P

piggis_83

Ibland (kanske alltid?) har jag sett det står på preparat (läkemedel) att de inte ska användas tillsammans med något annat preparat, för att det då finns risk för någon typ sjukdom eller nåt.
MEN om hästen skulle få säg 2 preparat som inte bör användas samtidigt, räcker det att man slutar ge hästen det ena preparatet och att man kan ge det andra preparatet direkt (kanske dagen efter eller så?) eller är det så att det måste gå ett visst antal dagar från det ena preparatets slut tills nästa preparat kan börja ges?

Kanske en smått förvirrad fråga, men kan ju va bra att veta om man skulle hamna i den sitsen, så man vet!

Sv: En fråga

Skulle inte tro det...tex Avmaskningsmedel som innehåller organiska fosforföreningar ( Neguvon vet och Rintal comp vet) får inte blandas med muskelavslappnande medel (typ Plegicil) 2 veckor före och 2 veckor efter man gett maskmedlet...utan då måste man ge ett motgift. Dessa maskmedel är kolinesterashämmare, vilket innebär att de verkar genom att minska nedbrytningen av signalämnet acetylkolin. Motgiftet heter Atropin. Så, kombinerar man muskelavslappnande med dessa 2 medel så kan faktiskt hästen dö...

Sv: En fråga

Okej. Det är säkerligen olika beroende på vilka läkemedel det gäller då ja.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 430
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 221
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka