En fråga gällande gallor

P

Pacific ocean

Hej!
Min häst har gallor runt om på alla fyra benen. På tre utav benen är det knappt så att man lägger märke till det och dem försvinner titt som tätt, men på VF så är det en rätt stor galla som hårdnar till ibland. Provade med att försöka "skritta bort" den men det fungerade bara till en viss del. Den blev mindre, men vad fortfarande rätt hård. Jag undrar vad jag kan göra för att få ner gallan på bästa sätt? Jag har hästen på lösdrift så jag vet inte riktigt om back on track lindor är någon idé, för annars så har jag ju hört att det är väldigt bra :angel:

Ni kan väl spåna lite på det och komma med lite råd :)

Sv: En fråga gällande gallor

jag är också nyfiken på vad man kan göra. min häst är precis likadan. hon rä lite gallig på alla benen, men på vf är galla större o lite hårdare. den blir mjukare efter att man ridit men den finns ändå kvar.

vi brukar lägga kyl lera på då går det ner

Fick tips från en gammal stallkompis att man kunde lägga vitkål runt gallan och sen linda, har själv provat det och det funkar faktist. Efter bara en natt så var gallorna i princip borta. Vet inte om det är något som kan funka för dig om du har din pålle på lösdrift, men det är ett litet tips iaf. Och även ett billigt sådant;)

gallor i sig brukar inte vara nån fara men man ska nog se upp lite när det är mer galla på bara ett ben. är de liksidiga är det oftast helt "ofarligt", men iallafall hos mig klingar varningsklockorna när det bara är ett ben.

en galla kan tex orsakas av överansträngning (som ofta är ett sekundärt problem) eller osteochondros.

känns lite som att börja i fel ända när man behandlar symptomen, men inte orsaken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 749
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Som rubriken lyder så har min häst plötsligt blivit gallig i sitt ena framben. Han är varken varm eller verkar ha ont. Men det...
Svar
17
· Visningar
2 725
Senast: Kungmolle
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 247
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 374
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka