En "ficka" i strålen

E

Egonson

Såg i dag att pållan har fått som en ficka i strålen höger bak.
Den var väldigt ytlig men ganska lång, började precis nedanför ballarna där strålen börjar och gick nästan hela strålen ner. V-formad.
Tror ni man kan "skära upp" den utan risk? Vill ju rengöra inuti, kände att där var grus och jord nerknökat i (kunde få ner lillfingret i den liksom och känna i botten) och vill inte ha något skit i fötterna på hästen om jag kan göra något för att undvika det.. :crazy:

Som sagt, ytlig bara, så gör det ngt om man karvar bort lite av den döda strålen som täcker fickan, så att man öppnar upp fickan och kommer åt att rengöra?

Sv: En "ficka" i strålen

min hovslagare karvar alltid ut strålen en bit. kan ju vara risk för strålröta m.m. annars kanske om det blir för tätt, eller som i ditt fall att mycket skit samlas.
men ring och hör med din hovslagare annars om du är osäker så kanske h*n kan råda dig vad du ska göra (om h*n inte har vägarna förbi och gör det åt dig).

Sv: En "ficka" i strålen

Ja det kan jag kanske göra. Kommer en hovis i morgon, inte ordinarie men ändock en hovis. Får se hur jag gör, ja de brukar ju karva lite och det är ju som sagt bara en "skinslamsa", som när vi skurit oss i fingret så att det blir en flik, men inte så att det börjat blöda.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 560
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 332
Senast: Otherside
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 208
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar