En fodertråd till..

Lenis

Trådstartare
Som jag fattar det övergår en tik i fodervärdens ägo efter två kullar eller senast 5 års ålder. Så om hon fått två kullar vid 3 är hon min & jag borde alltså kunna ta kull på henne själv, om jag inte är ute & cyklar. (Jag vet att man inte ska ta kullar på löpande band, det är inte frågan om det.)

Men som jag läst det om hannar verkar det nästan som att man aldrig får använda honom till parning innan han är 5 och ens egen? Om ens då?
 
Sv: En fodertråd till..

Det där kan ju se olika ut beroende på hur man skrivit avtalet. Det är nog bäst att prata om det innan man skriver några papper.

För mig som är fodervärd till två tikar, och har haft två fodertikar innan, så har vi diskuterat det hela. Från början skulle den ena tiken få två kullar. Men nu fick hon en så svår förlossning på sin första kull. Och uppfödaren ville då inte ta mer på henne. Hon hade även önskemål om att jag inte skulle ta några på henne. Vilket för mig är helt ok. Så jag fick alltså hunden efter en kull. Och kommer skriva på papper om att jag inte ska avla på henne.

Den andra tiken har redan haft en kull innan jag fick henne. Hon fick då förlösas med kejsarsnitt. Så om hon får kejsarsnitt igen så blir det bara en kull på henne med.

I SKKs färdigtryckta fodervärdsavtal så finns det rutor där man kan kryssa för under vilka former fodervärden ska få ta över hunden. Och om de ska ha avelsrätt etc. Så sånt går alltså att justera lite som man själv vill ha det.
 
Sv: En fodertråd till..

I SKKs färdigtryckta fodervärdsavtal så finns det rutor där man kan kryssa för under vilka former fodervärden ska få ta över hunden. Och om de ska ha avelsrätt etc. Så sånt går alltså att justera lite som man själv vill ha det.

något som jag har funderat på är, om man säljer en hund, det står att hunden ej får alvlas vidare på pga , tja vad som helst. men vi kan säga pga att den har fina linjer som uppfödaren vill ha koll och styr över. -vad händer om personen som köper hunden säljer vidare den? person nummer två skriver ju oxå ett kontrakt givetvis, men följer förbudet med då till person tre? eller kan denna personen avla hej glatt?
 
Sv: En fodertråd till..

När tiken haft 2 kullar eller blivit 5 år, så övergår hon i fodervärdens ägo, så ja du äger tiken nu.

I fråga om hanar, är de som man avtalar om. Jag har alltid fått använda foderhanar på mina egna tikar, men har inte kunnat lova bort honom till andra, utan den biten har gått via uppfödaren.
 
Sv: En fodertråd till..

Den som äger hunden bestämmer ju över hunden, så om den som säljer hunden inte sätter ett avelsförbud på hunden, så kan den avlas på.
 
Sv: En fodertråd till..

ahh okej.
så teoretisk ka jag om jag skulle köpa ex, en vovve med utlänsk fin stam med avelsförbud pga tidigare hittapå, sälja den till min sambo och avla på den?..
känns lite taskigt mot uppfödaren hehe..

(anledningen till frågan var att jag har sett exklusiva katter säljas med avelsspärr redan som små.. bara för att de inte ska bli vanlig ras.. )
 
Sv: En fodertråd till..

Finns där en hos SKK registrerad avelsspärr så kan du aldrig registrera valpar efter hunden.
 
Sv: En fodertråd till..

ahh smart.
men kan man avelsspärra en hund hur som helst?
bara för man känner för det?
jag vet att det blir avelsspärr av olika andledningar, ex ej godkänd färg, kroksvans, inavel osv osv men kan man sätta en bara för att?
och är det många kennlar som gör det?
 
Sv: En fodertråd till..

Som ägare till en hund kan man avelsspärra den hos SKK. Då stämplas det in i stamtavlan.
Den enda som kan häva en sådan avelsspärr, är den som ägde hunden när avelsspärren gjordes.

Man ska upplysa köpare om att hunden är spärrad/ska avelsspärras och det ska även skrivas in i kontraktet.

Om det är vanligt att uppfödare/ hundägare i allmänhet gör så när de ska sälja en vuxen hund vet jag inte..
 
Senast ändrad:
Sv: En fodertråd till..

När tiken haft 2 kullar eller blivit 5 år, så övergår hon i fodervärdens ägo, så ja du äger tiken nu.

I fråga om hanar, är de som man avtalar om. Jag har alltid fått använda foderhanar på mina egna tikar, men har inte kunnat lova bort honom till andra, utan den biten har gått via uppfödaren.

Fodervärd på hanar har jag ingen koll på. Är det ett visst antal parningar där också, eller är det att han ska para så många som uppfödaren vill tills han blir 5 år?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 905
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 021
Senast: Nota
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 881
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp