En fråga om en viss typ av sadel

V

vovicockokanon

Sadeln jag undrar över ser spansk/mexikansk ut. Det är broderat med vitt runt fendrar och sadel. Brukar vara tryckt blommönster på dom. Finns i brunt och svart. Den svarta har brun sits. Det verkar florera massor med sådana sadlar på beg.marknaden, en del ser nya ut och en del verkar äldre. Är man dum om man köper en sån? Var tillverkas dessa och hur är bomen på dom? Jag har sett priser från 1500-3000. Vad kostar dom nya?
Är det nån som kan svara?

Sv: En fråga om en viss typ av sadel

Man är mycket dum om man köper dessa sadlar, allra helst mot sin häst. Dessa billiga sadlar har inget på en hästrygg att göra!

Kan någon svara mer utförligt? Jag hade en sådan liggandes för nåt år sen som jag lämnade in på lagning då ena fendern eller remmen bakom där var dålig. Sålde den sen...
Jag kollade lite på den och det fanns inga nitar eller så under som ex, b****s billiga variant. Så så dåliga kan dom väl ändå inte vara.

Ja förstår.
Men VAD är det som inte är bra? *nyfiken*
Svara inte: ALLT. Det måste finnas nån som vet nåt mer konkret.

Bommen är av undermålig konstruktion och storparten av sadeln är troligen hopsatt med hjälp av en häftpistol, åtminstone de sadlar som jag sett. Lädret håller dålig kvalité. Sammanfattningsvis : ALLT

Man kanske kan jämföra det med att sätta på sig ett par riktigt kantiga hårda skor utan passform och sedan tvingas gå med dem dag efter dag eftr dag. Det gör ondare o ondare men du måste ändå gå med dem. Jämför det med ett par av en sort som passar av bra kvalitet. Tänker man på att den stackars hästen får förlita sig på oss, att vi väljer rätt så känns nog inte valet så svårt. Har man inte råd med en kvalitetssadel så skall man kanske inte ha någon sadel på hästen. Inget illa menat men tanken på hur många hästar som har dåliga sadlar och inte kan säga ifrån så blir man lite knäckt..

Hoppas du hittar en bra sadel till din häst!

håller helt med dig.. själv åker jag runt och håller ridlektioner och skräms av hur dåliga sadlar folk har på sina hästar.
Har även varit med om bara här om dagen då en naprapat sa att "sadeln spelar ingen roll" då blev ja riktigt rädd!!! Den naprapaten sa även att hästen nu är bra i ryggen, han svankar bara man borstar honom. Bakbenen veksig när ja lyfte lite på svansen osv.

Vissa saker kan göra en riktigt mörkrädd!

Hoppas att den "naprapaten" blir utan uppdrag framgent, för hästarnas skull! En sadel som inte passar hästen kan ställa till massor av problem, liksom ett bett som inte passar hästmunnen, hårt spända nosgrimmor ....vilket också kan förorsaka fysiska problem, hältor, sårskador i munnen o s v.

Jag har funnit en Blu* Ridg* 14,5" Hoppas jag går i den.(och hästen förstås) Priset var mycket lågt, under 3000:- faktiskt. Tror jag ska slå till.
Har ni erfarenheter av det märket så berätta gärna.

En Big Horn Roper blev det!

Big Horn är ju ett skapligt bra märke så där gjorde du nog ett bra val både för din egen del och hästens.

Liknande trådar

Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 529
Senast: Equidaem
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: videnlis
·
Islandshäst Hej! Har nyligen köpt en isis som ännu inte är hemtagen. Tyvärr ingick ingen sadel i priset och är därför på jakt efter en. Det jag vet...
Svar
6
· Visningar
1 701
Senast: Gry
·
Western Har ett arabsto på foder som alltid blivit westernriden,vilket har varit lite bökigt att lära om mig till. Att rida på lösa tyglar har...
Svar
12
· Visningar
2 126
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka