En fundering

T

Tess82

Jag undrar om någon har varit med om att en häst inte vill gå framåt när ni ridit iväg själva eller liknande?Vi utgår ifrån att all utrustn. sitter utmärkt, den har inte ont någonstans mm. Den har bara bestämt sig för att den inte har lust att gå ett steg!Vad skulle ni göra eller vad har ni gjort? :bump:

Har precis det problemet med min medryttarhäst. Nästan bara när jag rider ut själv.. och oftast bara när vi rider ifrån gården och han ser de andra hästarna.. Det är ca 60 m innan man kommer till skogen då man går vid hagarna och han stannar och går bara något steg i taget högst..

Först försöker jag smacka, sedan smackar och skänklar jag om det inte funkar och sen lägger jag till spö.. men vad gör man när det bara hjälper några steg i taget, knappt det.. :crazy:

hästen väljer det alternativ som den finner bekvämast och lättast. Om den kommer på att den kan stanna och vila sig en stund, så är det givetvis bekvämare än att jobba. ;)

När hästen blåvägrat så har jag suttit av och drivit runt den på en liten volt i trav (fördel med långa deade westerntyglar! :idea: ), tills hästen tycker att det är jobbigt. Har då lett hästen en bit framåt, beröm, lett hästen tillbaka till krångelstället. suttit upp, bett den gått framåt igen. När hästen väl lossnar är det bara att berömma och se glad ut, och rida vidare som om inget hänt. :)

Jag skulle genast bygga upp ett förtroende och en relation mellan mig och hästen. Efter som att den tydligen inte är stark nog.

Sen skulle jag också ta reda på vad i ridningen som hästen inte tyckte om och börja om. Rida som hästen föredrog, göra det roligt och intressant. Jag vill att min häst ska se fram emot ridningen lika mycket som jag gör. Annars kan jag lika görna strunta i ridningen helt.

Jag har haft det problemet, fast i och för sig var det bara en viss plats hästen inte ville passera. Gjorde så att jag gick ut och gick med hästen, förbi den platsen, var då lite spänd men följde bra. När jag red ditåt själv nästa gång satte jag igång i trav när jag närmade mig platsen och då gick det bra. Han var fortfarande spänd men travade på .

Kanske kan det helt enkelt vara en idé att hålla hästen lite sysselsatt så att den inte hinner se att här är det spännande och jag brukar kunna stanna...?

Hejsan,

Har haft samma problem med min häst. Det var den första protest han satte in när jag började rida honom.

Vad som hjälpte för mig var att svinga ett grimskaft från ena sidan till den andra (cowboy style) så det gjorde ett swishande ljud. Förhoppningsvis hoppar hästen framåt och då kan man berömma. Man får förståss inte hålla in dem när de går framåt även om de springer fram. Reaktionen man provocerar måste berömmas.

Börja så klart att be honom gå fram med hjälperna och låt repet vara den sista utvägen.

Lycka till.

försöker undvika grimskaft & spön, så jag förlitar mig på att jag e envisare än hästen jag sitter på. jag ber om 1 steg mer, än vad hästen tänkt sig. berömmer, slappnar av & sitter still. ryggar den, så ryggar jag den längre än vad den tänkt sig, vilket gör att vi ibland tagit fler steg bakåt än framåt. visst, kanske lite tidsödande..men hux flux så bara knallar de på & har aldrig återgått t "frysa-fast-beteendet". begär inte så mkt - så kanske du får mer än du trodde.

När min häst betedde sig så hoppa jag helt enkelt av och ledde honom och nu funkar det bra och jag behöver aldrig hoppa av.
Hästen har kanske tappat förtroendet och då kan det kännas bättre för den om någon går bredvid och visar att det inte är nån fara.
Jag använde innan spö i såna här situationer men det visa sig att hans förtroende för mig sjönk till noll då så jag fick tillbaka det genom att leda han igenom såna här "kriser"

min häst går alltid bakom en människa även om jag sitter på ryggen, jag vill alltid att mitt medföljande sällskap ska gå framför hästen. härom dagen skulle de gå iväg en bit bortåt, och då ville hon bara vända efter dom hela tiden... jag försökte vara bestämd men ädå klappa henne lugnande, hon blev osäker, och gjorde som hon brukar göra när hon inte förstår... stegrar sig. men med övertalning från mig så lyckades jag få henne att gå. hon är osäker och vill ha någon som dominerar över henne, ngon som går framför och banar vägen för henne.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 546
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar