en fundering om polishund etc..

Sv: en fundering om polishund etc..

Ja, man känner sig inte så särskilt karsk då inte:(

Tänkte på det, på tal om figuranter o träning, hur viktigt det är att även träna med tjejer som figgar. Min första tjänstehund hade verkligen svårt att gå i rejäla bett på tjejer, han uppfattade inte dem som hot!

Inte kul sen när man träffar på pundiga Bettan med mejseln i handen ute på jobb:(

Vet inte helt säkert men jag har hört en del tankegångar ang att man då riskerar att få en sk "oren" hund, som går i bett lite här och där och att det blir taskiga släppande. Jag tror ju dessutom att det är en kostnadsfråga ibland, en heldräkt lär väl inte vara billig precis...

Jacka har använts men det var rätt motvilligt som instruktören tog fram den där jackan faktiskt.

Hade varit intressant om vi har någon riktig gammal "tjänsteräv" här på Buke som kunde förklara lite närmare kanske?

Personligen tyckte jag att min hunds bett faktiskt blev taskigare i jackan och antagligen borde vi har tränat mer i jacka än i ärm för att få det mera tjänstelikt. Min hund hade klockrena bett i ärmen så det var inte så att han inte var mogen för jackan. Sen är det ju oftast så att på objektsträningarna får man en bättre bild av hur hunden funkar i tjänst. Mörker och okända figgar triggade åtminstone min hund rätt rejält! Stor skillnad mot planträningen.
Sen fanns det de hundarna som i mitt tycke inte klarade miljöer tillräcklig bra, hade svårt att gå i bett på hala golv etc - vet inte hur de hundarna kan ha passerat L-testen.

Hundar som inte lyssnar direkt kan jag säga klarar inte provet.Med andra ord dom e körda.Dessutom så ser hunden människan som den har left med i många år som ledare.Person kan inte bara på några sekunder bryta hundens lojalitet mot den andre personen.:D

Hundar som inte lyssnar direkt kan jag säga klarar inte provet.Med andra ord dom e körda.Dessutom så ser hunden människan som den har left med i många år som ledare.Person kan inte bara på några sekunder bryta hundens lojalitet mot den andre personen.:D

Har du lust att utveckla detta - för jag förstår inte riktigt vad du menar!

Enkelt när hunden testas och sitter i armen ska den släppa på en gång om ägaren måste säga till flera gånger är det kört.Hunden ska lyssna på en gång så enkelt är det.

En uppkörning (om det är det du menar med prov och test) är ju så mycket mer än bara skyddsbiten och ett dubbelkommando är inte hela världen! Du blir inte underkänd för ett dubbelkommando.

Det var 2 stycken som just blev underkända med dubblekommando så?Jag var där!:confused:

Men det låter inte riktigt rätt. När jag har varit på uppkörningar och kollat och även när jag gick min hundförarutbildning hos Polisen så sa dom flera gånger att bättre med ett dubbelkommando än att misslyckas i momentet. Sen ser dom ju på helheten också - hur hela provet sett ut. Har en hund gått klockrent genom hela provet och föraren får peta in ett dubbekommando i skyddet så tvivlar jag stark på att dom underkänner hela provet! Har du däremot en hund som varit sisådär i alla moment och du får ett dubbelkomando i skyddet så kan ju det vara avgörande. Men ett litet dubbelkommando gör inte att du blir underkänd - glöm det!

Bra att du blev bäst helt plötsligt alla kanske inte ser det på ditt sätt.Du ska veta att polisen är inte nådig när det gäller hur hunden lyssnar.Men som sakt allt blir inräknat där har du rätt.Kanske de hade missat små andra saker också.Men en hunsd som sitter kvar i armen efter 1 2 3 4 5 kommandon.Tror du polisen säger bra ut nu och låt hunden sitta i armarna?:D

Jag har aldrig sagt att jag är bäst...

5 Kommando på ett släppande är inte ok det håller jag med om! Men att Polisen är så j****a strikt när det gäller sina egna hundar vet jag inte om jag håller med om riktigt... Har bla sett när dom sänker hindret i hoppet till "seniorhöjd" för att hunden som gjorde provet var på sitt sista tjänsteår... Klarar den inte av att hoppa över 80cm så ska den inte heller vara i tjänst anser jag! 40cm klarar ju vilken hund som helst att ta sig över!

Personligen tyckte jag att min hunds bett faktiskt blev taskigare i jackan och antagligen borde vi har tränat mer i jacka än i ärm för att få det mera tjänstelikt. Min hund hade klockrena bett i ärmen så det var inte så att han inte var mogen för jackan.
Vet du varför det blev sämre? Skulle det gå att köra en kombination av jacka/dräkt/ärm eller blir bettet omedelbart sämre när man skiftar?
Många frågor:D

har bla sett när dom sänker hindret i hoppet till "seniorhöjd" för att hunden som gjorde provet var på sitt sista tjänsteår... Klarar den inte av att hoppa över 80cm så ska den inte heller vara i tjänst anser jag! 40cm klarar ju vilken hund som helst att ta sig över!
eheheh hundarna kan ju sätta sig i benen också:D

Jag vet ett par personer som skulle kunna bryta i princip vilken hund som helst åtminstone under träning.. Det är människor som bara kan ta vilken hund som helst och visa upp ett moment klockrent som föraren tragglat med i evigheter.. Det handlar inte om att klara prover eller inte.. mycket kan ändras mellan testtillfällena, visserligen är ju polisen ganska styrd av obligatoriska träningar, men jag tvivlar starkt på att det hindrar att nån viss bit kan totalrosta om föraren inte har motivationen på 120% (som man som hundförare i princip måste ha)

Fö är jag på Lillaloppans linje angående DK.. Jag har mycket svårt att tänka mig att ett DK kan sänka ett helt ekipage (inom polisen då, inom väkteri vet jag att det är så).
MEN det är STOR skillnad på 2 och 5 gånger!

Svårt att svara på men visst borde man kunna träna med skiftande "dräkt" och så småningom få bra resultat på alla. I teorin i a f:D

Tänker man på skyddsträning som vilken inlärningsprocess som helst så är det ju klart att det mest effektiva för att få ett bra resultat=klara momenten, är ju att träna efter samma mönster så att hunden hela tiden "känner igen sig" och svarar på retningarna på det sätt man vill att den ska göra. Vet inte riktigt om jag förklarar mig begripligt men om det gällde tävlingsskydd så är ju träning i ärm fullt tillräcklig och man lär hunden fasta bett, tydliga klara släppanden osv - att få en skyddshund tjänsteduglig är något heelt annat. Inte för att det är oviktigt med kontrollen i tjänst men fokus måste ändå ligga på att hunden verkligen fungerar som skydd för sin förare. Om man måste lägga in ett par DK under tjänsteutövning - so what känner jag.

Enligt min mening så är objektsträningarna det mest effektiva sätt att träna tjänstehunden på, där kan man få ett litet kvitto på att det man tränat för verkligen fungerar. Möjligen kan man kanske tänka sig att det är bättre att hålla isär träningarna så att OM man tänker träna i heldräkt/jacka så lägger man in detta på objektspassen? På så viss behåller man kanske "renheten" på plan? Jag vet inte, bara en tanke.

Skynda långsamt är otroligt viktigt under inlärningen också, att hela tiden backa bandet och se att alla delarna sitter där, även kontrollbitarna. Att alltid avsluta övningarna med en enkel, "säker" övning för hunden, att den får lyckas varje gång. Man blåser ju hela tiden upp den blivande tjänstehundens självförtroende och ego, samtidigt som den inte ska ta över kommandot från föraren - det är en j-kla balansgång! Men kul:)

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 909
Senast: Nominous
·
Fritid Har några nya projekt jag funderar på nu och tänker att vi kanske kan ha en tråd för smarta lösningar, budgetvarianter, och allehanda...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 365
Senast: keramin
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 199
Senast: Inte_Ung
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 137
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka