en fråga om avmaskning

mizz_beauty

Trådstartare
Vi ska köpa en ny häst. Den är avmaskad för ca 1 månad sen med Fyrantel. Täcker det verkligen mot styngflugan? Har för mig att jag läste här på buke att den inte gör det?

Sv: en fråga om avmaskning

Nej, det gör den inte. För att ta stygnflugans larver måste du avmaska med något ivermectinpreparat (tex Ivomec, Noromectin mfl).

Okej! Tack för svaret. Då får vi avmaska henne när vi tar hem henne nästa vecka.

Har den haft styngflugeägg på sig i sommar då? Om inte så behöver ni ju inte avmaska.

Har den haft styngflugeägg på sig i sommar då? Om inte så behöver ni ju inte avmaska.

Det vet jag inte. Vi har precis köpt den. Men är det säkert att man ser? Har gått på bete hela sommaren och är skimmel. Jag tycker det är svårt att se äggen på våra skimlar. Jag har tillbringat många timmar med att dra bort de otäckingarna i sommar.

Det känns ju säkrast att avmaska utifall att. Vi har en extra "spruta" sen vi avmaskade våra andra hästar.

Hur menar du? Senast var hästen avmaskad med pyrantel, och då kan du avmaska efter 4v igen. Ivermectin väntar man 8v och moxidectin 12v. Prazikvantel 6 mån.

Tack!
Jag tänkte om det kunde vara farligt att avmaska med ett annat preperat för nära inpå det förra. Men nu var det ju ca 1mån sen de avmaskat så det är okej att avmaska nästa vecka när vi hämtat henne då?

Liknande trådar

Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
572
Senast: Johannna1
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 356
Senast: Stergo
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka