En extra tand...

C

Coffeaclub

Låter kanske lite konstigt, men min 5-åring verkar ha fått alla sina tänder. I underkäken han han dock en extra tand efter framtänderna mot lanerna till. Vad är detta, en mjölktand som han inte tappat, eller vad?

Sv: En extra tand...

Hej

Jag skulle gissa på att det är en så kallad Hingsttand som han har där. Hingständerna brukar sitta där du beskriver det, dom är något smalare och längre (har jag upplevt det som) än de vanliga tänderna.
Vissa hästar har ont av dessa och då brukar man välja att ta bort dem.
Mitt Sto! fick en hingsttand på vänster sida som vi tog bort nu senast då tandläkaren var hemma, den satt dock väldigt löst och var bara att pilla loss.

Men jag har varit med om hästar som inte har några bekymmer alls med sina hingständer så jag tycker du kan avvakta och se.
Lycka till

Veterinären ska komma i veckan och plocka en vargtand på min häst. Han är under inridning/utbildning och är lite tjafsig i munnen. Vill inte bråka om han besväras av tänderna o ska alltså därför ta bort tanden. Dock har han även fyra sk "betar"..! Alltså två både uppe o nere, o de är verkligen SYLVASSA! Känns som om han borde vara mer besvärad av dem...eller?

Svarar allihopa:

Det är inte vargtänderna jag menar, de sitter ju vid kindtänderna, inte helle sk hingstbetar, denna tand ser ut som en vanlig framtand, bara att det är en för mkt på vänster sida. Den sitter liksom ihop i samma rad där nere, fast lite innanför de andra tänderna.

Det du nämner verkar vara en "supranumerary", dvs en extra tand helt enkelt. Om hästen inte har ont av den, dvs att den är inflammerad eller stör bettets inverkan kan den mycket väl få sitta, annars kan den säkert dras ut utan större problem. Dessa tänder är ofta abnormala och saknar de långa rötterna som vanliga tänder har och brukar innebär ett enkelt ingrepp.
Det kan också vara en ectopisk tand, dvs en hingsttand som brutit ut på fel ställe... samma sak med den i så fall, stör den inte så låt den vara, annars dras de ut på samma sätt som en vargtand dvs oftast utan större ingrepp.

Liknande trådar

Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Takire
·
Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
1 151
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
280
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 753
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar