En fråga om foderjäst/korsförlamning

M

maddde

Är en häst i stallet som måste äta foderjäst varje dag för att inte få korsförlamning. När hon äter det är allt lugnt, men när hon inte får det har hon jättelätt för att få korsförlamning. Någon som vet varför det är så?
 
Sv: En fråga om foderjäst/korsförlamning

Foderjäst innehåller stora mängder b-vitamin, något man också ger hästen vid överträningssymtom eller trötta muskler vid hård träning.
Detta motverkar kramper och sammandragningar av muskulaturen, något som även korsförlamning faktiskt också är.
 
Sv: En fråga om foderjäst/korsförlamning

maddde skrev:
Är en häst i stallet som måste äta foderjäst varje dag för att inte få korsförlamning. När hon äter det är allt lugnt, men när hon inte får det har hon jättelätt för att få korsförlamning. Någon som vet varför det är så?

Om det är ett verkligt samband mellan foderjästintag och korsförlamning och inte bara slumpen skulle jag i första hand tro att de handlar om vitamin E som finns i de flesta foderjästsorter. Man har sett samband mellan höga doser Evit och förbättring av korsförlamningstendens hos vissa hästar (men alls inte alla). Jag antar att hästen har en korsförlamningsanpassad foderstat? HH
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
499
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 387
Senast: KAROLIJNAH
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
368
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp