En fråga om kostnader (kök)

Philosophia

Trådstartare
Jag sitter och funderar över kostnader då det ser ut som om vi äntligen kommer att kunna ta itu med vårt kök/matrum.

Vad kan följande saker (var för sig) kosta?

- Rivning av kakel och omkakling över diskbänk och bakom spisen (ca. 2,5 m eller 1,5 kvm). Det är lite vinklar och vrår som kan stöka till det.

- Elektriker som snyggar till elledningar fram till diskbänksbelysning och monterar dit ny. Ledningen har bilats in i väggen och behöver "bilas ut". Det ska täppas igen och sedan ska ledningen vara utanpåliggande.

- Rivning av ett skåp där inbyggd kyl/frys finns och tillsnyggning runt omkring efteråt.

- Platsbyggt serveringsskåp (finsnickeri). Endast stomme och bänk - spegelluckor och lådor finns redan.

Målning och tapetsering gör vi själva. :)

Sv: En fråga om kostnader (kök)

Det är enkelt att kakla själv. När det gäller kök behöver man inte tänka på spärrskikt som i badrum. Man kan dessutom i vissa fall sätta en omgång kakel ovanpå den gamla om man vill göra det enkelt för sig. Men vill man ta bort det gamla är det bara att gå loss med ett stämjärn och hammare och sen jämna till ytan under med husfix om det blir stora hål, annars räcker det med sättmassan för det nya kaklet. Kakelskärare hyr man där man köper kaklet.

Vad det gäller elen så fixar de det mesta rätt snabbt men det brukar alltid bli typ 3 timmar som debiteras, så säg runt 2000 kr för 3-4 timmar.

Rivning av skåp vet jag inte men det låter också som något ni borde kunna fixa själva. I alla fall rivandet så kan nån målare fixa tillsnyggningen...

Måste skåpet vara platsbyggt eller går det att ni monterar dit det själva? Det blir säkert billigare att snickaren gör det i snickeriet. När vi beställde ett överskåp (140 cm högt) för att passa vårt gamla serveringsskåp för ett par år sen, då låg löpmeterpriset för ett snickerikök med över och underskåp på ca 15 000 kr. Så ska du ha ett 1 m brett underskåp (?) så kostar det förmodligen runt 7000 och uppåt.

Allt är ju såklart mellan tummen och pekfingret...

Tack för dina svar! Jag är ganska händig och kan säkert fixa det mesta själv (med undantag av finsnickeriet och elen). Problemet är bara tiden och därför funderar jag på om det kan vara värt att anlita en hantverkare.

Skåpet vågar jag mig absolut inte på själv. Tanken är att det ska se ut som det gjorde i original. Jag har kvar luckorna och lådorna, men inte själva stommen. Här tänkte jag anlita någon som verkligen vet vad han eller hon gör då jag vill att den till punkt och pricka både utseendemässigt och hantverksmässigt ska efterlikna originalet. :)

Personligen skulle jag hellre leja bort tapetsering än kakling... Att kakla om gör jag lätt på en helg men tapetsera ett rum med ordentligt underarbete brukar bli ett pågående projekt hemma hos oss i flera veckor. Vill dock passa på att tipsa om en favoritprodukt på området: nordsjö tapetstrip. Väldigt smidig om man måste plocka ner tapeter, tex strukturtapeter. Klart enklare än att bredspackla.

Vad det gäller skåpet så menar jag inte att ni ska montera ihop själva skåpet utan bara montera fast det på plats. Luckor och sånt kan du ju lämna in till dem. Snickaren kan säkert också förbereda för monteringen så att det finns hål i bakkant för att skruva upp det på väggen och en färdig sockel som man justerar på dit på plats, det behöver inte vara särskilt svårt. Övermålningsbar latexfog är en favoritprodukt när man håller på att fixa sånt. :-)

Elledningarna behöver bara kopplas ur, syns det inte var de ligger kan de vara kvar - men utan funktion och ström alltså.

Jag skulle rekommendera att du tar priser av hantverkare, och inte minst referenser. Det finns lite variationer osv, och det är säkrast att få skriftligt.

varför behöver man inte en fuktspärr i köket för?

/wtf som är i kaklartagen

Elledningarna behöver bara kopplas ur, syns det inte var de ligger kan de vara kvar - men utan funktion och ström alltså.

Jo, elledningen behöver mer än kopplas ut. Den är mycket fult inbilad i väggen nu. Det ser ut som en ås.

Personligen skulle jag hellre leja bort tapetsering än kakling... Att kakla om gör jag lätt på en helg men tapetsera ett rum med ordentligt underarbete brukar bli ett pågående projekt hemma hos oss i flera veckor. Vill dock passa på att tipsa om en favoritprodukt på området: nordsjö tapetstrip. Väldigt smidig om man måste plocka ner tapeter, tex strukturtapeter. Klart enklare än att bredspackla.

Vad det gäller skåpet så menar jag inte att ni ska montera ihop själva skåpet utan bara montera fast det på plats. Luckor och sånt kan du ju lämna in till dem. Snickaren kan säkert också förbereda för monteringen så att det finns hål i bakkant för att skruva upp det på väggen och en färdig sockel som man justerar på dit på plats, det behöver inte vara särskilt svårt. Övermålningsbar latexfog är en favoritprodukt när man håller på att fixa sånt. :-)

Just i det här fallet så tror jag att det är betydligt smidigare att tapetsera än att kakla. Det finns inga tapeter uppsatta idag och väggarna som ska tapetseras är väldigt raka och fina till skillnad från de vinklar och vrår som ska kaklas. Dessutom är jag van tapetserare men ovan kaklare. Så jag tror att det blir bäst. :)

Då förstår jag mer vad du menar med att montera det på plats. Jag trodde du menade att jag skulle finsnickra hela stommen. :D Det kan ju vara en god idé, även om latexfog inte får komma i närheten av skåpet. Linoljespackel ska det vara :).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka