En fråga ang. sidepull

Septicemia

Trådstartare
Hoppas att någon på buke kan besvara min fråga, har letat i forumen utan att hitta något direkt svar...

För lite drygt 3,5 vecka sen tog vet bort en vargtand på min häst samt tog en himla massa prover osv... (Jag har skrivit om våra bekymmer i tidigare trådar, leta där om ni vil ha mer bakgrundsfakta)
Det blev påvisat at hon hade haft ehrlichias under våren, därav alla "konstigheter", däremot har hon det inte längre. Men smärtminnena kan ta tid att få väck...

Jag har fått rådet att rida hästen utan större krav och bara ha kul i sommar, göra det som jag känner att hästen vill och inte pressa henne.
Nu är det iofs okej att rida med bett i munnnen på henne igen, men vet rådde till att testa med sidepull under läkningstiden av tandköttet och gärna lite längre.
Så det har jag gjort.

Men jag har ingen kontroll på hästen, jag har ridit en del i grimma innan (till och från hagen osv) och har då märkt att hon är stark och inte känslig alls mot tryck över nosen (däremot är hon hyperkänslig i munnen).
jag fick ordentliga instruktioner om hur side-pull bör användas då jag inte har några större erfarenheter av detta och sen var det bara att rida på.
Och ja, hästen känns MYCKET lugnare och verkar trivas, men det tro sej 17 när det är HON som bestämmer :crazy:, jag har väldigt liten inverkan på henne genom detta huvudlag!
För att få henne svänga vänster räcker inte ett ledande tygeltag utan man får lägga så gott som hela sin tyngd på den tygeln, jag använder naturligtvis skänkelhjälper också men det är precis som att hon upptäckte att "jamen jag får ju göra som jag vill!!!! :banana: " och bryr sej inte ett dyft om dessa heller.

Har fått rådet att använda ponnyhack i stället så jag kan rida ordentligt, utan att behöva bekymra mej för att rida in i träd, inte kunna styra undan för saker osv, men vet står fast vid att side-pull är bättre.
Borde jag använda side-pull mer? det kanske bara är jag och hästen som är ovana? borde jag byta till ponnyhack för att få kontroll på hästen? Eller ska jag sätta ett bett i munnen på henne igen?
(Mitt mål har varit att kunna kombinera den bettlösa ridningen med ridning på vanligt bett...)

kan tillägga att jag bara har skrittat och travat lite på side-pull, känner att hästen VILL galoppera men jag kommer inte kunna hålla henne med det huvudlaget och har inte provat ännu...

Sv: En fråga ang. sidepull

När man väljer att rida bettlöst får man ett slags "kvitto" på hur välriden hästen är. En häst som är väl skolad och lyssnar till fina hjälper rids utan problem bettlöst. Det är lätt att "rida för mycket med handen" för att kompensera brister i sits, balans etc
Om jag vore som du skulle jag kämpa på med sidepull. Mot slutet av sommaren kommer din häst förmodligen vara mer lyhörd och trevligare att rida. Kan även rekommendera Bitless Bridle.

Tack för svaret! :bow:
Jo, välriden påstår jag INTE att hon är :crazy: , när jag köpte henne så var knappt riden, hade fått en ordentlig utbildning som unghäst men sen avställd.
En otroligt känslig häst som lyssnar väldigt mycket på minsta lilla som jag och tränaren endast försökte få att lugna ner sig och trivas första halvåret.
Hon blev mycket lugnare och efter vintern började vi ställa lite krav, i form och på tygeln gick hon gladeligen, fina skänkelvikningar osv, men i galoppen fick hon rent ut sagt panik och bara slängde sig åt sidan för att sen sticka iväg i okontrollerad korsgalopp.
Det var då vi började misstänka att det inte var någon maktkamp det handlade om utan att hon hade ont nånstans. Inget annat i hennes beteende hade dittills tytt på smärta..

Så vi tog ut equiterapeut och veterinär utan att hitta något som skulle orsaka detta betende, så tog vi då borelia/ehrlichiastest och de visade att hon hade haft ehrlichias under våren.

Nu är hon som en helt annan häst, hur cool som helst, och det gick faktiskt jättebra igår när jag red. :)

men återigen, det är ingen välskolad häst som lyssnar till minsta lilla tryckning, det är en f.d hyperstirrig häst som lyssnar till minsta lilla. :devil: Som ska bli välriden och skolad efter sommarlovet...

Det var inte meningen att "klanka ner" på dig och din häst... Tror säkert att ni kommer utvecklas massor tillsammans, det låter som du har en sund inställning! :)

Jo, det förstod jag :D .
Tog inte ditt svar som sådant, ville bara förklara lite närmare var vår utbildnigspunkt för tillfället låg :smirk: .
Har nu ridit ett tag på side-pull och det känns faktiskt bättre, hästen har blivit mycket uppmärksammare, i början var det liksom :devil: "jag-är-en-ångvält-och-går-där-jag-vill" :devil: men nu lyssnar hon.
Du har dessutom rätt i att man blir medveten om sin sits och sina skänklar på ett annat sätt och mera uppmärksam.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
605
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 606
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 220
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka