En gissningslek kanske?

Fiorano

Trådstartare
Min femåring är halt. Först var han lite knepig och höll inte riktigt ihop under två skogsturer-men inte initialhalt. Då fick han vila en vecka. Sen kollade jag på lina och han var tydligt halt. Åkte till klinik dagen efter för utredning och inget finns på böjprov men en initial hälta högt höger bak konstateras. Skickas hem med Metacam i 12 dagar och order om att kolla hästen efter drygt halva kuren.

Så här såg han ut dagen innan klinikbesök:
https://www.facebook.com/photo.php?v=10202616769932345&set=vb.1590181870&type=2&theater

Så här ser han ut idag efter åtta dagar Metacam:
https://www.youtube.com/watch?v=K86DVgH5H6w

Känner ju att skilnaden inte direkt är enorm inte. Veterinären kliade sig dock en del i huvet och hade väl ingen större idé om vart problemet sitter. Jag har inte nån jätteaning jag heller, men gissar kanske höften? Hur konstaterar/utesluter man den? SI-led tror varken jag eller vet. på eftersom hästen galopperar lite för bra.

En låsning kan det ju vara också, men jag vet ingen kiro som är tillräckligt bra som jag vågar släppa på en initialhalt häst.

Tips, idéer?

Kommer förstås åka tillbaka till kliniken för fortsatt utredning efter att Metacamkuren är över.

Sv: En gissningslek kanske?

Kan han ha vurpat i hagen och gjort illa höften eller bäckenet?

På tal om SI-leden, så hade min fd häst problem pga den en gång. Hästen hade inga problem att galoppera, men stod emot i ridningen och var lite allmänt "anti". Den var jättestum när veterinären kollade och det blev bra med lite kiropraktik.

Hältor kan också komma från cystor. I hovben, knä eller andra ställen.
Far du till veterinären i timrå? han brukar ju hitta orsken till hältor som man "inte hittar" orsken till :P

Nope, kör till Bergsåker. Är väldigt nöjd med min veterinär där:).

Har lite olima uppslag om höft alternativt att hälten egentligen är väldigt låg. Blir att bedöva som galningar typ.

okej. Ja bedöva och röntga som galningar? :/ så hoppas du hittar ngt!
Jag antar att du vet vem veterinären i Timrå är, hittar ni inget så kan det vara värt ett besök dit för ett ytterligare öga. Till honom far folk 60mil enkel väg när de har ett lite diffust problem. Jag far 30 mil enkel väg...

Ja jag antar att det är PH vet i Laggarberg du menar. Har både goda och dåliga referenser därifrån.

Ja alltså det kommer ju få göras en väldigt hrundlig utredning på Juno. Senaste besöket så böjde vi högt och lågt i flera omgångar helt utan att lyckas provocera fram något. Därför sattes han på allmänbehandlingen med Metacam OM det bara skulle vara något enkelt. Ibland har man tur, men inte i detta fallet;).

Så nu får vi börja om med att bedöva och röntga/ULa beroende på vad som hittas. Skapade tråden mest för att få lite idéer om vad man ska titta extra på:). Har gott förtroende för min veterinär och kommer inte att byta än iaf. Hittar han inget eller om min magkänsla är dålig så kommer jag absolut kolla med annan vet också.

Jag är dålig på bakbenshältor men jag ser ingen riktigt hälta, alt. båda bak??? Hen jag får en känsla om högt bak, eller kanske till och med länden.

Min pålla hade lite problem med att hon inte orkade ta i lika mycket med båda bakbenen vid ridning och det är en muskel som är spänd i länden som hör ihop med någon knämuskel. Det gjorde att hon inte kunde sätta in bakbenen lika långt under sig som om muskeln varit avspänd. Så jag hade nog kollat igenom honom muskulöst!

Hoppas ni hittar felet så ni kan behandla :)

Finns det ingen lämplig veterinär i din landsände som kan kiropraktik?

Men nog ser han rörligare ut bak på sista filmen? Tycker han ser ut att böja igenom alla leder bättre än på första filmen, och han känns "tryggare" i sin belastning också, vilar bättre i steget. Bakknän, haser? Kan han ha haft någon överansträngning? Ni ser ut att ha kommit längre i upptiningen än vi och då kan underlaget bli tyngre, kan det vara något sådant?

Jag har tränat en häst som saknade bjudning och var väldigt petig med underlaget. Den blev halt bak när man bad den kliva på jämt raktfram med energi endast i skritt dock. I trav syntes typ inget. Juno påminner mycket om den. Den hästen visade sig ha lösa benbitar i båda framkotorna. Hästen är dessutom opererad i båda bakhaserna för samma sak..

Hästen ser inte halt ut på filmerna. Kanske därför din veterinär kliar sig i huvudet? Men den springer och "stökar" i longeringen, träna den i att gå ämnar i bjudningen så tror jag den rör sig bättre

Nope. Inga sådana samarbetan alls här.

Michis: Bakknäna står högt på listan:).

Asa_s: Jo, tycker också han ser bättre ut på andra filmen överlag. Men han är ju långt från fräsch:/.

Pegasus: Nu är du nog ute och cyklar. Kusen är helt uppenbart halt så långt är jag helt på det klara. Bjudningen har aldrig varit fantastisk, men det är knte problemet nu. Att han busar och stökar lite är inte aå konstigt eftersom det utanför ridbanan var en ponny som rymde (därav man hör någon säga "ponnyjävel" i bakgrunden:D).

Om han inte visar hälta vid böjning och är bättre efter bara en kort tids behandling tyder ju det på att det inte är något jätteallvarligt än i alla fall. Risken är ju att det inte är något som syns vid utredning just nu ändå, så varför så inriktad på ett fynd? Gör klart kuren, utvärdera, vila ev några/någon vecka till och sätt igång lugnt, om inte vet säger annat, förstås. Om det inte är något tillfälligt så lär du ha lång tid på dig att hitta felet, diffusa hältor är ju inte direkt kända för sina korta processer... Håller tummarna för att det går över med lite tid!

På första filmen tycker jag det är svårt att säga något annat än väldigt ofräsch. Inget som sticker ut direkt för mig, jag hade nog varit beredd på allt när jag åkte till klinik.

Film nr 2 efter delar av kuren, visar för mig först träben (vänster varv), ovillig, visar visst obehag (slänger med huvudet i samma moment av rörelsen), lyfter inte ordentligt, känns väldigt oliksidig. Vid varvbytet blir det tydligare i rörelsemönstret att något är fel, särskilt när det blir ökad steglängd. Osymetriska rörelser, men det är ju ingen klassisk hälta i bemärkelsen "linka runt och se miserabel ut".

För mig signalerar hästen klart att något är fel och obehagligt, men med smärtlindringen går han fram på ett helt annat sätt och det visar sig på ett annat sätt. Jag hade nog faktisk satsat lite pengar på en låsning som hindrar rörelse, snarare än ger direkt smärta.

Han är bättre men inte bra av behanding. Han ska självklart kollas efter att kuren är slut, så det kommer ny film på måndag el tisdag;). Han har aldrig haft särskilt bra bjudning även om den blivit bättre och bättre med tiden. Känner att det är en alldeles för stor störning för att bara hoppas på att det ger sig med metacamen och vill hitta grundorsaken.

Så här såg han ut i höstas under ryttare:
https://www.youtube.com/watch?v=S0CIcGlXJyI

Ja, det är verkligen inte omöjligt att det är en låsning. Men jag vågar inte släppa på nån kiro som inte samarbeter med veterinär om de nu vill/behöver göra en jättekorrigering. Det finns inte nån som jag känner till här som jag öht har hört ha den kompetensen:(.

Sen angående gången, så är han ingen direkt rörlig häst. Han är naturligt markbunden, inte bogfri osv. Så det får man också ha i beaktande i bedömningen. Det är inhen gångartsponny:p.

Senast ändrad:

Ja, det är verkligen inte omöjligt att det är en låsning. Men jag vågar inte släppa på nån kiro som inte samarbeter med veterinär om de nu vill/behöver göra en jättekorrigering. Det finns inte nån som jag känner till här som jag öht har hört ha den kompetensen:(.

Sen angående gången, så är han ingen direkt rörlig häst. Han är naturligt markbunden, inte bogfri osv. Så det får man också ha i beaktande i bedömningen. Det är inhen gångartsponny:p.

Det finns en som åker uppåt dina trakter, kiro alltså, jag har skickat PM.

Liknande trådar

Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 393
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 398
Senast: pews1972
·
Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 455
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar