En fullständigt panikslagen häst ....

Sv: En fullständigt panikslagen häst ....

Kan kanske funka, men som det är nu går det inte få kontakt med honom när han är uppstressad. Jag har försökt gå in till honom och prata och klappa, men då har han ofta stått en stund ensam först och stressat upp sig och då går det inte få honom att lugna sig förrän dom andra hästarna kommer tillbaka. Ett annat problem är ju att jag själv är ute och rider den andra hästen när han måste stå inne själv, men jag får väl be mannen att "passa" hästen.

Hur är han när du är ut själv med honom i skogen och han inte har andra hästar med sig? Lika då? Annars är det oxå ett bra sätt att träna på...Ut och rid/kör eller led honom själv, så han vänjer sig att vara ensam ute först....? Om du nu inte provat det då förstås :smirk:

Han körs mest och det gör vi nästan alltid utan sällskap, ute i naturen eller i ridhus och då funkar han jättebra. Det är precis som att han vet att han ska jobba då och då är han inte behov av sällskap. Men som sagt att bli lämnad ensam i en box i stallet innebär i det närmaste dödsångest!! :crazy:

Det är verkligen ett jättesvårt problem eftersom de oftast som du beskriver är okontaktbara o verkar inte ens märka att man är där. Mat är såklart helt ointressant i de situationer. Och samtidigt som amn vill vänja dem så är man så rädd att de skadar sej när de blir så hysteriska..moment 22 problem...:(

Usch så jobbigt....
Jag skulle nästan gjort så att jag tagit in honom lite tidigare än de andra påkvällen, ställt honom på stallgången och borstat lite (hur är han själv inne innan du ska ut då?) och sen släppt in honom till maten i boxen. Bara testat och sett vad han gjort när ni först pysslat lite och sen får han sin mat, det blir ju en slags trygghet i sig först med borstningen/massage eller vad ni nu gör...och sen boxen med mat....
Sen vänta ett tag med att släppa in de andra, men att du är där i stallet under tiden och typ "låtsas sopar" eller nåt :angel:

Hur är han om han är ensam i hagen?

Jag hade en foderhäst som blev helt hysterisk om hon blev lämnad ensam i stallet, men att vara ensam i hagen hade hon inga problem med.

Immer

En gång har jag låtit honom vara kvar själv i hagen och då var det en hårsmån att han skenade rakt igenom tråden så jag tog in honom igen. Däremot när min andra pålle behövde stå inne en dag pga behandling, släppte jag ut unghästen själv och det fixade han mycket bättre. Alltså har jag kommit fram till slutsatsen om han lämnar dom andra går det ganska bra, men han fixar inte att bli lämnad. Har provat nu i 2 dagar att ta in honom själv i 10-15 min innan dom andra och det har funkat bra, så det är väl bara att jobba på. Ska försöka till helgen att låta honom stå kvar inne några minuter längre än dom andra på morgonen och se om han kan äta lite hö inne när han blir lämnad. (Fodrar alltid ute i vanliga fall)
Tack till alla för era tips och råd. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar