en fråga om barock :)

H

hästsko

Heej !
jag har hört att barock ( högre dressyr ) rätta mig om jag har fel :angel:
rids de på kraftigare hästar med mer krafft i steget som kallblod?
det har jag hört .. ägaren till myran ( nordsvesnk korsn) skojja om att myran skulle vara med i barock ja ba men de rids väl på "vanliga" dressyrpållar .. eller är de sanning att man tävlar barock på kallblod:d ?

tacksamm för svar

Sv: en fråga om barock :)

aa men är kallblod mer upskattade i barock än i vanlig dressyr ?

Om man räknar tävlingsdressyr så är ju kallbloden lågt skattade.

Inom AR är de allt från okej till högt skattade beroende på hurdan hästen är som individ.

jag har hört att barock ( högre dressyr ) rätta mig om jag har fel

Man kan nog påstå att barockridning är en ambition att rida högre dressyr i samma stil som under barocken, ja. Barocken var ju en epok då ridkulturen stod på en väldigt hög nivå, många tycker att barockens ridning som de ser den på kopparstick och likande är vacker, och tycker även om kläderna och musiken.

rids de på kraftigare hästar med mer krafft i steget som kallblod
det har jag hört .. ägaren till myran ( nordsvesnk korsn) skojja om att myran skulle vara med i barock ja ba men de rids väl på "vanliga" dressyrpållar ..

Det finns ganska gott om kallblodsryttare som utbildar sina hästar med inriktning mot högre dressyr, även om inte alla är intresserade av att begränsa sin ridning till just barockens ideal.

eller är de sanning att man tävlar barock på kallblod ?

Än så länge tävlar man inte i barockridning i Sverige. Det finns tävlingar utomlands, men jag vet inte i vilken utsträckning kallblod deltar i de tävlingarna. I Sverige finns det ett ganska stort motstånd mot tävlingar i barockridning. Många tycker att det är skönt att hålla på med en stil där de slipper ifrån tävlingstänket. Och det finns också många som tycker att det resultat man får av sin träning ska duga även på "vanliga" tävlingar, så det finns ingen anledning att ha speciella tävlingar för barockridning. Det är ju bara att tävla vanlig dressyr om man är tävlingssugen. Många av de som gillar att visa upp sig men som inte känner sig hemma på tävlingsbanan får utlopp för det genom att vara med på uppvisningar i stället.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
Ridning Känner att jag skulle behöva lite hjälp med detta. Har ingen irl som jag kan diskutera detta vettigt med utan hoppas på att få hjälp här...
2
Svar
25
· Visningar
4 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets