En fråga om exem på islandshästar

Nea86

Trådstartare
Nu kommer jag ännu med en fråga här, men det är många frågor man har när man letar häst...
Har kontakt med en person som säljer sin häst och hästen i fråga är importerad från island för 2-3 år sedan.
Nu undrar jag hur lång tid det tar för en häst som är importerad att utveckla exem när den kommit till Sverige?
Risken måste väl bli mindre ju längre den varit här?
Eller kan det bara dyka upp när som helst?

Sv: En fråga om exem på islandshästar

Egentligen kan det dyka upp när som.
Stress vid flytt, olämpligt insektstryck, hormonförändringar mm kan starta upp det. Man kan nog bara se till att ha dem på ställen där det inte är så mycket insekter, gärna blåsiga hagar. Bra med vindskydd även sommartid så de kan gå undan insekterna när de vill. Gärna täcke när det är extra jobbigt. Se till att hålla magen stabil med någon typ av medel, tex Probimin. Undvika sockerrika foder..

Gäller samtliga raser, oavsett ursprungsland kan jag tycka. :idea:

En vetrinär som är expert på hud sa att det kan komma inom 10 år... Så, det kan dyka upp närsomhelst i princip!

Hoppas att du hittar "din" häst!

Enligt statistiken:

Var tredje importhäst får eksem, svenskfödda får var 10:e eksem enligt de sista undersökningarna.

2:a till 3.e betessäsongen, medeltal 2,4 år efter import bryter allergin ut.

Detta är från år -07.

Nyare forskning gör gällande att debuten ofta sker på 3,2 betessäson, att inom 5 år har 50 % av importerna utvecklat eksem samt efter ca 7 år lite över 60 %.

Ja det kunde man läsa i tidningen Islandshästen förra året tror jag,;) sen finns det säkert publicerat på SLU om man orkar leta vilket jag inte har lust till just nu.:D

Och jag som lusläser den, kollade på SLU nyss men hittar bara samma gamla *suckar* Får göra en egen raid och höra mej för!!

Nyare forskning gör gällande att debuten ofta sker på 3,2 betessäson, att inom 5 år har 50 % av importerna utvecklat eksem samt efter ca 7 år lite över 60 %.

Först tänkte jag "60%?!:eek:" men insåg sen att det nog stämmer rätt bra överens med de islandsfödda hästar jag träffat. Trist är det, men aldrig att jag köper mig en islandsimport igen.

Jag red en häst som var importerad ifrån island, han hade stått i Sverige sen han var c:a 4-6år och när jag började rida honom så var han 23år och fick eksem den sommaren då. Men han fick elakartad canser i snoppen och fick ta bort alltihop (har nu bara ett hål..) I samband med operationen och medicinerna så fick han eksem.. när han stått i Sverige nästan hela sitt liv! Så hästen kan få eksem när som helst egentligen.. men störts chans är det dem första åren.. men händer det något som gör att dem får försämrat imunförsvar så kan dem få eksem. För övrigt så är den här hästen super pigg och fullt frisk nu! Tävlade lokalt på honom redan 1år efter operationen..

Vi har 6 importer i stallet, 4 har eksem, 1 har bara varit här 2 år och 1 frisk 7 år i Sv.
Ingen svenskfödd (14 st) har eksem. Ännu.
Så det stämmer tyvärr med ca 60 %.

Det är tyvärr inte alls ovanligt att gamla hästar drabbas av eksem, och för de som redan har drabbats är det tyvärr inte ovanligt att de försämras i sin status ju äldre de blir.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
595
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar