en fundering om polishund etc..

Nominous

Trådstartare
idag slog det mig en tanke om tex polishundar som annvänds till ex brottslingar. om en polis skulle vara ute och jaga en brottsling med hund och han sänder hunden på brottslingen - skulle den brottslingen på nåt sätt kunna avleda hunden från manövern??
jag tänkte som så att om vi säger att brottslingen är en superduktig hundförare, skulle han kunna ta över komandot om han samlar sig - eller är polishunden helt döv från alla andra människor??
ja menar en hund är ju en hund, och inte en robot - så på nåt sätt så borde det ju gå att ta över kommanot. eller?

alla ni jätteduktiga bruks/skydds människor behöver inte sänka mig till botten nu för denna fundering - för jag kan stå klart på sak att jag aldrig varit intresserad eller kunnat nåt som har med detta att göra. det var bara en tanke som slog mig. så ni kan informera lite hur pass trogna hundarna är sina förare och om det går på nåt sätt att bryta en manöver en förare sänt in hunden i.

nån som förstår?? haha :D

Sv: en fundering om polishund etc..

Den ska väl angripa ändå om det är sagt så.

jo det är ju det som är själva grejen. men alltså hundar lyder ju kommandot från sin ledar och om brottslingen kliver in och tar över "ledarrollen" så borde han ju kunna vända hunden?

hehe kanske har kollat för mycket på film.. :D

mnja..då tappar man ju hela poängen med skyddshundar;)

Men visst kan det kanske förekomma, men det ska inte vara så!:idea:

Hunden ska kunna lyssna när föraren ger att avbryt kommando. Om man tittar på en skyddsträning så ska hunden springa fram till attack och på förarens kommando kunna avbryta attacken och sätta sig ner framför figuranten och invänta föraren tills denne ger nytt kommando eller kommer fram. Så detta är polishunden tränad på. Men sen om hunden lyssnar alla gånger är en annan femma....:angel:

...glömde tillägga att hunden är ju också tränad på att inte ta kommando från brottsling/figurant. Så den bör inte göra detta. :) Men som sagt man vet aldrig...

men det är ju en annan sak. Då kommenderar ju fortfarande föraren.
TS undrade om antagonisten bara kan "ta över" förarens position.

jo det är ju det som är själva grejen. men alltså hundar lyder ju kommandot från sin ledar och om brottslingen kliver in och tar över "ledarrollen" så borde han ju kunna vända hunden?

hehe kanske har kollat för mycket på film.. :D

jag har hört av en ganska tillförlitlig källa ändå (uppförarna hasseman) att det var en brottsling som tog komandot över 2 st hundar och vände dem mot deras förare.

men sen behöver ju inte deras förare ha varit sååååå duktiga, det vet ju inte jag något om...
bara för att man är polis så behöver man ju inte vara en duktig hundförare :smirk:

mnja..då tappar man ju hela poängen med skyddshundar;)

Men visst kan det kanske förekomma, men det ska inte vara så!:idea:

jo precis - det är därför jag undrar!! men eftersom dom är djur så borde ju risken finnas. det är ju inte direkt som med människor att mna skriver kontrakt på att man har tex en uppsägningstid på att arbete och måste följa det punkt till pricka.
för hunden borde det väl bara handla om ledarskap (rätta mig gärna om jag har fel) från föraren, och då jobbar den ju för föraren. men om det då kommer in nån med starkare ledarskap och som är jätte duktig att föra hundar - finns det då ingen risk att hunden "sviker" den rätta föraren?

jag har hört av en ganska tillförlitlig källa ändå (uppförarna hasseman) att det var en brottsling som tog komandot över 2 st hundar och vände dem mot deras förare.

men sen behöver ju inte deras förare ha varit sååååå duktiga, det vet ju inte jag något om...
bara för att man är polis så behöver man ju inte vara en duktig hundförare :smirk:

ja det är nåt sånt jag har en känsla över att det borde finnas nån risk för det. och att det borde gå att göra. taskigt bara för den riktiga föraren. :p

men det är ju en annan sak. Då kommenderar ju fortfarande föraren.
TS undrade om antagonisten bara kan "ta över" förarens position.

Som jag skrev efter mitt första inlägg:

...glömde tillägga att hunden är ju också tränad på att inte ta kommando från brottsling/figurant. Så den bör inte göra detta. Men som sagt man vet aldrig...

Så möjligheterna finns säkert att den kan lystra till brottslingens kommando istället för förarens.

Man diskuterar väl lite runt figurantledning ibland, dvs huruvida det är ok om en duktig figge manipulerar situationen lite för att träningen ska bli ultimat. Om han/hon gör det, vad innebär det i en situation där buset är riktigt?

Man diskuterar väl lite runt figurantledning ibland, dvs huruvida det är ok om en duktig figge manipulerar situationen lite för att träningen ska bli ultimat. Om han/hon gör det, vad innebär det i en situation där buset är riktigt?

intressant!

Den diskussionen har jag haft måånga gånger på träningar, jag gillade INTE när figgen skulle gå in och på något sätt "sköta" hela träningen. Duktiga och rutinerade figgar är guld värda men de ska ge fanken i att styra min hund! En del "gamla rävar" blev stötta när jag påpekade detta men de flesta var med på mina tankegångar om jag bara förklarade det hela ur min synvinkel. Jag hade en mentalt stark hund och kämpade hårt för att han skulle se mig som ledare och inte ha en massa egna idéer, kommer det då en figge med självklar pondus och många års erfarenhet och tar över övningen så underminerar han min plats som hundens förare. Det finns många åsikter om det här säkerligen men så ser jag på det hela.

Har hört om någon kollega vars hund blev distraherad av att busen snurrat ihop en jacka runt ena armen och "presenterade" den som en skyddsärm, hunden går i bett och busen ger sig på hunden med en kofot i andra handen. Där gäller det att losskommandot verkligen sitter men det händer att tjänstehundar med mycket kamp och mindre skärpa får problem där.

Sen ska en bra tjänstehund ha ett tillräckligt kraftigt bett för att få buset ur balans direkt men långt ifrån alla som är ute i tjänst är såna "krokodiler" tyvärr.

Hur det gick med just den specifika hunden vet jag faktiskt inte men känner däremot till några andra där hunden har tagits ur tjänst eftersom det varit svårt att få den att fungera fullt ut.

Det är mycket beroende på vad hunden har för resurspaket att jobba med. Det är väl som med oss människor, olika hur man reagerar och fungerar efteråt.

För mig personligen var det mardrömmen; att min tjänstehund skulle utsättas för våld p g a vårt arbete, eller p g a någon brist hos mig i agerandet. Så "får" man väl egentligen inte tänka, man ska vara beredd att se hunden som ett rent arbetsredskap men jag vet inte många hundförare som verkligen tänker så.

jag tror som flera andra att det inte är helt omöjligt om du har ett bus som är duktig på att figga
Jag tänker såhär: En polishund borde vara tränad på att agera på fleralet olika personer, inte bara såna som har ett typiskt figurantrörelsemönster (sätt på en ärm på en ovan person och flertalet hundar låter bli att bita eller tvekar väldigt mycket) Men om då någon som har vanan och rör sig som en figurant och dessutom har en hel del pondus kanske denne kan få in hunden i en "träningsfil" så figuranten/buset kan dirigera om hunden..

Tänkte på detta för ett par veckor sen under träning, momentet som skulle tränas var budföring, men hunden var inne i helt fel fil och kom in till mig för bevakning, men trots detta lydde den ju klockrent kommandot "fot" (visst, ursprungskommandot var ju inte revir, jag stod passiv, hunden känner mig någorlunda, men ändå)

Äsch, det känns som att jag svamlar mest.. alldeles för trött för att tänka klart:crazy:

Har hört om någon kollega vars hund blev distraherad av att busen snurrat ihop en jacka runt ena armen och "presenterade" den som en skyddsärm, hunden går i bett och busen ger sig på hunden med en kofot i andra handen. Där gäller det att losskommandot verkligen sitter men det händer att tjänstehundar med mycket kamp och mindre skärpa får problem där.

Usch, det där har vi också en som råkat ut för:crazy: kollegan hade varit naiv och skulle bara prata (han ensam med hund) med ett gäng ungdomar.. en av dem virar in armen med nån tröja och resten ger sig på kollegan när hunden sitter i bett:crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 909
Senast: Nominous
·
Fritid Har några nya projekt jag funderar på nu och tänker att vi kanske kan ha en tråd för smarta lösningar, budgetvarianter, och allehanda...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 365
Senast: keramin
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 199
Senast: Inte_Ung
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 137
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka