vid terränghagar, långa utedagar och så vidare. Vissa raser trivs nog bättre med ett sådant liv också. Man kanske skulle skaffa sig en häst med lite tjockare hud och päls!

Kanske är det så att korsningar ofta är hållbara? När det gäller hundar så tycker jag att det verkar som att blandraser ofta ärver det bästa från de olika raserna.

Hoppas att din häst fortsätter att vara frisk och oskadad även i framtiden!

Jo, fast samtidigt så får den inte ha gått förmycket/förhårt. Då är det kanske bättre att köpa en häst som inte ridits så mycket och sätts igång lugnt och fint. Men sånt är säkerligen väldigt individuellt, vissa klarar gå färre turer och andra måste vara igång alltid.

Frågan är ju varför man klemar bort hästen? Sätter på den skydd när den går i en "frimärkshage" helt ensam utan en chans att riktigt bralla av sej. Eller lägger på den massvis med täcke när det mycket väl hade räckt med ett täcke, lite större hagar samt grovfoder att tillgå. Har sett några som blivit kritiserade för att de ansett att deras häst var frösen av sej och på så vis lagt på 2-4vintertäcken och att de senare inte begripit varför hästen tappar hår vid manken (nu tar jag bara nått enstaka fall men det finns många som lägger på förmånga täcken, anser jag)

Så jag är helt med på att vänja alla hästar redan från början vid terränghagar, långa utedagar m.m.!

Egentligen tror jag inte att det i grund och botten handlar om raser. Visst kan det vara så att visa är kännsligare än andra, men att mycket formas av de första åren. En arab kan mycket väl gå ute året om och sätter päls efter det om de får möjlighet.

Visst kan det vara så att korsningar är mer hållbara men samtidigt inte. Ridponnyn är i princip korsningar men russ,new forest, connemaror och shettlandsponnyer är renrasiga men väldigt tåliga.

Tack, det hoppas jag också! :) Hoppas din kommande håller sej borta från allt vad skador heter

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 806
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 945
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30