En form av överben, eller vad?

N

neverstop

Jag har tittat på en häst jag eventuellt ska köpa.

Den såg jättefin ut och rörde sig bra, men hade något på ena bakbenet. Skenbenet på ena bakbenet hade från sidan sett en inte helt rät linje. Jag kände på benet och det kändes hårt så frågan är om det är någon form av överben? Det buktade ut kanske 3 mm så det är ju inte mycket. Utbuktningen är på framsidan av skenbenet.

Någon som förstår min fina beskrivning? Enligt säljarna har hästen aldrig varit halt eller skadad. Vad kan det vara?

Sv: En form av överben, eller vad?

Låter som ett överben och med tanke på var det sitter så spelar det ingen roll, det ska inte påverka hästens användning öht. Han kan ha smällt på sig själv i hagen eller under ritt utan att för den skull blivit halt.

Det låter precis som ett överben på din beskrivning. Sitter det inte i en led så har det ingen betydelse, mer än ur skönhetsaspekt.

Överben kan bero på en felaktig anatomi, t ex parallellförskjutning. Då förstärker kroppen med ben under karpus (framknäet) på skenbenets insida.

En annan anledning kan vara överbelastning, att hästen sparkar sig själv eller blir sparkad. En inflammation uppstår i benhinnan som då bygger på med mer ben. Processen är snabb, överben kan uppstå från en dag till nästa och bli stora!

Om överbenet är varmt betyder det att processen är aktiv, då kan man motverka genom att kyla benet. Be en veterinär titta på hästen inom den närmaste tiden. Hästen kan behöva antiinflammatorisk medicin om den har ont när processen är aktiv. I vissa fall, t ex om överbenet trycker på gaffelbandet, kan man behöva operera.

Överben som beror på yttre påverkan kan gå ner igen, och eventuellt försvinna. Det är viktigt att skydda benet så inte överbenet bli större. Tänk också på att ha skydd som passar, så att inte de i sig förvärrar.

kl

tack för svaren! Jag var lite orolig att det var en sena men det har de väl inte mitt fram på skenbenet? Eftersom det var både hårt o kallt så är det nog en smäll den har fått där.

Långa tåsträckarsenan löper ju längs skenbenets framsida, och denna kan svullna ibland om hästen till exempel slagit på sig själv i hagen. Men eftersom du beskriver det som hårt och kallt så bör det vara ett helt ofarligt överben!

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 213
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 686
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 475
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka