En eller två hästar

W

woolf

Hej vet inte om det här inlägget platsar här eller vart jag skulle ställt frågan. Jag funderar iallafall på att skaffa häst inom de kommande 5 åren och vet ju att hästen är ett flockdjur och trivs bäst med andra. Har dock sett flera som har en häst som står ensam i hagen....
Min första tanke var att skaffa två hästar, men två hästar blir också dubbla kostnader, dubbelt jobb osv. Så jag vill höra mer er som har erfarenhet, hur mår en häst som får gå ensam i en hage, stall...fungerar det eller rekomenderar ni att jag ska satsa på två istället.
Ni som har bara har en häst berätta era för och nackdelar med det hela....

Sv: En eller två hästar

Vi ha iof 7 hästar, men personligen tycker jag inte att man bara ska ha en häst. Om du inte har möjlighet att köpa två kan du kolla om någon kan vara innakorderad i ditt stall, du slipper att vara "heltidsarbetande" på två hästar och dessutom får du in en liten extra slant. Men jag rekomenderar inte enbart en häst. Hade du gillat att bo helt själv utan andra människor att prata om umgås med?

Men faktum är att hästar trivs bra med de flesta sorters djur, du kan ju ha två får som kan hålla hästen sällskap.

(är vi köpte vår första häst hade vi bara en, men hon gick i samma hage som våra kor, och det gick superbra)

Jag tycker inte att man ska ha en häst. Kan du inte hyra in din häst i ett stall med andra hästar? om inte tycker jag att du ska köpa två hästar så de har sällskap av varandra.

Sara

Hästen klarar sig fint ensam..... Men den tycker säkert att det är treflligt med en kompis, om du förstår hur jag menar. Det är inte panik, att ha den själv en period, men i längde tycker jag att dom ska ha kompisar.

Alltså... hittar du en häst du vill köpa tycker jag inte att du ska avstå för att den inte har någon kompis. Bara du jobbar på en kompislösning.....

Låna eller köp en mindre ponny/shettis eller liknande, som sällskap? Nån som du kan köra med kanske eller nån som säljs endast som sällskap av olika anledingar.
Självklart kostar även små hästar pengar men kanske inte nödvändigtsvis liika mycket!

Vi var under ca två månader tvugna att ha våran häst själv, då den andra var tvungen att avlivas pga sjukdom, (tills vi hittat en annan häst) det var inte speciellt roligt för henne att vara själv och jag hon kände sig övergiven, även om vi brydde oss EXTRA mycket om henne under den tiden.

Så jag skulle INTE rekomendera att ha hästen själv! MEN jag tycker det är ok för en kortare period, men absolut inte för jämnan!

Har också funderat på det, och kom då fram till att jag skulle köpa mig en inkörd shettis att ha som sällskap :)

Köpte en camarguehäst till mej i februari.Då hadde han gått i flock hela sitt liv.Fanns ingen annan häst han kunde gå med i hagen och han bara gick och betade i 5min sen så ville han in.Så köpte vi en shettis och nu äääälskar dom varandra och går ute tillsammans flera timmar per dag!

Hejsan!
Kan ju tala om av erfarenhet att det kan vara knepigt med en "sällskapshäst" också. När jag har tagit ut den ene för att motionera honom/henne vill h*n inte lämna sin kompis och den ensamma hästen i hagen springer ofta och skriker tills vi kommer tillbaka. Det är jättestressande!!! :eek:
Det finns ju annars andra djur, typ en miniget eller liknande som är både roliga och mindre arbetskrävande. Brukar gå bra med hästar, bara man introducerar dem på ett vettigt sätt. Kan tala om att vi har en gris till sällskap också, fast de är dyra i drift! I alla fall storlek större...
Bara en tanke... :idea:
Lycka till!

Är det inte smidigast att ha hästen uppstallad där det finns fler hästar?

Men om det alternativet inte fungerar, då borde du skaffa en sällskapshäst. Förslagsvis en som kräver lite motion osv., ifall du ska satsa mycket på den häst du köper först.
Själv har jag nu tre hästar, varav en är en ponny på 26 år som är pensionerad. Snart ska de tre bli två, och då är det skönt att ha ponnyn eftersom de andra hästarna i stallet går i egen hage.

Men som någon annan sa, det är lite jobbigt när man ska separera dem eftersom den som blir kvarlämnad oftast springer runt o skriker efter sin kompis, alternativt rymmer ut hagen av ren förvtivlan :o

Min mening: Ha aldrig en ensam häst
En del tycker det räcker med sällskap av ett annat djur, men enligt mig ska en pålle ha andra pållekompisar :crazy:

Vår ena häst stod ensam ett tag, dock tillsammans med ett stort gäng får. Hon verkade inte ha ont av att gå själv då, men när hon sedan fick stå med andra hästar blev hon jätte glad! Hon blev jätteförtvivlad bara av att gå ifrån hästkompisarna en liten stund, hon var rädd hon skulle bli lämnad ensam igen :cry: Det visar ju hur mkt de uppskattar sällskapet av en annan häst. Nu efter några års träning kan hon dock vara ensam ett tag utan problem. :love:

Blir hästen som blir lämnad ensam kvar i hagen ledsen?
Ta in hästen i stallet och låt den stå själv där, öva öva öva.
Den kommer vara förtvivlad i början, men de lär sig snabbt. Det har jag erfarenhet av ;)

D finns ju kanske de hästar som måste gå ensamma i hagen, men då är det ju alltid bra o hästar en annan hage bredvid :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Min mening: Ha aldrig en ensam häst
En del tycker det räcker med sällskap av ett annat djur, men enligt mig ska en pålle ha andra pållekompisar :crazy:

Vår ena häst stod ensam ett tag, dock tillsammans med ett stort gäng får. Hon verkade inte ha ont av att gå själv då, men när hon sedan fick stå med andra hästar blev hon jätte glad! Hon blev jätteförtvivlad bara av att gå ifrån hästkompisarna en liten stund, hon var rädd hon skulle bli lämnad ensam igen :cry: Det visar ju hur mkt de uppskattar sällskapet av en annan häst. Nu efter några års träning kan hon dock vara ensam ett tag utan problem. :love:

Blir hästen som blir lämnad ensam kvar i hagen ledsen?
Ta in hästen i stallet och låt den stå själv där, öva öva öva.
Den kommer vara förtvivlad i början, men de lär sig snabbt. Det har jag erfarenhet av ;)

D finns ju kanske de hästar som måste gå ensamma i hagen, men då är det ju alltid bra o hästar en annan hage bredvid :idea:

ensam häst = grymt

Inackordera en annan häst elelr din egen alt köp en lite shettis= billig i drift!

Jag har två hästar och båda har varit ensamma under en vecka ungefär (märren fick vara ensam när min häst flög till hästhimlen i vintras, jag jagade ny häst och ville under tiden inte låna kompis till henne då hon var dräktig och det gick mycket skit här. Sen kastade hon iaf sitt föl och stod på Ultuna i 8 dgr, så valacken fick vara ensam). Det gick men hästarna var ju allt annat än lyckliga, så jag tycker inte det är ett sjysst alternativ.
För mig funkar det utmärkt att ha två -när jag rider den ena grinar den andre i 10 minuter och sen är det bra, de lär sig att kompisen kommer tillbaks snart.
Lycka till iaf! :)

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 306
Senast: Raderad medlem 149524
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 625
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 461
Senast: mars
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 448
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.