en fråga om svinuppfödning

Modig_Korn

Trådstartare
Slaktsvin kanske bör nämnas.
Jag har läst i en bok, som iofs var gammal redan när jag läste den. Att hundar kan bli sjuka av att äta svinrester. Alltså typ om någon slängt kultingar på stacken och liknande. Men sen att det inte var vanligt för det är förbjudet att slänga bort/gräva ner döda grisar pga smittrisken.
Om det stämmer så bryter närmaste slaktsvinuppfödning den lagen/reglen. För mina hundar har grävt fram delar av grisar i åkrarna :eek: Man vill ju inte att ngn av dem ska bli sjuk :crazy:

Sv: en fråga om svinuppfödning

Jag får inte ihop det, för grisgödsel är jätte starkt. Så de små grisar som kastas där borde frätas upp relativt snabbt, sen vet inte jag hur er bonde gödslar, men så grova är inte rören på de "bajs-vagnar" jag sett att det får plats en griskulting! Och är din hund fortfarande sugen på griskultingen efter den legat i grisbajs *uäck* jag hade inte kunna vara i samma rum som hunden :crazy:

Ring till kommunen och fråga, eller till slv. De bönder som föder upp svin här uppe får sina gårdar besiktade 2 ggr/år.

Mina hundar äääääälskar bajs :D Men de äter allt -.-'
Nu var det iofs ungefär bara ett bakben som hittades sist griskardaver ... hittades.. Men ändå

Jaha trodde hunden kom hem med en hel gris!

Har faktiskt ingen koll på vad som gäller, t.ex. skuter du vilt så ska du ju helst lämna alla organen så de i sin tur blir mat till andra asätande djur, men det får inte lämnas så någon hund t.ex. kan släpa med det hem!

En griskulting som är självdöd kan tex ha varit drabbad av parvo, äter en hund rester av den och inte är vaccinerad så får hunden parvo.

Finns säkert också annat som grisar kan få som hundar blir sjuka av.

/KT

Oh vad skönt att det inte bara är jag som har en snuskhummer till hund min går till grannen och botaniserar i hans gösselhög där det ibland finns döda kultingar begravda dessa gräver hon upp och tar med hem för att gräva ner i mina rabatter:mad: inte så trevligt att hitta en halv rutten grisbebis bland rosorna när man pysslar i trädgården:eek:

väldigt ovanligt med parvo på grisar då suggorna vac 2g underdräktigheten,1g underdigivning .besättningarna är väldigt noga med detta spec underdräktigheten ,då många kultingar kan bli döfödda.och en producent har inte råd att förlora för många kultingar då det kostar ca 1300kr per gris som dör(utegris ca 2300kr ) per griskulting.vi är väldigt noga med att vac våra suggor.

Svingödsel fräter inte sönder ett kadaver i första taget. För att kadavret skall lösas upp inom rimlig tid krävs fastgödsel med viss tillgång till syre i,nte flyt el kletgödsel.
PL

väldigt ovanligt med parvo på grisar då suggorna vac 2g underdräktigheten,1g underdigivning .besättningarna är väldigt noga med detta spec underdräktigheten ,då många kultingar kan bli döfödda.och en producent har inte råd att förlora för många kultingar då det kostar ca 1300kr per gris som dör(utegris ca 2300kr ) per griskulting.vi är väldigt noga med att vac våra suggor.

Jo jag vaccar mina också, men är man slarvig nog att slänga döda kultingar bara rakt ut där tex hundar kan få tag på dom så slarvar man nog med en hel del annat också.

/KT

Ingenting, detta är åkrar vi snackar. Hela huset är omgivet av åkrar så det är omöjligt att undvika. Svingården ligger flera hundra meter bort.

Visst är det mysigt med gödselbrunnar där det sticker upp en o annan liten grisdel.
Nu var det väl länge sedan jag såg något sådant men faktiskt så räddade en sådan liten gris livet på en kattunge som drattat i. Han satt där och pep uppe på kadavret - luktade inte mumma kan jag säga när han äntligen räddades.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag känner mig som världens sämsta djurmänniska och jag mår seriöst dåligt över det! Problemet är som följer: en person i min omedelbara...
2
Svar
32
· Visningar
2 656
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Borstning av tänder