En fråga om hästens tänder

TessieW

Trådstartare
Som rubriken lyder har jag en fråga om tänder. Får alla hästas s.k hakar i munnen?

Slänger in en till fråga, då hästens tänder inte är mitt område :grin: Är hästens tänder förbrukade vid 20 års ålder? Har hört det från olika håll, men tyckte det lät konstigt då jag känner hästar som blivit uppemot 30 utan att ha haft problem med att äta :confused:

Nån som är smartare än jag får gärna lära mig lite :)

Sv: En fråga om hästens tänder

Kan bara säga att min egen 20-åring har bra med tänder kvar. Har sett hästar som är över 30 som däremot haft väldigt lite framtänder kvar, bara ett par millimeter.

Min pålla är 19 o har jättebra tänder, men man vet ju aldrig hur det ser ut om några år. Därför blir jag orolig när det finns människor som påstår att tänderna är förbrukade när hästen är 20 :crazy:

Hästens tänder är inte förbrukade vi 20 års ålder (möjligtvis om det är en väldigt extrem krubbitare). Däremot slutar de växa när hästen är ungefär 20 år, och eftersom tänderna slits 2-3 mm/år så...

Jaha är det så det är. Men hur är det med tandlossning då?

De får bara hakar om tänderna i över- och underkäke inte ligger emot varann hela vägen när hästen tuggar. Typ om den har lite över- eller underbett.

Som sagt slutar de kanske växa i 20-årsåldern, därför är det noga att inte hålla på att raspa ner alltför mycket på äldre hästar. Man vill inte slita i onödan ju.

Tandlossning tror jag inte har just med åldern att göra. Har de foderinpackningar osv så ökar nog risken för tandlossning, samma om de har onormala tuggbeteenden. Kan tänka mig att de även lossnar när de tillslut är så nerslitna att det knappt finns nått kvar.

fast eftersom hästens tänder inte växer, det finns ju där hela tiden bara det att den trycks uppåt vart efter, så är det inte bara viktigt på äldre hästar att inte raspa i onödan, det gäller ju hela livet.

Däremot är det så klart viktigt att kolla upp hästens mun hela tiden, men man kan åtgärda hakar och annat utan att raspa rakt över alla tänderna. Nu för tiden är det fler och fler som har fina slipar som endast tar haken som ska bort. :bow:

Hur hästen håller huvudet spelar också roll för uppkomsten av hakar. Grovfoder i hönät eller krubba ökar risken.
Hästens tänder har snarare vuxit färdigt i 15 årsåldern enligt vad jag fått lära mig.
Ofta blir bettet glesare med åldern vilket underlättar för inpackningar o därmed tandlossning.
PL

När ni säger vuxit färdigt ,menar ni att dom kommit fram så mycket som dom kommer att göra då, eller att jag missuppfattat det hela?
Ligger inte hela tanden i käken från "början"?

Det sker en riktig tillväxt fram till någon gång mellan 12 o 15 år, finns lite olika uppgifter o det varierar säkert mellan olika tänder.
PL

Som med så mycket annat finns det ju ingen generell regel, utan tandstatus är individuellt precis som hos oss människor. En del får lättare tandsten, andra tandlossning osv. beroende på ärftlighet och utfodring!
Så be tandläkaren kolla så allt är ok så behöver du inte fundera över det. Mitt 26-åriga halvblod hade alla tänder väl i behåll och ingen tandlossning i sikte:). Blev rek ny koll om 2 år om hon inte börja lukta illa i munnen eller fick svårt att äta. Ett år är ju den vanliga tiden annars men vår tandis menade just som någon skrev att eftersom tillväxten inte är som tidigare så behvös det inte oftare med så gamla hästar om de inte har något specifikt problem. För det finns ju de med tandlossning som är betydligt yngre om man har otur....

Tack för alla svar! :)

Hon är kollad i munnen för bara några veckor sedan och allt står bra till. Inga hakar eller foderfickor eller annat läskigt :)

Jag vill bara lära mig mera om hästens tänder, man hör så olika hela tiden.

Det här med hakar, får de det på enstaka tänder, eller kan de få hakar på utmed hela tandraden?

hakar får de fram och Bak inte bara fram. Hakar kan de inte få längs med sidorna dock kan tror det kallas saxbett när tänderna växer för mkt på utsida/insidan

ska fixa en bild så är det lättare att förstå

bett.jpg

Här är min fina bild som jag gjorde helt själv hitta ingen på google.

1 bilden är framifrån och där det röda är blir det hakar om hästen har över/underbett.

2 bilden visar det du fråga om men det heter inte hakar utan har ett annat namn har för mig att det heter så mkt som saxbett men är inte helt hundra kan ha fel om det är nån som kan så rätta mig gärna orkade inte leta rätt på boken.

Hur hästen håller huvudet spelar också roll för uppkomsten av hakar. Grovfoder i hönät eller krubba ökar risken.
Hästens tänder har snarare vuxit färdigt i 15 årsåldern enligt vad jag fått lära mig.
Ofta blir bettet glesare med åldern vilket underlättar för inpackningar o därmed tandlossning.
PL

Just ja :idea: glömde :o
Tack för korrigering! :bow:

Åh tack för din mkt fina förklaring :) Det jag ändå inte hänger med på är om om alla hästar får hakar?

Det var väldigt pedagogiskt med en bild :)

Om hästen har ett korekt bett från början så får de inte hakar. Men om det är så att hästen har över/underbett därav får de hakar.. men sen kan över/underbettet vara så litet att det inte får hakar.

så som sagt en häst med ett bra normalt huvud där tänderna ligger där de ska inget onormalt så kan de inte få hakar.

Liknande trådar

Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 750
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 716
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 317
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nicke nyfiken är tillbaka igen ;) Nej, men jag satt och funderade lite på det här med ålderstecken hos hästar. När brukar de egentligen...
2
Svar
24
· Visningar
2 428
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp