En ficka i huden

cactuspower

Trådstartare
Min häst har fått som en ficka i huden, den är ca 2-3 cm lång och sitter liksom på sidan-bakåt vid höger framhov. Jag upptäckte detta i går och det måste ha kommit natten till i går eller under dagen då hon inte haft detta förut.

Saken är den att även en häst i stallet har precis samma sak, som "fickor" i huden bak på ballarna. En distriktsvet. var ute för ett par dagar sedan, innan min häst hade fått det men kollade då på den andra hästen i stallet som har det bak på ballarna.


Han rekommenderade virkon. Men hon hade även pratat med en annan veterinär om detta och denne hade då sagt att hon skulle tvätta med jodopax och sedan ha på socatyl. Men han visste inte vad det berodde på dock.


Men nu ringde jag en annan veterinär och berättade detta för att ev. få socatyl utskrivet eftersom det är receptbelagt, men hon sa att om det inte är någon infektion eller liknande (några problem med "fickan") så var det bara och kolla efter så att det inte vart nåt skit med det , men hon sa att jag inte behövde smörja eller tvätta med nåt på det öht, utan bara kolla så att det inte vart nåt med det. Hon misstänkte att hästen kanske hade blivit stucken av något och att det sedan hade uppkommit en spricka i huden. Hästen reagerar något när man ska känna vid "fickan" men verkar inte jätteirriterad, hon är inte halt eller har några övriga problem med det.

Någon som har varit med om något liknande? Vet kanske vad det skulle kunna vara eller bero på? Vad gjorde ni åt det?
 
Sv: En ficka i huden

cactuspower skrev:
Min häst har fått som en ficka i huden, den är ca 2-3 cm lång och sitter liksom på sidan-bakåt vid höger framhov. Jag upptäckte detta i går och det måste ha kommit natten till i går eller under dagen då hon inte haft detta förut.

Saken är den att även en häst i stallet har precis samma sak, som "fickor" i huden bak på ballarna. En distriktsvet. var ute för ett par dagar sedan, innan min häst hade fått det men kollade då på den andra hästen i stallet som har det bak på ballarna.


Han rekommenderade virkon. Men hon hade även pratat med en annan veterinär om detta och denne hade då sagt att hon skulle tvätta med jodopax och sedan ha på socatyl. Men han visste inte vad det berodde på dock.


Men nu ringde jag en annan veterinär och berättade detta för att ev. få socatyl utskrivet eftersom det är receptbelagt, men hon sa att om det inte är någon infektion eller liknande (några problem med "fickan") så var det bara och kolla efter så att det inte vart nåt skit med det , men hon sa att jag inte behövde smörja eller tvätta med nåt på det öht, utan bara kolla så att det inte vart nåt med det. Hon misstänkte att hästen kanske hade blivit stucken av något och att det sedan hade uppkommit en spricka i huden. Hästen reagerar något när man ska känna vid "fickan" men verkar inte jätteirriterad, hon är inte halt eller har några övriga problem med det.

Någon som har varit med om något liknande? Vet kanske vad det skulle kunna vara eller bero på? Vad gjorde ni åt det?


Låter som strålsvamp, tycker jag om det sitter bak mellan ballarna. Det ska hållas rent och vi behandlar med kreolin om de får det. Det finns inte att köpa längre. Kan vara olika orsaker så prata med vet igen. Det ska hållas rent.
Vår gamling fick det soms en följd av cushing. Men prata med vet, som sagt.
 
Sv: En ficka i huden

Fast min häst har det ju inte bak mellan ballarna, utan ovanpå en framhov, i huden. Nu håller jag i alla fall på och tvättar med jodopax och smörjer med en salva för att hålla det rent och fräscht.


Vad är kreolin, kan man använda något annat i stället för det?
Och vad är cushing? :crazy:

Tacksam för svar :bow:
 
Sv: En ficka i huden

Ja, det skulle man väll kunna säga. Svårt och beskriva dock.
Den är någon cm djup också, som sagt svårt och förklara..
 
Sv: En ficka i huden

Om det är geggigt i fickan skulle jag spola ur med väteperoxid, med en spruta. Sen skölja efter med koksaltlösning , lägg sen luftigt förband så att det inte kommer i flugor och smuts, kolla tempen noga så det inte är lymfangit.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
524
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
742
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp