En fastedag i veckan

Seabaz

Trådstartare
Tänkte höra med er här.. Jag hörde nyligen om någon som sa att alla hundar bör ha en fastedag i veckan. För när de levde vilda osv.. för längesen och inte kunde garanteras mat varje dag så har hundar en "ficka" med mat undanstoppad och lagrar "reserver" där för hårdare tider.
Detta finns kvar än idag och därför kan det vara bra att hunden inte får någon mat en dag i veckan och då utnyttjar dessa reserver?

Stämmer detta?

Jag har också hört om någon forskare(?)/hundkarl i Danmark som tog över en 1-årig hund som då var utdömd av typ 5 veterinärer. Den hade alltså sådan här som man gör på stora hundar, armbågar/höft grej ni vet...
Men han blandade eget foder till den varje dag och gav en fastedag i veckan och rastade den normalt, den fick väl springa ute och inne som den ville mm...
11 år har den hunnit bli nu... Inga problem alls av sina höfter.
Detta endast pga foder då han som tog hand om hunden inte använt veterinärvård på den något mer i det syftet.
Bara givit den "rätt" foder.

Vad tror ni om detta?

Jag fick det här berättat för mig nu så jag har inga länkar att visa men det kanske skulle gå att hitta på internet eller så, inte vet jag..

Kan ju vara skröna men det påstås vara sant. Vad tror ni?

Sv: En fastedag i veckan

Mina hundar kräks om de inte får mat varje dag. De kan kräkas hur länge som helst dessutom. De är ju hungriga. Det funkar kanske på raser som inte är så hungriga. Men mina skulle aldrig överleva.

Det har jag faktiskt väldigt svårt att tro...
Om man gett hunden mat varje dag så är den ju van att få det, de vill ju ha rutiner och ska man då helt plötsligt bryta den rutinen tycker jag låter lite skumt...
Sen är det ju faktiskt så att man tagit mkt av hundens andra saker som de gjorde "för länge sen" så varför ksa man då lägga till en sak nu, när hunden har fått anpassa sig till ett liv som sällskap istället för rov djur???

Jag tror inte på detta påstående. Klar att hunden ska ha mat, är min spontana reaktion.

Visst kan det ha varit så att vilda hundar och vargar varit tvugna att klara sig utan mat nån dag då de inte lyckats fånga något, men jag kan ALDRIG tänka mig att de frivilligt fastade en dag. Nu är ju våra sällskapshundar framavlade genom tusentals år, och så långt från en varg man kan komma. Genom att hålla dem som sällskap så har vi tagit på oss ansvaret att ta bästa hand om dem, och detta innebär ju även att förse dem med mat eftersom vi tagit ifrån dem deras naturliga sätt att få tag i mat, genom jakt.

Jag vet att min ena hund skulle "avlida" om han inte fick mat en dag. Han har fastat, men då har det varit när han varit sjuk och inte ens velat ha mat. Annars så är det kl 6.30 på morgonen, vid lunch och 7 på kvällen som gäller i hans lilla hjärna. Jag kan faktiskt ställa klockan efter honom..... :D

Våra hundar fastar vissa dagar av sig själva så vi slipper ha kolla på det..
jag tror det kan vara bra för magen o göra det ibland, men e det en mat glad hund så kan det säkert vara svårt..
Men vild hundar gör det o det tar dom ingen skada av..

Ja jag glömde skriva det också att en del hundar faktiskt fastar själva.
Sedan är det nog skillnad på hundar som får mat på bestämda tider och hundar som har fri tillgång på mat.

Får dom mat på fasta tider typ två gånger om dagen så tror jag att många hundar äter då för att dom vet att det bara bjuds då!
Dom kanske inte är hungriga just då men äter i alla fall, "just in case".

Min jycke som har fri tillgång på mat äter mer vissa dagar än andra dagar...

Jag tror absolut inte fastedagar är skadligt för de hundar som själva väljer att hoppa över maten.

Mina skulle nog känna sig ganska stressade, för maten är ju trots allt dagens höjdpunkter.

Sedan tror jag visst att hunden blev så mycket friskare då den fick hemlagad kost.
Antar att den var baserad på kött.
Det är inte det minsta ovanligt.
Det är många som får laga eget när inte veterinärfodren eller mediciner hjälper.
Med rätt tillskott av vitaminer och mineraler är det inga problem att göra egen mat.

Du kan nog hitta på nätet genom att söka på "BARF". Barf kan väl beskrivas som ett sätt att försöka ge hunden ett naturligt foder, med färskt kött etc., och då finns det även de som vill ta ett steg längre mot vad de anser är naturligt och låta hunden fasta någon dag i veckan. Men såklart finns det många olika åsikter om vad som är bäst. De flesta hundar är ju vana, både fysiskt och psykiskt att äta varje dag, och då kan det nog vara mer till skada än nytta att försöka lära dem att fasta. Sen finns det de som självmant fastar också. Så det beror nog på ett antal olika faktorer, vilken mat man ger, vilka rutiner som finns, hundens individuella näringsbehov osv.

Ibland kan jag bli så less på dessa "idéer". Våra labradorer, chihuahuaor, pudlar och spaniels är sedan länge domesticerade och även fast det är bra att ta fasta på deras naturliga levnadssätt kan det ibland gå till överdrift. De är inte vargar nu.

Om man tittar på en varg så äter han inte samma mängd varje dag. En dag käkar han en kanin, nästa dag en elefant :) , dag tre så får han inte tag i något vilt och får därför äta lite bär osv. Därför, om man vill göra rätt efter den-vilda-tiden-regeln så ska man variera mängden mat var dag men då det kan vara jobbigt att hålla reda på så fastar man hunden en dag istället. Det är iallafall vad jag hört.
Tror det beror på individ om hunden mår bra av det eller inte. En hund med fri tillgån på mat äter ju inte kl 7 och klockan 19 utan äter lite då och då eller rejält och sen inte på ett tag.

Jag tror inte på detta med fasta för hundar. Om de får mat dagligen, så kan de ju själva välja om de vill fasta eller inte.

Om jag inte minns fel så är det enligt lag förbjudet att låta en hund fasta 1 dag/v. Hundar ska utfodras dagligen.

jo men som jag skrev ovan att får hunden mat två gånger om dagen så tror jag den äter vare sig den är hungrig eller inte.

Men vad säger ni, har dagens hundar en "extra matficka" i magen där den stoppar undan mat för hårdare tider?
Jag kan inte hundens inre organ och så utan fick detta berättat för mig, är det så?

Min retriever skulle flytta hemifrån om hon inte fick sin mat varje dag... :D Framförallt sedan jag började barfa, hon tycker fortfarande att det är helt otroligt att hon får så god mat varje dag!

Jag tror inte på fasta för hundar om dom inte har diarre förståss.
Jag vet bara hur hemskt hungrig min hund blir när det är tävligs dag och han äter 6 på morgonen å får inte äta något på hela dagen. Han får äta tidigast en timme efter att han har sprungit.
Har varit med om att utfodra hundar en gång om dagen.

En hund ska enligt djurskyddslagen ha tillgång till foder och vatten dagligen.En vuxen hund skall utfodras minst två gånger per dag. Valpar och unghundar oftare enligt gällande praxis.

Vissa raser till och med oftare. Små hundar kan inte tillgodogöra sig en stor portion foder som skall täcka ett heltd dygnsbehov.
Under natten fastar hunden naturligt precis som vi människor och behöver fylla på sitt bränslebehov dagen efter.

Doberman ,grand danois och andra större raser kan till och med få magtarmomvridning om de fodras med en stor giva och motioneras kraftigt därefter.Du måste väl rasta hunden?
Det finns ingen ficka rent anatomiskt i hundens magsäck som skulle kunna samla foder i så fall är det ett bråck som ska opereras.
Om en hund inte äter en dag så är det väl ingen panik men då är det hundens egen känsla som den går efter inget påtvingat. En hund ska vara glad för mat och matvägrar den dag 2 skulle jag nog ringa veterinären.

Ring till din veterinär och rådfråga innan du gör några drastiska förändringar i din hunds matvanor.

Appropå HD!
Du har hört(läst) en skröna.
Ingen hund med HD kan botas genom förändring i fodret.
Höftledsdysplasi innebär att skellettet ,skålen där höftkulan som sitter på lårbenet skall passas in är defekt, för grund, och höfkulan är överrörlig, flertalet hundraser idag kan drabbas av denna medfödda defekt ,därför har man bestämt att dessa skall genomgå höfledsröntgen innan man avlar på dem. Felet är ärftligt. Genom hårt avelsarbete försöker många rasklubbar idag använda sig av sk HD fria föräldradjur för att minimera risken för att sprida defekten vidare till kommande generationer hund.

Försök absolut inte att själv bota en hund med HD problematik med annat foder.En hund med låg grad av Hd lider inte så länge den får rätt kost som håller den i god kondition(ej fet) och att den får motion i lagom mäng. Håll koll på om den visar smärta eller ömhet över höften och ryggen och kontakta då genast veterinär.

Vår tik är 7 år och har låg HD grad men är smärt och fin med bra muskler bak , vi får ta valpar efter henne men avstår för att inte förstöra det avelsarbete som många seriösa uppfödare arbetat för under lång tid.
Att 5 veterinärer skulle ha dömt ut hunden är bara snack. Vad menar de då med dömt ut? att man inte får avla på den ?För inte så länge sedan visades på "veterinärerna" hur en engelsk setter opererades med just denna defekt och rehabiliteringen efteråt.Samma operation som utförs på människor med trasig höfledskula och nedbruten höftledsskål.Den tiken blev som ny men det kostar.

Lyssna på goda råd men tro inte allt du hör eller läser. Ta ALDRIG och mixtra med hundens hälsa utan att först kontakta din veterinär.

Näe, det kan inte stämma!

Ingen expert, men om jag tänker på våra hundar så nä, det funkar inte.

Jag tror i så fall att de skulle styra det själva.

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: Tjholahopp
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 992
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 263
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 697
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama