En galen plan sprids i min hjärna.

_Yggdrasil_

Trådstartare
Ja alltså jag är inte en normal människa och det står jag för. Men men här är planen:

Jag köpte år 2000 en D-ponny som mest gått och skruttat och ridits lite sporadiskt. Nu har jag börjat planera in en liten kort tävlings karriär för henne. Hon blir 23 i vår men hon är pigg och fräsch. Så nu är planen att börja rida igång henne för att starta en Clear Round Dressyr nästa höst...
Har nämligen nu efter 7 års bråk kommit på hur man lastar henne på ett smidigt sätt så nu äntligen vågar jag åka iväg med henne.

Jag personligen ser inget hinder med att gammel pållarna får ut och tävla lite men givetvis på sina egna villkor och på ett lugnt sätt.

Finns det nån mer lite crazy själ där ute som dratt igng sin gamla pålle på åldernshöst och börjat tävla???

Sv: En galen plan sprids i min hjärna.

He he, ja kanske. Nu när jag lyckats få min sadeltvångspålle att inte rusa hej vilt vid uppsittning o faktiskt börjat få honom att lyssna på kroppshjälper, så har jag funderat på att åka på kurs när ekonomin tillåter. Tävla har jag också börjat drömma lite om, nån crazy tävling som terräng eller agility/trail eller nåt. Han är dock bara 19 år:D

Jag började tävla min ponny när han var 23 år... det gick väl som det gick, men han tävlades sedan också av en annan tjej fram till han blev 25 och fick avlivas pga kolik!
ser inga bekymmer om hästen är fräsch att tävla den trots att den har några år i nacken..

*knapplån*

Galen idé vidare utvecklas ännu lite mer. Hoho detta ska blir tiktigt roligt. Träningen börjar med skrittur imorrn :)

Ut och tävla bara! Är hästen pigg och fräsch och tycker de är roligt så varför inte :D

Jag har planer på att börja tävla min 18 årigs pålle igen.. Hon tävlades när hon var ung i 140 klasser men blev sönderriden av förra ägaren så hon har lite fobi för att komma in på ridbanan ensam och känna pressen.. Men nu har hon blivit mycket bättre! :) Så min dröm är att kunna tävla några clear round hoppningar :)

Pjaa... vad säger ni? Ska jag starta KM i dressyr nästa år, med min då 24-åriga dam?

Dagens hästdagbok...

Tima och jag gav oss iväg ner till Hoffes gärde. G-B var ute i trädgården - HJÄLP - sa fjollan, någon hade ställt en lekstuga efter vägen - HJÄLP - sa fjollan, tältet som stått nere i diket, var prydligt ihopvikt och låg på diskeskanten - HJÄLP - sa fjollan och nere vid bäcken hade någon placerat en brädhög - HJÄLP - sa fjollan. Redan här borde jag kanske lagt av. Men jag VAR faktiskt ridsugen.

Och ja, själva ridpasset gick jättebra. Jag snirklade runt på åttvolte roch serpentiner, flyttade framdel, bakdel, lite skänkelvikning och lite skolor i skritt. Sen travade jag och lite skolor. Plötsligt kände jag att Tima snubblade till. Men något mer var det inte. Jag tittade mig lite omkring och fyra meter från oss stod två rådjur och stirrade. Undra på att Tima snubblade till, men som sagt rädd var hon inte. Vi jobbade en stund till, men av hänsyn till rådjuren flyttade jag upp oss en bit på stubben. Jag testade ett par galoppfattningar, men fick då gå över till trav skritt, för damen blev tokladdad. Jag körde volter åt olika håll bort till dikesvägen och klev över diket, svängde höger bort mot stallet. DÅ fick Tima syn på rådjuren som stod kvar på andra sidan diket - HJÄLP - sa fjollan for runt på bakbenen, satte av i galopp upp mot Hoffe. Jag satt till, morrade och fick stopp på den drakblåsande FJOLLAN. Jag mumlade något om limfabriken vände henne och lyckades få henne att skritta två steg. Men sen var det tvärnit. Med en suck hoppade jag av och ledde henne hemåt...

Rådjuren - HJÄLP
Brädhögen - HJÄLP
Tältduken - HJÄLP
Lekstugan - HJÄLP
G-B var inte kvar ute...

men JA!!! då tittar man på andra sidan vägen in i syrenhäcken. För några år sen hade de höns gick lösa där... - HJÄLP

Ja, så jag kan säga att så där SKITKUL var det inte.

Årets KM gick i LA'4... :angel::rofl::devil: Slipper vi rådjur, brädhögar, tältdukar, lekstugor och höns... så pjaa...

Räcker upp en hand...här skulle vi gott och väl kunna tävla våra gammel hästar 24 och 22 år men det är väl mattarna som är mesiga :rofl:
Ut och tävla lite,ha det kul och kycka till,

Åh gud så trevligt! :D

Jag fick också en tokig ide förra helgen. Satt på dressyrtävlingar och blev så förbannad på folks hårda händer att jag bestämde mig för att i vår komma dit med min avdankade travare och göra kolosalt bra ifrån oss i LB/LA utan träns...

Denna häst blir otroligt stissig av nya platser (efter en tur i transport behöver han några dagar att lugna sig :D), han har bara tävlat 1 gång, hemma på egen gård, jag har aldrig varit en tävligsmänniska, han är rädd för allt, har aldrig sett en läktare och dessutom har han varit utdömd av klinik för två år sen och vi har inte tränat för tränare på läääänge. Dessutom är han inriden av mig - var 15 år då. :o

Vad tror ni om våra chanser? Ska vi inte följas åt i denna utveckling och peppa varandra genom vintern för att nå det resultat vi bestämt att nå? VAD TYCKER DU?? :D Vi kan starta en "den galna planen"-tråd!

Kan tillägga att min gamling dock bara är 10 år. Men som sagt. Utdöningen som fö handlade om att hans bakparti gör fruktansvärt ont och inte kommer att orka med (då) ens ett år till, gör att han nog får några år till på nacken. :angel: För att ingen ska bli upprörd nu kan jag tala om att han inte har ont idag.

nehe va skoj! klart ni ska ut å tävla! :banana: jag kommer hålla alla tummar å tår för att de ska gå bra för er! :idea:

*hihi* vilken rolig idé!!! Låter som en riktigt skojjig grej ju! Hopas du lyckas genomföra det för jag vill gärna se bilder :)

Jag tävlade en b-ponny som var när han var 21, han tävlas fortfarande och är idag 24 år, vinner ännu regionala dressyrtävlingar med sin nya lilla ryttare på (jag har för mig) 9 år.

Så länge de tycker att det är kul så är det ju bara att tävla :)

*kl*

Du måste berätta hur det går med träningen, och sen tävlingarna!!

Lägg in bilder du med. :D

Har ni satt igång träningen än nu då? Vilken form är hästen i? Utbildningsnivå? Hur ser planen ut för kommande vecka? :cool: Du tänker inte provstarta henne redan i vår?

*haha* Ja alltså Taragona är inte riden på 2 år. Har bara ridit någongång då och då... Alltså inte en muskel så långt ögat kan nå¨och lite halvtaskigt hull som blir bättre så snart hon får börja komma in på nätterna (de stallas in på nätterna från och med Torsdag) Hennes utbildningsnivå ligger på L:A men det är en bra bit fö att komma tillbaka dit :D
Jag har inte ridit på 1 år eftersom jag varit gravid. Men nu har jag börjat rida på ridskola för att komma igång lite behöver friska upp minnet lite :D

I veckan har vi planerat att rida alla dagar utom tisdag när jag ska till Ullared :angel: Blir skrittturer ute i skogarna med lite sidförande arbete. Siktar på att börjar trava korta bitar nästa vecka.

Måste ta det extremt lugnt med henne eftersom hon har möss i ena framknät så blir det för mycket ansträngningar direkt så blir det ont... :(

Jag siktar på att kunna åka på nån träning emd henne i slutet av våren. Om nu last träningen går som den ska :D

Så jag har ett stort omfattande arbete framför mig

Du kan få låna en höna av mig som miljö träning :D

Jag skippade hönan och gick in på programridningen direkt. Idag har vi enbart jobbat samlad skritt, ja efter skritt på lång tygel...

10 m volter både hela och halva. Lite svårt att hänga upp och ner i luften... för det är väl det volter går ut på? Sen det där med att vika skänkeln är vi rätt bra på och att piruettera runt bakdelen behövde bara grannen öppna sin dörr och tända ytterlampan. :idea:

Så LA'4 HERE WE COME!!! men!!! Det kommer nytt LA'4 från och med jan. 08. Hoppas de skippar ryggningen. Det är så himla svårt att få Fatima att lägga sig på rygg på kommando och morötterna är slut. :eek:

hehe är ponnyn pigg och frisk ut och tävla skojj med gammlingar ute :)
min ponny tävlar än med min lillasyster han blir 26
dock har inte han haft något uppehåll utan tävlat i omkring 21 år rutinerad herre som kan allt,vet inte vad han skulle göra om jag lät han bli pensinär skogstokig förmodligen han har ett hiskeligt humör om han vilar mer än 2 dagar i sträck haha

Liknande trådar

Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 073
Senast: Empalie
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka